Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Welkom in onze rubriek 'Schrijf!'

 

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u accoord met onze huisregels.
Wilt u een geldig e-mail adres opgeven, zodat wij in bijzondere situaties contact met u kunnen opnemen?

   
 Naam:
 Woonplaats:
 E-mail:
 Versleutel e-mail-adres (anti-spam):
  Website:
   
  Bericht: 
   
3000
help
 
   
   

  
Nr: 4461
Naam: anoniem1
Tijd: 2018-01-11 23:17
Plaats:
IP: gelogd
Laatst stond hier op de site een artikel over de overlast in onder andere alphen aan de rijn. Artikel is helaas niet meer te zien maar er werd gesteld dat de overlast in alphen vooral kwam door een bepaalde baancombinatie. (naar ik meen te herinneren kaagbaan+polderbaan al weet ik dat niet zeker)

Tegen werping was dat dat een verkeerd beeld gaf en dat het vooral het landen op de zwanenburg baan in combinatie met buitenveldert baan was die de overlast deed toenemen. Nu kan je op de nieuwe app van bas (die op de meeste gebieden veel slechter is dan de voorgaande weergave) ook snel zien over welke baan de klachten gaan in een bepaald gebied. Paar vierkantjes in alhpen aangeklikt en 80%+ van klachten ging over landen op zwanenburg baan. Hoe kan er dan toch een krant/nieuws site zijn die publiceert dat de toename vooral het gevolg is van een andere baan combinatie?
Is dat dan gewoon niet goed informatie inwinnen of is het bewust verspreiden van verkeerde informatie?
 
Nr: 4460
Naam: anoniem1
Tijd: 2018-01-08 11:14
Plaats:
IP: gelogd
Nieuwe app voor vliegverkeer in zicht bij bas.
Deze is een stuk minder duidelijk dan de voorgaande weergave en geeft veel minder informatie. Zo kan men niet langer de historische vluchtgegevens zien,alleen nog maar de cumulatieve radar tracks. De voorgaande weergave was veel beter en het is jammer dat deze nu vervangen is.
 
Nr: 4459
Naam: anoniem1
Tijd: 2018-01-03 18:41
Plaats:
IP: gelogd
Het is ergens wel vreemd dat deze brief de media nauwelijks gehaald heeft. Dat de telegraaf er niet over bericht is geen verasssing maar ook in andere media is hierover niet veel terug te vinden. Ik vond het eigelijk zojuist min of meer bij toeval ergens achteraf op het internet.Het lijkt mij toch wel een ernstige situatie die een nieuws bericht waard is.
Maar goed,bericht of niet,aan de situatie zelf veranderd het natuurlijk niets.
 
Nr: 4458
Naam: anoniem1
Tijd: 2018-01-03 18:19
Plaats:
IP: gelogd
@gerard, Daarin heeft u gelijk. Mijn Eigen ervaringen met nachtvluchten zijn ook niet echt representatief voor de ervaring van de gemiddelde omwonende. Toch maakt de nadruk op nachtvluchten mij ergens angstig,vanwege de grote papieren winst die daar te behalen is door Schiphol en die dan vertaald zou kunnen worden in een zeer groot aantal extra dagvluchten. Niet netwerk nachtvluchten zouden sowieso verboden moeten worden. Volgens de afspraken zou de nacht alleen voor deze vluchten gebruikt worden maar inmiddels gebruiken ook veel low cost maatschappijen nachtelijke uren om maar zoveel mogelijk vluchten op een dag in te kunnen plannen.

Vandaag luiden de luchtverkeersleiders de noodklok over de onhoudbare werksituatie bij de lvnl. Er staan een aantal pittige uitspraken in de bijlagen.
Ik heb hier al vaker commentaar gegeven op de situatie bij de lvnl,meer investeren is nodig en ook een nieuwe toren is hard nodig. Maar telijkertijd moeten de kosten van de verkeersleiding omlaag,dus wordt de oude toren met een tekort aan ruimte geupdate en komen er vrijwel geen extra investeringen met dr toch wel zorgwekkende situatie van vandaag tot gevolg.
Tussen de regels door kan je lezen dat de veiligheid onder druk staat,al zal men dat nooit expliciet Mogen/willen zeggen.

