Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Van het bestuur

Juni 2017

Zoals u de afgelopen weken gemerkt zult hebben zijn er een aantal zaken niet goed gegaan bij het versturen van de contributierekeningen 2017. Er zijn een aantal onterechte mails verzonden. Wij bieden hiervoor onze excuses aan.

Ymte van Goslinga
Voorzitter PVRC



16 maart 2017.



Op initiatief van het PVRC is er samen met de Omgevingsdienst IJmond onderzoek gedaan naar landingen in de nacht in de regio. Landingen in de nacht leidt tot meldingen van inwoners uit de hele regio

De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum en Uitgeest liggen onder de vaste aanvliegroute van de Polderbaan op Schiphol. De inzet van de Polderbaan voor landingen in de nacht leidt tot meldingen door bewoners van vlieghinder in de hele regio. Met de afsluiting van de oostelijke nachtelijke aanvliegroute is de overlast in deze regio gegroeid. Tegelijkertijd komt uit de verkenning naar voren dat de geluidshinder groter is dan volgens het bestaande beleid mag worden verwacht. Ook blijkt dat veel nachtvluchten niet mainportgebonden zijn en daarom economisch van minder belang.

Wijze van aanvliegen

Niet alleen de route bepaalt de mate van vlieghinder die inwoners kunnen ervaren, ook de wijze van aanvliegen kan hierin bepalend zijn. In de praktijk blijkt dat vliegtuigen regelmatig afwijken van de vliegpaden en de wijze van aanvliegen niet altijd volgens een perfecte glijvlucht plaatsvindt. Dit zorgt voor hogere geluidsniveaus dan mag worden verwacht volgens de gebruikte waarden voor geluidsberekeningen. Het is zo dat er voor de nacht een speciaal regime van aan- en uitvliegen geldt. Een andere oorzaak van vlieghinder is het gespreid aanvliegen, waar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) van gebruik mag maken bij veiligheids- of operationele redenen. Er wordt dan in de nacht geen gebruik gemaakt van glijvluchten en wordt ook lager aangevlogen, waarmee een groter gebied dan nu te maken krijgt met vlieghinder.

Tevens komt er uit de verkenning naar voren, dat er een fluctuatie in geluid is bij de nachtvluchten. Het huidige beleid en de berekeningen van vliegtuiggeluid zijn gebaseerd op gemiddelde niveaus. Uit de praktijk blijkt dat gemeten geluidsniveaus hoger uitkomen dan de berekende waarden. Omdat juist deze hoge geluidsniveaus leiden tot slaapverstoring willen gemeenten dat er meer aandacht wordt gegeven aan relevante extremen in de nachtperiode. Een aanknopingspunt hierin zijn berekeningen op basis van de nieuwe voorschriften voor het berekenen van geluidshinder.

Het rapport vindt u hier.

Melden klachten bij BAS



In januari 2009 hebben wij u opgeroepen om te stoppen met het melden van klachten over vliegtuiglawaai bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

We deden deze oproep omdat het indienen van klachten zo ingewikkeld was geworden dat er veel minder klachten werden ingediend. Hierdoor waren de ‘oude’ cijfers niet goed meer te vergelijken met de ‘nieuwe’ cijfers. Zo waren er in november 2007 65.000 klachten en een jaar later in november 2008 9.400 klachten.
Deze ontwikkeling kwam de sector goed uit en werd vertaald in een beeld dat de afname van het aantal klachten het gevolg zou zijn van minder overlast in de regio bewerkstelligd door experimenten en maatregelen!

Sindsdien heeft BAS de procedure voor het indienen van klachten en meldingen vereenvoudigd en is de registratie al weer enige jaren vergelijkbaar met vorige jaren.

Dat betekent dat het bestuur van PVRC geen redenen meer ziet om het indienen van klachten te ontraden. We trekken onze oproep van januari 2009 dan ook in.

Dat betekent dat we u oproepen om - voor zover u dit nog niet deed – uw klachten bij BAS in te dienen.

Namens het bestuur PVRC,

Ymte van Gosliga, voorzitter


Benoeming Penningmeester


Op de ledenvergadering van 16 november is Adrie Weerstand benoemd tot de nieuwe penningmeester.
Wij zijn nog op zoek naar een secretaris/redacteur nieuwsbrief en een bestuurslid algemeen.
Voor verdere informatie over deze functies kunt u contact opnemen met onze voorzitter. Bel: 0251 656013 of mail: y.vangosliga@telfort.nl.

