Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat
Geachte heer, mevrouw, Stop s.v.p. de lawaaioverlast boven Castricum e.o.. Mijn vrouw en ik zijn hier komen wonen mede vanwege de rust en de landelijke omgeving. Sinds de Polderbaan in gebruik is genomen is het met onze rust gedaan. Er zijn dagen dat er overdag meer dan 100 vliegtuigen laag overkomen (op circa 2000 ft). De lawaaioverlast is echt te gek voor woorden. Van de een op de andere dag wordt je hier mee geconfronteerd. Dat kan toch niet zomaar. Als u dit overkomt dan zult u dit ook niet accepteren en je hiertegen verweren. Geen enkel bedrijf mag dit doen. Ook niet een bedrijf als Schiphol. Als de overheid en de betreffende burgers voor de goedkeuring voor de Polderbaan geweten hadden dat deze baan zoveel overlast zou kunnen gaan veroorzaken, dan zouden er waarborgen zijn gesteld. Nu dit is nagelaten kun je spreken van een inschattingsfout van de opstellers van de Startnotitie en de centrale overheid (de burgers van Castricum hadden dit zeker niet verwacht – geen informatie en geen inspraak), en dient deze fout thans met een volledige milieueffectrapportage zoals de Wet Milieubeheer die voorschrijft te worden gecorrigeerd. Het kabinet en ook mijn vrouw en ik hechten te recht grote waarde aan de mainport Schiphol en de directe en indirecte effecten daarvan op de werkgelegenheid, de economie en de bereikbaarheid. Dat deze mainport tot overlast in de omgeving leidt is evident. De effecten van het vliegverkeer worden om die reden begrensd op een wijze die internationaal bezien zeer stringent is. Toch zijn hier hierbij kanttekeningen te plaatsen. 1 Het beleid ten aanzien van grenswaarden voor geluidsbelasting wordt mede bepaald door geluidsmetingen. Echter in het werkelijk grote aanvlieggebied van de Polderbaan staan geen geluidsmeters. Hierdoor zijn de geluidsmetingen een niet relevant beleidsinstrument geworden. Het huidige beleid is hier echter wel op gebaseerd. Dat is toch niet juist? De consequenties zijn waarschijnlijk niet voldoende doordacht en is er in de uitvoering iets goed fout gegaan. 2 De Commissie Berkhout heeft haar opdracht teruggegeven omdat volgens haar zeggen naar een vooraf gestelde conclusie moest worden toegewerkt. Hiermee wordt aangetoond dat het wel eens fout gaat in de democratische besluitvorming in Nederland. Het niet luisteren naar en manipuleren van onafhankelijke adviseurs is slecht voor het politieke imago van de overheid. Ik hoop dat in het vervolg traject, de Commissie Eversdijk, een beter lot beschoren is. 3 Doordat over een zeer breed gebied NW van de Polderbaan en op een laag niveau (2000 ft) wordt aangevlogen is er mogelijk geen sprake van vermindering van geluidshinder zoals werd beoogd en misschien zelfs per saldo een uitbreiding van het aantal gehinderde personen bij het nieuwe beleid. Het onverwacht grote aantal klachten over vliegtuiglawaai van Castricum is hier mogelijk een bewijs van. 4 De maatschappelijke effecten van de mainport zijn belangrijk. Toch blijkt dat keer op keer het ene knelpunt nog niet is opgelost of het volgende knelpunt dient zich aan. Te noemen is hier o.a. de bereikbaarheid. De laatste berichten zijn dat bedrijven zich niet meer in de omgeving van Schiphol vestigen vanwege de verkeerscongestie. De optimale omvang van het vliegveld Schiphol is misschien wel overschreden en zal moeten worden uitgeweken naar een ander vliegveld of ruimte bij verdere uitbreiding. Een andere aanwijzing is dat luchtvaart maatschappijen gaan uitwijken naar andere vliegvelden (o.a. Niederrhein) vanwege de hoge kosten van Schiphol. Andere maatschappijen zullen waarschijnlijk volgen. 5 Gezien het hierboven in punt 4 gestelde is het raadzaam bij uitbreiding van het aantal vliegtuigbewegingen in heroverweging te nemen andere locaties als Flevoland, Maasvlakte en buitengaats bij IJmuiden te gaan benutten. Op deze wijze zou tevens door de minder lawaai veroorzakende nieuwe type vliegtuigen de te grote lawaaioverlast van Schiphol kunnen worden teruggebracht. 6 De vraag is gesteld om het geschetste aanvliegbeleid voor de Polderbaan aan te passen. Piloten zeggen zelf dat technisch gezien boven Castricum, tamelijk ver van de landingsbaan, 2 à 3 maal hoger gevlogen kan worden dan de toegepaste 2000 ft. Dit opent perspectief voor een nader onderzoek voor een ander aanvliegbeleid. In dit verband zij ook vermeld dat de heer Cerfontaine heeft aangekondigd een nader onderzoek te doen inzake herinrichting van het luchtruim. Dit heeft mogelijk te maken met luchtlagen die niet meer worden gebruikt door de luchtmacht en voor de burgerluchtvaart zouden kunnen worden aangewend. Dit opent waarschijnlijk perspectief voor aanvliegroutes die werkelijk minder geluidsoverlast veroorzaken. Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die dit effect kunnen bewerkstelligen. Mijn vrouw en ik hopen dat bovenstaande gedachte zal bijdragen, ten aanzien van de Startnotitie ter voorbereiding op het milieueffectrapport dat moet leiden tot wijziging van de uitvoeringsbesluiten van Schiphol, teneinde de gesignaleerde inschattingsfout te herstellen en daarmee de ernstige overlast in de regio Castricum aanzienlijk te verminderen. Hoogachtend, Castricum.
|
|