Kosten lvnl en werkdruk kunnen overigens significant omlaag als men eindelijk zou afstappen van het vectoren tijdens de landing en in plaats daarvan gebruik zou maken van cda landingen met vaste routes.
Het is alleen de klm die hier tegen is,en laat het nu net een oud klm piloot zijn die de nieuwe directeur van de lvnl is. Blijf het onbegrijpelijk dat deze toch wel erg belangrijke baan niet naar een goed gekwalificeerde interne kandidaat is gegaan.
 
Nr: 4457
Naam: gerard
Tijd: 2017-12-19 20:39
Plaats: Castricum
IP: gelogd
anoniem1: nachtvluchten mag je niet vergelijken met dagvluchten. Zonder nachtrust kunnen mensen niet eens overleven, nachtvluchten zijn in feite een misdaad tegen de menselijkheid, het eerder gaat op martelen lijken. Nachtvluchten worden geconcentreerd boven een klein gebied, de mensen die daar wonen, ja die wonen er echt, worden gemolesteerd. En diezelfde mensen krijgen ook nog eens de hoogste concentratie dagvluchten over zich heen. Hoe onmenselijk kan je het maken!
 
Nr: 4456
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-19 05:35
Plaats:
IP: gelogd
Nu ben ik zelf niet helemaal goed bij mijn hoofd,dat realiseer ik wel degelijk. Maar niemand in mijn omgeving heeft daar last van.
Wat Schiphol doet is echter nog veel gekker en absurder,en daarvan hebben miljoenen mensen last.
 
Nr: 4455
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-19 05:31
Plaats:
IP: gelogd
Het is jammer dat de hinder beperking van Schiphol de omwonenden veel meer hinder gaat opleveren. Het is eigelijk ronduit absurd te noemen dat men daar mee weg kan komen. En dat terwijl er hele goede mogelijkheden zijn om de hinder daadwerkelijk te doen afnemen en zo meer ruimte te scheppen voor vluchten,zoals bijvoorveeld cda landingen overdag. Een enorme verbetering die de bewoners al in 2011 beloofd is.
 
Nr: 4454
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-19 05:17
Plaats:
IP: gelogd
Hinder beperking wordt de volgende truuk van de sector om meer hinder te kunnen veroorzaken.
Zoals te lezen in de plannen voor de nieuwe luchtvaart nota gaat de focus gelegd worden op hinder beperking en niet op het aantal vluchten. Het was in eerste instantie niet geheel duidelijk welke hinder beperking hiermee bedoelt werd maar dat is nu wel duidelijk. Men wil nachtvluchten in gaan ruilen voor dagvluchten in de verhouding 1 op 10.
Nachtvluchten geven veel hinder maar dat zij de meeste hinder geven is een mythe. De top 10 van vluchten met de meest specifieke klachten van afgelopen jaar bij BAS zijn allemaal dagvluchten. Nachtvluchten worden afgewerkt met cda landingen en vaste routes (niet altijd overigens,waarover later meer) die zo min mogelijk overlast veroorzaken,dagvluchten niet. Men gaat dan bijvoorbeeld van 20 nachtvluchten naar 17 nachtvluchten en daarvoor in de plaats komen dan 30 vluchten overdag. Dat zijn 2 uur lang elke 4 minuten een vlucht. De laatste rust periodes op de dag worden volgevlogen.
Men zou het de mensen die nachtvluchten meemaken moeten vragen:zou u deze ruil willen maken?
Waar ik woonachtig ben hebben wij ook af en toe te maken met nachtvluchten,zonder cda landingen en zonder vaste route (bij landen op de zwanenburgbaan vanuit het zuiden) Wij hier zouden deze ruil zeker niet willen maken.

Ook zal men met deze ruil uitgaan van foutieve begin waarden. De nachtvluchten zouden worden teruggebracht naar 30k volgens het akkoord over de ruil van nachtvluchten voor vaker 4 baans gebruik in de dag (ook een slechte ruil van de bewoners vertegenwoordigers,die ook aandrongen op het zo snel mogelijk openen van lelystad,iets waar men nu met alle commotie niets meer over hoort). Nu wil men al uitgaan van in eerste instantie 34k nachtvluchten. Als men dan bijvoorbeeld uiteindelijk toch terug gaat naar de eerder beloofde 30k vluchten kan dat volgens de sector 40k extra vluchten overdag mogelijk maken. Vluchten waarvan de overlast steeds groter wordt omdat de "stillere routes" steeds lastiger te volgen zijn naarmate er meer vluchten komen.