Nieuwsbrief oktober 2016



UITNODIGING Algemene Leden Vergadering PVRC 2016


op woensdag 16 november 2016, aanvang 20.00 u.
Het bestuur van de Vereniging PVRC nodigt u uit voor het bijwonen van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering die gehouden zal worden op woensdag 16 november 2016.
Locatie: Sportcentrum De Bloemen, De Bloemen 71, 1902 GT Castricum. Tel. 0251-652555
Aanvang van de vergadering: 20.00 uur
Zaal open: vanaf 19.45 uur
Toegang alleen voor leden en op vertoon van deze uitnodiging
Agenda
1. Opening Algemene Leden Vergadering 16 november 2016
2. Mededelingen
3. Inleiding door de heer Gerard Jägers, clustervertegenwoordiger Polderbaan buitengebied over zijn werkzaamheden in het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol
4. Terugblik 2016 en vooruitblik
5. Huishoudelijk deel:
a. Verslag ALV 19 nov. 2015
b. Financieel jaarverslag 2015/2016
c. Verslag kascontrolecommissie 2015/2016
d. Begroting 2016/2017, incl. contributievoorstel
e. Benoeming kascontrolecommissie 2016/2017
f. Verkiezing bestuurslid ( penningmeester)
Het bestuur stelt de leden voor om in de vacature van bestuurslid- penningmeester / ledenadministrateur te verkiezen: de heer H.A. (Adrie) Weerstand.
De heer Weerstand zal zich in de vergadering aan de leden voorstellen. Zie ook onder: Vacatures PVRC-bestuur
6. Rondvraag en sluiting

Aansluitend aan de ALV is er gelegenheid om onder het genot van een drankje met elkaar na te praten

Notulen PVRC Algemene Ledenvergadering; 19-11-2015 in de Bloemen, Castricum.


Aanwezig: bestuur PVRC en 26 leden.
De voorzitter IJmte van Gosliga heet iedereen hartelijk welkom en in het bijzonder Gerard Jagers clustervertegenwoordiger Polderbaan-buitengebied en Jaap Kroon ORS vertegenwoordiger voor Uitgeest.
IJmte geeft een korte introductie over het verloop van de avond en begint met de gebruikelijke Terugblik 2015 en Toekomst.
Samengevat kan gesteld worden dat er een gewenningsproces heeft plaats gevonden mbt de overlast, maar de statuten PVRC geven aan dat zolang er overlast is dit bestreden moet worden met alle legale middelen. Daarnaast kan gesteld worden dat de regio met vliegoverlast zich uitbreidt. Ook naar b.v. het noorden, richting Alkmaar. Ook deze gemeente probeert nu de bewoners meer te betrekken in de geluidhinder problematiek.
Vroeger was het alleen geluidshinder, maar nu is er ook de fijnstof problematiek bijgekomen. Dit vereist dan ook steeds meer aandacht omdat fijnstof zelfs schadelijker is dan geluidsoverlast.
In 2014 waren er 82757 landingen en 48102 starts op Polderbaan bij een totaal van respectievelijk 225325 landingen en 225348 starts op Schiphol. De Routes en hoogtes veranderen voortdurend. Waardoor het lastig is verbeteringen aan te geven als er wijzigingen doorgevoerd worden. De uitgangspunten van PVRC zijn wel bekend. Er zijn grenzen aan overlast, en economische belangen mogen kwaliteit van leven niet aantasten. Middelen om dit te bereiken zijn dialoog met instanties, informeren en bevragen van beleidsmakers, en deelname aan overlegorganen. Daarnaast heeft PVRC de website waarvan gemiddeld 600 bezoekers per dag gebruik van maken, oa publicaties, reacties, standpunten en, radargegevens.

Overzicht tot 2015
Na de Alderstafel Schiphol, en het invoeren van nieuw normen en handhavingsmaatregelen stelsel, waarbij het periodiek informeren van BLRS op steeds informele wijze plaatsvond is er nu de ORS gekomen, met daarin een regioforum, bestaande uit 10 clusters. Begin dit jaar heeft PVRC zich mede ingezet voor de organisatie van verkiezingen, wat resulteerde in de verkiezing van onze clustervertegenwoordiger Dhr. Gerard Jagers.
Mede door het vervallen van de 35 handhavingspunten, het invoering van nieuw normen en nieuwe regels voor baangebruik, is de toekomst voor PVRC sterk veranderd. Daarom heeft het bestuur een 3-tal Speerpunten gedefinieerd. Dit zijn: CDA vliegen, nadp2 (noise abatement departure procedure), en aanpassen Transition layer.
Verdere aandachtspunten voor PVRC zijn: fijnstof, wijziging routes nachtvluchten, overleg gemeente Castricum en Uitgeest. Naar aanleiding van deze presentatie worden door de aanwezige leden diverse vragen gesteld van waaruit een discussie ontstaat over oa door de in het voorjaar door LVNL voorgestelde routewijzigingen.

Hierna is het woord aan Gerard jagers, clustervertegenwoordiger Polderbaan-buitengebied.
Door middel van en PowerPoint presentatie stelt hij zich voor. De heer Jager is ruim 12 jaar raadslid geweest, en nu een jaar bezig als clustervertegenwoordiger. Hierbij geeft hij aan dat steun vanuit de verenigingen die hij vertegenwoordigd van groot belang is. Daarnaast heeft de heer Jagers frequent contact met de kiesmannen, waaronder PVRC-lid Hans van Schoor.
Via een korte opsomming van historisch feiten, via het Aldersakkoord, welke een en ondeelbaar is, en de roep vanuit tweede kamer opdracht om perverse prikkels weg te nemen en stelsel begrijpelijk maken, komt de heer Jagers tot het Nieuwe stelsel dat nu is ontworpen. Dit is dan nu het zg Preferente banenstelsel, met dagnormen
En dan na 2020 de z.g. 50-50 regel. Dit betekent dat de geboekte milieuwinst wordt gedeeld tussen bewoners en sector.
Inzet is nu om het nieuwé normen en handhavingsstelsel met aanbod/capaciteit gestuurde inzet van banen met daarbij een noordelijke baan preferentie in te voeren.
Ook is een strakkere inzet van het vliegpad-bewegingen ingezet, om zo min mogelijk verstoring aan de randen van de vliegpaden te geven.
Bij de Omgevingsraad Schiphol, zijn veel spelers op het veld, zoals bewoners, BRS, en het ministerie Infra&Milieu. Met deze spelers moeten er uiteindelijk concrete producten opgeleverd worden. Hierbij is de eendracht van de bewonersvertegenwoordigers van grote invloed op het besluitproces.
Ondanks dat echte groei van Schiphol binnen het Alders-akkoord geen uitgangspunt is, is er voor de ORS geen discussie mogelijk over bv een 2e Kaagbaan en geen 2e areaal etc.
De volgende thema's zijn de uitdagingen voor de ORS, aantal nachtvluchten, routes, CDA, woningbouw nabij Schiphol, (ultra)fijnstof en NADP1 en NADP2.
Hierin is een optimum zeer lastig te bepalen.
Volgens Dhr. Jagers is er hangt geen laaghangend fruit meer wat tot snel resultaat leidt, en het waterbed effect ligt op de loer. Hier minder last, geeft elders weer meer last.

De Notulen van de ALV 2014 en het Financiële Verslag van de Penningmeester worden allebei zonder commentaar goedgekeurd. De leden Glas en van de Vecht vormen samen de volgende kascontrole cie.
Aftredend zijn de heren Smak en von der Meer. Beide heren (en hun respectievelijke echtgenotes) worden bedankt voor hun jarenlange en belangeloze inzet voor PVRC.
De aangemelde PVRC bestuur-vacatures zijn nog open. Ook nu meldt zich niemand vanuit de zaal. De continuïteit van de vereniging is door het uitblijven van nieuwe bestuursleden in gevaar.
Een opmerking van een van de leden voor dhr Jaap Kroon is om te opereren vanuit de Buch gemeente, en hierbij de positie van de bewoners te versterken. Door deze voorafgaande opmerking komt ook een discussie op gang over de totstandkoming van de kiesmannen. Dit zou uitgebreid kunnen worden door de een opdeling van de vereniging zodat er meer kiesmannen voor ons cluster beschikbaar zouden zijn
Rondvraag; geen leden maken hiervan gebruik.
Sluiting; IJmte sluit de vergadering en dankt de aanwezige leden voor hun belangstelling. Ook Wim Perlee en Gerard Hoogendijk, de webmaster, worden wederom bedankt voor hun niet aflatende inzet voor PVRC
.

VACATURES PVRC- BESTUUR


Na de vorige ledenvergadering in november 2015 bestaat het bestuur uit twee leden t.w. Hans van Schoor en ondergetekende. We hebben daarom oproepen in de Nieuwsbrief geplaatst en vacatures aangemeld bij de Vrijwilligers Vacaturebank van de Stichting Welzijn. Hierop zijn we in contact gekomen met de heer Adrie Weerstand, die zich heeft gemeld als kandidaat penningmeester. Na gesprekken met beide bestuursleden en de v.m. penningmeester heeft het bestuur besloten de heer Weerstand in de ledenvergadering voor te dragen als lid van het bestuur in de functie van penningmeester. De heer Weerstand woont in Krommenie en ervaart daar ook vlieghinder. Hij is daarom gemotiveerd om in de PVRC actief te worden. Hij heeft een financiële opleiding en werkervaring en heeft er zin in om als penningmeester te beginnen.
Graag zouden we het bestuur nog verder willen aanvullen.
We zijn op zoek naar:
- Secretaris
- Redacteur Nieuwsbrief
- leden
Daarom vragen we U om deelname aan de bestuursactiviteiten in overweging te nemen! Met uw inzet kunnen we PVRC actiever maken!
We vergaderen vier tot zes keer per jaar. Daarnaast zijn er overleggen met derden ( zoals met het gemeentebestuur). Elke functie vraagt - naast de genoemde vergaderingen- maximaal enkele uren per maand.
Interesse? Bel: 0251 656013 of mail: y.vangosliga@telfort.nl.