Hierbij Een vroege oproep aan de bewoners vertegenwoordigers om daar niet in te trappen.
 
Nr: 4453
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-18 11:00
Plaats:
IP: gelogd
Een belangrijke reden waarom ook de luchtvaart sector niet onwelwillend zou kunnen zijn ten aanzien van uitstel lelystad is de buitenveldert baan.
Vliegveld lelystad zou ook met de huidige routes flinke beperlngen opleveren voor het gebruik van deze baan. Dit kan men zelf zien als men die aanvliegroutes van de buitenveldert baan van afgelopen kwartaal bekijkt. Na de aalsmeerbaan wordt nu ook de buitenveldert baan steeds meer gebruikt. Een toename van 50+ van het aantal melders in het afgelopen kwartaal,en dan was de baan ook nog een tijdje gesloten vanwege onderhoud (de aalsmeerbaan zag overigens net als in het voorgaande kwartaal een toename van 150% in het aantal melders)
 
Nr: 4452
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-18 10:17
Plaats:
IP: gelogd
lelystad gaat uitgesteld worden,90% zekerheid. Het vliegveld is niet eens klaar in 2019.
Vervolgens gaat men dit verkopen als luisteren naar de bevolking en zo proberen wat van de verloren goodwill terug te winnen. Tegelijkertijd gaat men zo snel mogelijk Schiphol meer ruimte geven,eerst onderhands met het toestaan van de overschreiding 500k,later ook officieel.
Ik verwacht dat de bevolking hier echter niet in gaat trappen.

Het is zoals het is.
 
Nr: 4451
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-18 10:13
Plaats:
IP: gelogd
Het kabinet staat in de laatse peiling op 61 zetels,3 maanden na de start. Nog nooit eerder in de nederlandse geschiedenis is het vertrouwen in en de steun voor het kabinet zo snel gezakt.
Dit wantrouwen en onvrede valt niet meer met mooie woorden recht te zetten,het zal van daden moeten komen en dan nog gaat het een tijd duren.

Het komt overigens niet door het internet,the Netherlands sectie op reddit is in het algemeen bijzonder positief over Nederland en de regering.
 
Nr: 4450
Naam: V.O.S.
Tijd: 2017-12-15 07:48
Plaats:
IP: gelogd
Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Stelling van de dag in de Telegraaf: 15-12-2017: ~ 50% voor groei van de luchtvaart in Nederland.
Vaak geplaatste opmerking: moet je maar niet bij Schiphol gaan wonen.

Wat ik mezelf afvraag is, waarom de mensen die bovengenoemde uitspraak plaatsen, zich niet (kunnen) realiseren dat de luchtvaartsector in Nederland een gebied vanaf Bergen (Noord-Holland) tot aan Leiden aan toe in de herrie zet.
Slechts op een krappe 600 meter over je woning heen denderen met een niveau van meer dan 80 dB(A) zal dan maar geaccepteerd moeten worden?
Zo ook vanochtend om 07.06: een KLM-herriebak (747) op 580 meter over onze woning!
Je bent gelijk wakker, met de groetjes van ´onze nationale trots´ !!!!

Ronduit A-sociaal.

Ik hoop dat Schiphol 5 meter de grond in zakt !

Wij wonen niet ´bij´ Schiphol, Schiphol heeft ons gevonden.
 
Nr: 4449
Naam: dorp
Tijd: 2017-12-14 20:08
Plaats: heiloo
IP: gelogd
Geachte Dames en Heren ,

Er komt volgende week een belangrijk debat in de tweede kamer! Hoe is het nu mogelijk dat het Platform Vlieghinder Regio Castricum en alle andere platformen en actiegroepen hun stem niet laten horen,. Zwijgen is accepteren !! Ik vindt het teleurstellend dat er vanuit deze regio geen enkel signaal komt waaruit blijkt dat de overlast in onze regio teruggebracht moet worden . PVRC moet wakker worden nu het nog kan !!
 