VAN DE VOORZITTER
Beste PVRC-leden,
In de aanloop naar de komende Algemene Ledenvergadering wil ik u in deze Nieuwsbrief informeren over enkele zaken waar we als bestuur van de Vereniging PVRC in het afgelopen jaar in het bijzonder mee bezig zijn geweest of waar we bij betrokken waren. In de komende ledenvergadering zal er gelegenheid zijn om hierover en over andere zaken verder van gedachten te wisselen (agendapunt 4: terugblik 2016 en vooruitblik)
Algemeen Overleg Schiphol
Het bestuur van PVRC heeft op 27 juni j.l. een brief ( per e-mail) gestuurd aan alle leden van de 2e Kamer commissie Infrastructuur en Milieu. Dit om de leden op de hoogte te brengen van de zorgen die PVRC heeft over de Actieagenda Schiphol van het Kabinet. We hebben ons in de brief beperkt tot de volgende punten:
- Aanpassingen van procedures in het luchtruim en maatregelen op de grond moeten passen binnen de vastgestelde regels van het Nieuwe Normen- en Handhaving Stelsel
- De onbevredigende gang van zaken t.a.v. de sinds 28 mei 2015 gewijzigde nachtelijke aanvliegroute uit het oosten naar de Polderbaan
- Het niet respecteren van de afspraken rond de aantallen nachtvluchten.

De tekst van de brief is in deze Nieuwsbrief opgenomen.
Nachtvluchten - aanvliegroute
LVNL heeft vorig jaar besloten om de korte aanvliegroute naar de Polderbaan over het IJsselmeer en tussen Hoorn en Volendam tijdelijk te schrappen. De sluiting van de verkorte nachtroute betekent dat al het vliegverkeer uit oostelijke richting met bestemming Polderbaan 's nachts de route over zee via Castricum en Limmen moet volgen met als gevolg dat het vliegverkeer bij Castricum-Limmen en omgeving in de nacht toeneemt van ca 40 naar ca 70 bewegingen.
Over de vorig jaar gedane toezegging dat er uiterlijk juni 2016 een alternatief voor deze verkorte nachtroute zou worden uitgewerkt en gepresenteerd door de LVNL, kan niet meer worden gezegd dat die niet is nagekomen!
LVNL onderzoekt sindsdien – tevergeefs naar het schijnt - naar een ontwerp waarbij al het nachtelijke vliegverkeer op een veilige wijze vanuit het oosten via de nu gesloten korte route kan worden afgehandeld.
Inmiddels weten we dat Castricum zeker nog tot medio 2018 een dubbel aantal nachtvluchten over zich heen zal krijgen. De bewoners van Castricum e.o. ( Uitgeest- Heiloo-Egmond) moeten echter de onmacht of onwil van LVNL bekopen met onnodige nachtelijke overlast.
De bewonersvertegenwoordiging in de Omgevingsraad Schiphol (ORS)stellen – mede op ons verzoek - de nachtvluchten regelmatig aan de orde in de besprekingen in de Omgevingsraad en hebben toegezegd daarmee door te zullen gaan totdat de nachtvluchten correct volgens afspraken worden behandeld.
Nachtvluchten - reductie van het aantal vluchten
In 2012 is aan de Alderstafel een akkoord gesloten door bewonersgroepen, overheid en luchtvaartsector over een alternatief CDA-pakket. Hierbij is o.m. afgesproken dat het aantal nachtvluchten binnen drie jaar zou verminderen: van 32.000 naar 29.000 vliegbewegingen per jaar. Verder zou worden geprobeerd tussen 22.30 en 23.00 uur glijvluchten door te voeren en overdag in de stille uren. Hiermee moest de overlast voor bewoners in het zogeheten buitengebied verminderen.
De bewonersdelegatie van de ORS heeft hierover kort geleden het volgende gezegd:
“Volgens afspraak moest eind 2015 de reductie naar 29.000 vluchten zijn gerealiseerd. Dat dit niet meer nodig zou zijn, is slechts een loze bewering van de luchtvaartsector. De omvang van de geclaimde hinderreductie is door onafhankelijke deskundigen (Commissie voor de milieueffectrapportage) verworpen. Bovendien moet hierover volgens punt 7 van het alternatieve CDA-pakket tussen partijen overeenstemming bestaan en geeft Schiphol zelf toe dat dit onderwerp nog in discussie is.
De bewonersdelegatie keurt de Gebruiksprognose 2017 mede hierom af.”
Nachtvluchten - verminderen nachtelijke vlieghinder
PVRC participeert in een onlangs ingestelde werkgroep die zich tot taak heeft gesteld om te komen tot een samenhangende aanpak van het verminderen van de nachtelijke vlieghinder in onze regio, of tot voorstellen die daartoe kunnen leiden; dit los van de huidige sluiting van de oostelijke aanvliegroute.
De werkgroep is ingesteld naar aanleiding van (recente) klachten over: de wijze van aanvliegen (wel of niet CDA), het afwijken van de vaste aanvliegroute en de geluidsproductie.
De werkzaamheden richten zich op:
- Betekenis van de nachtvluchten voor de mainportfunctie van Schiphol
- Wijze van aanvliegen (tijdstip in de nacht, hoogte en geluidsproductie)
De werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van PVRC, ORS cluster Polderbaan en de gemeenten Uitgeest en Castricum.
Oprichting onafhankelijk overleg- en pressieplatform
In de afgelopen maanden is door enkele betrokkenen het initiatief genomen tot het oprichten van een platform met als doel te kunnen lobbyen om alternatieven voor het doorgroeien van Schiphol prominent op de politieke en publieke agenda te krijgen.
Beoogd wordt dat alle bewonersorganisaties, onafhankelijk van in welke koepel (VGP, BLRS) ze participeren, in dit platform gezamenlijk optrekken.
Er zullen in de volgende regeringsperiode spijkers met koppen geslagen moeten worden om te voorkomen dat Schiphol blijft doorgroeien, met alle nadelige gevolgen voor de woon- en leefomgeving van dien. Schiphol loopt opnieuw tegen de milieugrenzen aan en dat de luchtvaart in Nederland op slot gaat is een utopie.
Het bestuur van PVRC heeft laten weten zich aan te melden voor de eerste bijeenkomst van het platform. Afhankelijk van deze vergadering zal besloten worden of verdere deelname zinvol is.

Ter informatie aan de leden PVRC
BRIEF AAN DE LEDEN VAN DE COMMISSIE I. en M. van de 2e KAMER
Aan de (plv.) leden van de Commissie Infrastructuur en Milieu
van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Castricum, 27 juni 2016
Geachte heer, mevrouw
Op 30 juni a.s. is er Algemeen Overleg van de Commissie Infrastructuur en Milieu over de Actieagenda Schiphol.
Voorafgaande aan dit overleg vragen we als Platform Vlieghinder Regio Castricum ( PVRC) uw aandacht voor enkele opmerkingen onzerzijds bij de Actieagenda Schiphol.
Over ons
• De vereniging PVRC is opgericht in juni 2003, ten tijde van de ingebruikname van de Polderbaan. Meer: http://www.vlieghinder.nl/paginas/page/over-ons
• PVRC participeert ook in de bewonersvertegenwoordiging van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) en tracht mede op deze wijze de belangen van de bewoners te behartigen.
• Daarnaast beheren we de website www.vlieghinder.nl . Op de homepage http://www.vlieghinder.nl zijn nieuwsberichten opgenomen over vliegen, vliegverkeer en daarmee samenhangende politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Samen met de lezersreacties een door velen geraadpleegde en actuele bron van informatie.
Op onze website is verder informatie te vinden over baangebruik,( melden van) hinder en geluidsmeetnetten ( o.a. Nomos). Bovendien zijn er radarplots van de vluchten opgenomen.
Graag nodigen we u uit om onze website te bezoeken.
Actieagenda Schiphol
o Het kabinet geeft aan ( pagina 38 van de Actieagenda) te willen borgen dat een verdere luchthavenontwikkeling in balans en afstemming met haar omgeving ook na 2020 intact blijft en het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS ) daarmee toekomstbestendig is.
PVRC is het daar graag mee eens. Echter: in de praktijk blijkt hieraan soms afbreuk gedaan te worden, zoals bijv. ten aanzien van de afspraak rond de aantallen nachtvluchten.
( zie de reactie van de clustervertegenwoordiger Polderbaan in de ORS: http://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/groeien-de-nachtvluchten-op-de-polderbaan-mee-met-schiphol1 )
Wij pleiten ervoor dat alle partijen de gemaakte afspraken respecteren en uitvoeren.

o Paragraaf 7.4. ‘Luchtruimcapaciteit’ vermeldt onder andere dat in de komende jaren procedures in het luchtruim en maatregelen op de grond zullen worden aangepast.
Dit om de voorspelbaarheid en efficiënte afhandeling van verkeersstromen te vergroten en de spreiding van geluidhinder te beperken. De LVNL zal hiertoe gefaseerd vaste naderingsroutes voor de hoofdbaancombinaties op Schiphol introduceren. Dit voor zover mogelijk binnen de kaders van capaciteit en milieu.
Wij merken op dat een en ander zal moeten passen binnen de vastgestelde regels van het NNHS.