Nr: 4448
Naam: C. Kluft
Tijd: 2017-12-14 10:31
Plaats: Sassenheim
IP: gelogd
LS
Het is mogelijk bij verzameld fijnstof na te gaan wat de potentie is en welk mechanisme speelt bij de interactie met bloed. Zo is er onderscheid te maken tussen aktivatie van het systeem dat vaatverwijding geeft en het systeem dat stolling aktiveert. Er is al met diverse fijnstof preparaten getoond dat sommige het ene systeem en ander het andere systeem preferentieel aktiveren.
Het lijkt mij een kans om de potentie en mechanisme te identificeren bij blootstelling.
Kees Kluft
 
Nr: 4447
Naam: anoniem
Tijd: 2017-12-12 12:03
Plaats:
IP: gelogd
wat een rust de afgelopen dagen,heerlijk.
niet alleen veel minder vliegtuigen,de sneeuw dempt het geluid ook enorm. veel minder weerkaatsing het verschil valt echt op.
misschien dat een structuur vergelijkbaar met die van sneeuw ook de overlast rondom Schiphol kan beperken,vergelijkbaar met de plannen voor olifanten gras. een schuimachtige sneeuw structuur zou bijvoorbeeld ook op daken kunnen worden aangebracht.
 
Nr: 4446
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-08 08:02
Plaats:
IP: gelogd
Nederlandse luchtvaart beleid heeft volledig gefaald met als hoofdreden de klm en luchtvaart lobby die een grote invloed hebben op het gevoerde en nog te voeren beleid.

-gebrek aan capaciteit op Schiphol
-onveilige situaties op Schiphol en in het luchtruim rondom
-zeer veel overlast en vervuiling. (tuinmeubilair dat zwart wordt van de neergeslagen roet deeltjes,Nederland dat qua levensverwachting in de eu op de op een na laatste plaats staat)
-grote werkdruk lvnl
-grote invloed op de stedebouwkundige ontwikkeling van de belangrijkste stedelijke aglomoratie in Nederland.
-manipulatie alom met de cijfers.
-beinvloeden wetenschappelijke raportages over het belang van Schiphol (het instituut die het rapport "mainports voorbij" heeft gemaakt werd daarvoor op de vingers getikt meen ik mij te herinneren)


Er is geen visie anders dan groei,totaal gaan visie om hoe die groei goed te faciliteren en in te passen binnen de andere belangen van de economie en omgeving.
Men rommelt maar wat aan en sturing vanuit denhaag is volstrekt onvoldoende omdat de belangen van de sector de enige zijn die lijken te tellen. De kansen van de afgelopen jaren om het beter te maken zijn verspild.

Regelmatig moeten vliegtuigen in andere landen op de baan blijven staan omdat er hier geen ruimte is in het luchtruim. Daarmee word het product van de hele sector schade toegebracht.
Schiphol heeft veel vaker te maken met onveilige situaties dan andere luchthavens.
Lelystad is een probleem omdat onder andere friesland zich zorgen maakt om de gemiddeld 3 vliegtuigen per dag die daar overheen gaan vliegen. (cijfers van lelystad zelf). Zelfs wiegel,ere lid van de partij die de grootste voorstander is van groei, nam het voor hen op. Die 3 vluchten mochten de bewoners niet door de strot worden geduwd. Misschien nog maar eens kijken of er niet meer ruimte is op Eindhoven of vliegveld Groningen.
Het gaat bij lelystad om 10k vluchten. nog geen derde van de vluchten die Schiphol in de nacht moet verwerken (volgens siemens directeur zijn vliegvelden snachts gesloten) en ondertussen doet men alsof er op Schiphol niks aan de hand is.
Al vind ik zelf lelystad ook een heel slecht plan, alle aandacht voor de uitbreiding en overlast daar voelt wel een beetje wrang als je de situatie vergelijkt met Schiphol want het is van een totaal andere orde.

Het is letterlijk en figuurlijk ziekmakend.
Waneer krijgt Nederland nu eens een volwassen luchtvaart beleid?
Schiphol op de huidige locatie is niet houdbaar,hak de knoop door en begin op een andere locatie met een schone lei. Maar is allemaal te duur,is het allemaal niet waard. Waarmee men impliciet toegeeft dat de toegevoegde waarde van de luchtvaart helemaal niet zo groot is als men keer op keer wil doen geloven.