o Overigens zijn wij niet gerust op de mogelijkheden en de capaciteit van LVNL om procedures en maatregelen op een adequate wijze aan te passen aan gewijzigde omstandigheden ( pagina 43).
Onze vrees wordt met name ingegeven door de ons inziens onbevredigende gang van zaken omtrent en na het besluit van LVNL om met ingang van 28 mei 2015 de nachtelijke aanvliegroutes uit het oosten naar de Polderbaan te schrappen
Zie verder het dossier: https://www.google.nl/#q=nachtvluchten+site:vlieghinder.nl

We hopen u met deze informatie van dienst te zijn.
Uiteraard zijn we graag bereid om een en ander nader toe te lichten.

Met vriendelijke groet,
namens bestuur PVRC,
Ymte van Gosliga


Uitnodiging Algemene Leden Vergadering PVRC 2015


Donderdag 19 november 2015, aanvang 20:00 uur
Locatie: Sportcentrum de Bloemen
De Bloemen 71, 1902 GT Castricum
0251-652555

Aanvang van de vergadering: 20:00 uur
(zaal open om 19.45 u)

Toegang alleen voor leden en op vertoon van deze uitnodiging.
De avond zal worden gevuld met een formeel verenigingsdeel, waaronder informatie door de voorzitter m.b.t. de inspanningen van het bestuur in het afgelopen verenigingsjaar, wat er is bereikt en hoe nu verder; verantwoording m.b.t. de financiën door de penningmeester en overige bestuurlijke aangelegenheden.
Aansluitend de ALV is er gelegenheid om onder genot van een klein hapje en drankje met elkaar van gedachten te wisselen over de vliegoverlast.

Agenda:



1) Opening Algemene Leden Vergadering 19-11-2015. (20:00 uur)
2) Algemene mededelingen.
3) Goedkeuren Verslag Algemene Leden Vergadering 20-11-2014.
4) Terugblik 2015 en Toekomst m.b.t. PVRC en het Schiphol dossier.
5) Bestuurlijke aangelegenheden. Het bestuur roept de leden op zich kandidaat te stellen voor de openstaande vacatures van Penningmeester/Secretaris en algemeen bestuurslid om de voortgang van PVRC te waarborgen. Zie ook de oproep elders in deze Nieuwsbrief.
6) Goedkeuren financieel jaarverslag 2014/2015.
7) Verslag kascommissie 2014/2015.
8) Goedkeuren begroting 2015/2016.
9) Benoeming kascommissie 2015/2016.
10) Rondvraag.
11) Sluiting. (gepland 22:00 uur)

Notulen Algemene Ledenvergadering Platform Vlieghinder Regio Castricum
Locatie: Hotel Borst, van Oldenbarneveldstraat , Castricum, Datum: 21-11-2014, aanvang: 20:00 uur.



Aanwezig:


Bestuur PVRC (Erwin von der Meer, Ymte van Gosliga, Hans van der Vecht en Hans van Schoor) en 28 leden van het PVRC.

Opening



Erwin von der Meer, voorzitter van het PVRC, heet een ieder hartelijk welkom op de PVRC Algemene Leden Vergadering 2014.Algemene Mededelingen
Na de vaststelling dat er geen algemene mededelingen zijn, bedankt de voorzitter de aanwezige leden voor hun komst naar de ALV 2014 in een voor PVRC nieuwe omgeving van hotel Borst in Bakkum.
Goedkeuren Notulen ALV 22-11-2013
De notulen van de PVRC ALV 2013 worden zonder op- of aanmerkingen goedgekeurd.

Terugblik en toekomst met betrekking tot PVRC en het Schiphol dossier.



De voorzitter geeft m.b.v. een PowerPoint presentatie een overzicht van de huidige positie van PVRC, als onderdeel van de Vereniging Bescherming van het Leefmilieu in de Regio Schiphol (BLRS), de onder BLRS-vlag gedane activiteiten in 2014 en een inschatting van de nabije toekomst.
PVRC is een lokale club, te klein om als een serieuze gespreks partner te fungeren op landelijk niveau, daarom is PVRC onderdeel van BLRS,samen met eenzelfde verenigingen die dezelfde doelstelling hebben vergelijkbaar met PVRC. Dit zijn in totaal 18 platforms.
Geconcludeerd kan worden dat de gedane activiteiten een logische voortzetting zijn van die van het jaar 2013.

Onderwerpen 2014



Het Handhavings-stelsel VVA is helaas een feit en hier is niets meer aan te doen. Wel heeft BLRS een Bezwaarschrift ingestuurd tegen de nieuwe procedure NADP2 van KLM waarin de nieuwe stijgmethodiek is vastgelegd. Dit Bezwaarschrift loopt nog en er is nog niets te zeggen over de uitkomst hiervan.
BLRS heeft in het afgelopen jaar ook deelgenomen aan de voorbereiding voor de nieuw op te richten ORS. (Omgevingsraad Schiphol als vervanger CROS en de Alderstafel) Hierbij is geprobeerd stevig invloed uit te oefenen op voorgestelde clusterindeling. Dit heeft nu, op voorstel van BLRS, geresulteerd in 5 clusters welke zijn samengesteld uit het buiten-, en binnen-gebied. Op dit moment worden alle aanmelden van vereniging, stichting, wijk/dorpsraad enz beoordeeld en zullen worden uitgenodigd voor deelname.
Per cluster en per vereniging/ stichting/ dorpsraad wordt één kiesman naar voren geschoven en eventueel een kandidaat cluster vertegenwoordiger.
Deze Kiesmannen kiezen op hun beurt weer één cluster- vertegenwoordiger voor binnengebied en één voor buitengebied. (Voor BLRS is dit Hans van Schoor) Dus totaal 10 clustervertegenwoordigers. Deze kiezen op hun beurt weer 3 afgevaardigden voor de z.g. Adviesraad. Deze Adviesraad bestaat uit de volgende organisaties: Schiphol, LVNL, KLM, Prov., Gemeenten, Bewoners (3 pers.), KvK en betrokken Milieu organisatie.
Een mooi geheel, maar wart doen nu de bewonersorganisaties precies hierin.
Met andere wooden: wat is nu de Core-Business van de bewoners?
Geen hinder, of minder hinder. Op zijn minst niet meer hinder
Meer hinder?, maar dan het liefst zo min mogelijk.
De Agenda 2015 van de adviesraad heeft op 90% van de inhoud niets van doen met de Core-Bbusiness van de bewoners. Een inschatting van het functioneren van de nieuwe ORS is dat de Sector zeer dominant aanwezig, de Staat direct belang heeft bij Schiphol en dat het Min. I&M sterk verweven is met Schiphol.
Nieuwe agenda punten kunnen worden ingebracht indien de meerderheid dit steunt. In het totaal bezien zijn de Bewoners dus een (zeer) kleine speler.
Daarom zal PVRC/BLRS de prioriteiten moeten focussen op:
Doorvoeren CDA landen.
Voorkomen geconcentreerd vliegen boven Castricum en omstreken.
Hiertoe moeten we meedoen met nieuwe ORS, maar…, als het op niets uitloopt moeten we na één jaar wellicht opstappen. Dan kan ons in dit geval niet verweten worden aan de leiband van de grote 3 mee te lopen. Als we opstapen kunnen we de optie open houden naar 2e Kamer en pers. We zijn dan immers weer onafhankelijk.

Bestuur PVRC



Erwin von der Meer, interim voorzitter (1 jaar) treedt af.
IJmte van Gosliga heeft zich kandidaat gesteld om de taak van voorzitter van PVRC over te nemen. Dit wordt met algemene goedkeuring door de aanwezige leden aangenomen.
De secretaris/penningmeester. Treedt dit jaar af. Neemt nog voor een jaar deze taak op zich waarna hij definitief stopt.
Hans van der Vecht heeft aangegeven tussentijds terug te willen treden als actief bestuurslid. Het werk voor PVRC geeft toch niet die bevrediging die noodzakelijk is om gemotiveerd te blijven. Daarnaast hebben andere zaken meer zijn belangstelling. Hans wordt door de voorzitter bedankt voor zijn inzet van de afgelopen jaren en wenst hem succes me de invulling van zijn nieuwe taken.
Hans van Schoor blijft gewoon bestuurslid en heeft geen functie wijziging.

Financiën



De penningmeester, geeft een toelichting op de cijfers van het financieel jaarverslag 2013/2014 en de begroting 2014/2015. Hij stelt dat de vereniging financieel gezond is. Over het jaar 2013/2014 is op het eigen vermogen ingeteerd. Geheel volgens begroting ivm het vernieuwen van de PVRC Website. Daarnaast zal in het jaar 2015 geen contributie geïnd worden, zoals conform het aangenomen voorstel van de vorige jaarvergadering.
De kascontrole commissie, bestaande uit de PVRC leden, dhr. M. Radecke en dhr. Stuurman hebben op 24-10-2014 de financiële administratie doorgenomen en hun goedkeuring aan het financiële beleid gegeven. De penningmeester wordt vervolgens door de aanwezige leden op de ALV 2014 decharge verleend voor het financiële beleid.
De nieuwe Kascontrole commissie voor 2014/2015 zal bestaan uit Dhr. D. Stuurman en dhr. H. van der Vecht.
Naar aanleiding van de toelichting op de begroting van het komende financiële jaar worden geen opmerkingen gemaakt, daarom zal deze begroting ook zo worden geeffectueerd.