Grenzen aan de groei, het is een rapport van nu bijna 50 jaar geleden.
 
Nr: 4445
Naam: V.O.S.
Tijd: 2017-12-05 15:27
Plaats:
IP: gelogd
Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er wordt zoveel geld in rondgepompt (´verdient´) dat de sector zich reclamespotjes makkelijk kan permitteren.
Reclame via de tv-media is nogal prijzig, maar je bereikt wel veel mensen.
Dat geldt voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, net als de telecombedrijven.
Eindhoven-airport is ook van de Schipholgroup, en wie weet het, behalve de makers, of er ook al concurrentie onder de eigen familieleden is............
Zo is er dus eigenlijk sprake van familie-eigen belangenverstrengeling.
Daar de Nederlandse Staat ook belangen heeft in de Schipholgroup, is volgens mij het cirkeltje wel rond............
 
Nr: 4444
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-05 13:54
Plaats:
IP: gelogd
Een reclame voor Eindhoven airport op tv. Eerste keer dat ik een commercial zie voor een vliegveld in meer dan 30 jaar. Vraag me af wat de doelgroep is,reizigers die nu via Schiphol reizen?
 
Nr: 4443
Naam: Anoniem1
Tijd: 2017-12-01 12:34
Plaats:
IP: gelogd
Klm ceo Elbers vandaag in de krant met een artikel. Groei Schiphol voor 2020 moet mogelijk zijn.
Gezien de overige plannen van het kabinet geef ik hem minstens 75% kans om zijn zin te krijgen.
Het is een lastig dossier voor de overheid,men blijft de echte beslissing voor zich uitschuiven,bang voor de fall out van het toch doorzetten ondanks grote bezwaren van de omwonenden.
Toch zal de beslissing nu snel genomen moeten gaan worden,het risico dat het na de verkiezingen voor provinciale staten een stuk lastiger wordt is daar. Denk dat men in 2018 de knoop gaat doorhakken,schiphol zal zelfstandig al over de 500k gaan komend jaar om te proberen de regering voor een voldongen feit te stellen.
 
Nr: 4442
Naam: anoniem1
Tijd: 2017-12-01 12:22
Plaats:
IP: gelogd
De overheid klaagt over het toenemende wantrouwen van de bevolking tegenover de overheid. Het zou vooral komen door nep nieuws en internet trollen. Alles om de fout maar niet bij zichzelf te hoeven zoeken.

Het wantrouwen komt echter voor meer dan 90% door de acties van de overheid zelf.
Dat men dit niet wil erkennen geeft weinig hoop voor verbetering in de toekomst.
 
Nr: 4441
Naam: Erna Wigman
Tijd: 2017-11-14 20:58
Plaats: Hillegom
IP: gelogd
Wij wonen bijna 15 jaar in Hillegom en hebben nog nooit zo'n last van vliegtuigen gehad als afgelopen zomer. Soms is vroeg gaan slapen niet eens mogelijk want dan wordt het pas tegen 23:00 uur rustig. Terwijl wij wel al om 06:00 uur op moeten. Dit verstoort sinds een paar maanden wel ons woonplezier.
Ik hou mijn hart vast voor de komende zomer. Hoop dat we dan, net als voorgaande jaren van onze tuin kunnen genieten!!!! Waar kun je straks in Nederland nog heen voor de rust?
 
Nr: 4440
Naam: anoniem
Tijd: 2017-11-14 20:46
Plaats:
IP: gelogd
Milieu defensie weer naar de rechter om de luchtkwaliteit. Het blijft knap hoe de luchtvaart sector als een van de grootste vervuilers buiten dit dossier weet te blijven. De luchtkwaliteit wordt dan ook berekend,op basis van gegevens. Weet niet of de luchtvaart hierin wordt meegenomen maar mocht dat het geval zijn dan zal ook dat wel weer zijn op basis van foutieve aannames. Het met gas dicht vliegen werkt dan in heel veel soorten berekeningen door.
 
Nr: 4439
Naam: Merijn Hugens
Tijd: 2017-11-13 14:02
Plaats: Schiedam
Website: klik hier
IP: gelogd
Ik signaleer al geruime tijd grote veranderingen in vliegbewegingen en aantal vluchten. Wat mij het meest verontrust is dat als de dag begint met zon en een blauwe lucht. Vanaf het moment dat er grote aantallen vliegtuigen voorbij komen (die overigens niet eens staan aangegeven op Flight tracker), soms zijn er negen of meer tegelijkertijd in de lucht te zien. Vervolgens zie ik de lucht langzaam veranderen in een grijswitte sluierbewolking. Als dit het resultaat is van condensatiesporen en fijnstof zou ik die toch graag een keer onderzocht hebben, want dat ziet er niet gezond uit. Ik heb het KNMI, RIVM, Rijksoverheid, Milieudienst, KLPD, Schiphol, Den Haag ( Politieke Betrokkenen) er al naar gevraagd, maar een duidelijk antwoord krijg ik niet. Wat mijn vraagtekens alleen maar doet toenemen. Ik heb een zoon die aan topsport doet en ik maak me zorgen om zijn gezondheid en of hij met een stofkap op moet gaan trainen. Volgens mij een normale vraag met een simpel antwoord, maar iedereen verwijst me door naar de volgende instantie. Ik leg inmiddels sinds een maand alles vast met time lapse fotografie, zodat mochten er in de toekomst ontwikkelingen zijn die uitwijzen dat deze "vliegtuiguitlaatgassen" onverhoopt toch zeer schadelijk voor de gezondheid blijken te zijn, ik in ieder geval als burger aan mijn "meldplicht" heb voldaan.
Met vriendelijke groet Merijn.
 
Nr: 4438
Naam: J.S. Leene
Tijd: 2017-11-08 23:04
Plaats: Amsterdam
IP: gelogd
Vanmiddag een wandeling van ca. 3 uur gemaakt in de Kennemerduinen, tussen Santpoort-Zuid, het strand bij Parnassia/Bloemendaal en Overveen. Het is werkelijk geen moment stil geweest door het continue vliegtuiggeraas. Je kan als het ware het luchtruimschema tot op de minuut volgen, net voordat het ene vliegtuig voorbij is komt het volgende gebulder er al weer aan. Het is een schizofrene ervaring: zo'n uitgestrekt gebied met prachtige, ongerepte natuur en dan dat constante brutale, indringende en onheilspellende geluid. Alsof je wandelt in het paradijs met achtergrondmuzak uit de onderwereld. In films betekent dat dat er iets ergs staat te gebeuren. Ik probeer me niet te erg op te winden, ik kom tenslotte om te onspannen, maar het is zó ongelooflijk zonde. OK, dit is Nederland, een klein en overbevolkt land. Maar dat het in een natuurgebied nog geen seconde achter elkaar stil kan zijn, dat vind ik echt diep treurig.
 
Nr: 4437
Naam: anoniem
Tijd: 2017-11-08 16:12
Plaats:
IP: gelogd
Herindeling luchtruim:

De herindeling van het luchtruim is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Het belangrijkste onderdeel hiervan is de verplaatsing van het militaire luchtruim in zuid oost Nederland naar een nieuw gebied in noord oost Nederland en duitsland. De rede dat dit zo lang duurt en niet sneller kan is dat dit samen met duitsland gerealiseerd moet worden en daar zijn volgens mij al afspraken over gemaakt. Aan de datum van 2023 zal denk ik weinig kunnen veranderen.

Er zijn bewoners die hier positieve effecten van verwachten maar ik wil hier toch voor waarschuwen.
De totale overlast zal met de herindeling van het luchtruim zeker gaan toenemen, al zijn er ook bewoners zijn die er voordeel van zullen hebben. Uiteindelijk is het doel om meer uitvlieg routes te realiseren en ook om de uitvliegroutes minder vast te maken. Sneller rechtstreeks koers naar de eindbestemming. Uiteindelijk zal dit gaan inhouden dat er veel meer over woonkernen gevlogen gaat worden.

De gevolgen van het minder vast worden van de routes zijn nu al gedeeltelijk te zien,met name op zondag wordt er "vrij" gevlogen en vliegt men al vroegtijdig ver buiten de officiele uitvliegroutes.
Hoed u voor al te hoge verwachtingen van de herindeling luchtruim,het totale effect op de overlast zal zeker negatief zijn.