Pauze.

Opening Website.



Het afgelopen jaar heeft de webmaster, samen met een team van deskundigen hard gewerkt om de website, die meer dan 10 jaar heeft gefunctioneerd, te vernieuwen en technisch meer te laten aansluiten aan de eisen van de huidige tijd.
Via de beamer staat de oude stijl website geprojecteerd op de muur van de zaal. Via het typen van een sluitingscode vervaagt langzaam de oude site en komt de nieuwe website tot leven. Met het invoeren de code wordt afscheid genomen van de oude site van vlieghinder.nl.

Hans van der vecht geeft een presentatie met betrekking tot gebruik van de nieuwe website. En geft een demonstratie van de diverse linken naar andere sites. Waarbij de site van de Bas site en presentatie van vliegtuigjes met baangebruik het meeste tot de verbeelding spreekt bij de aanwezige leden. Daarnaast besteed Hans ook aandacht aan de presentatie van de NOMOS gegevens en demonstreert hij ook andere nieuwe mogelijkheden binnen de site.
De aanwezige leden zijn duidelijk onder de indruk van de nieuwe site en alom wordt de waardering uitgesproken over de nieuwe PVRC website. Een grote waardering wort geuit aan de de webmaster Gerard en zijn team die dit mogelijk hebben gemaakt.

Tevens doet Hans van der Vecht een oproep voor nieuwe website knipselbrief plaasters om een betere werk verdeling te maken teeinde kranten in de gaten te houden om artikelen gerelateerd aan Schiphol en vlieghinder te kunnen plaatsen, en mensen die Persbericht aan pers kunnen versturen, de website onder de aandacht brengen en het foto archief kunnen aanvullen.

Afsluiting.



De voorzitter bedankt iedereen voor zijn/haar aanwezigheid en belangstelling voor de ALV 2014.

VAN DE VOORZITTER



Beste PVRC-leden,

In deze bijdrage van de Nieuwsbrief noem ik een aantal onderwerpen die het afgelopen jaar aan de orde zijn geweest. Ook komt de toekomst van PVRC aan de orde. In de komende ledenvergadering zal er gelegenheid zijn om hierover en over andere zaken verder van gedachten te wisselen.

Bewonersparticipatie


Na de vorige ledenvergadering - waarvan het verslag u in deze Nieuwsbrief aantreft- heeft het bestuur u in de Nieuwsbrief van mei j.l. al geïnformeerd over een belangrijke verandering in de structuur van de overlegorganen rond Schiphol en de aan Schiphol gerelateerde luchtvaart.
In het betreffende artikel ‘Van CROS en Alderstafel naar ORS ( Omgevingsraad Schiphol)’ is beschreven dat de bewoners in de regio Schiphol in het Regioforum ( een onderdeel van de ORS) vertegenwoordigd worden door tien clustervertegenwoordigers, voor elke subregio (=cluster) één. Deze clustervertegenwoordigers worden om de vier jaar – in 2014 was dat voor de eerste keer – gekozen door een kiescollege bestaande uit vertegenwoordigers van elke erkende vereniging of organisatie. Voor PVRC is bestuurslid Hans van Schoor als kiesman aangewezen voor het cluster Polderbaan- buitengebied.
In november 2014 is de heer Gerard Jägers uit Spaarndam als clustervertegenwoordiger in dit cluster gekozen. Op 10 juni j.l. heeft het kiescollege de heer Jaap Kroon uit Uitgeest als plaatsvervangend clustervertegenwoordiger aangewezen.
Ter voorbereiding op de vergaderingen van de clustervertegenwoordigers komt het kiescollege bijeen om de clustervertegenwoordiger te adviseren over aan de orde komende agendapunten.
Op deze wijze hebben de platforms zoals PVRC invloed op de in de ORS te bespreken onderwerpen.

Inbreng PVRC


Het bestuur van PVRC heeft in het begin van het jaar bij de clustervertegenwoordiger een drietal prioriteiten of (speer)punten neergelegd met de vraag om deze in het cluster-programma op te nemen. In de Nieuwsbrief van mei noemden we ze al:
1.Invoering CDA-landen ( in glijvlucht) ook overdag op de Polderbaan 2. Verhoging Transition Layer ( grotere hoogte van het vliegverkeer) en 3. Terugdraaien gewijzigde startprocedure (NADP2).
We constateren dat door het functioneren van de ORS, waarin de bewoners en hun organisaties vertegenwoordigd zijn, er een beperkte rol voor samenwerkingsverbanden zoals BLRS blijft. Daar komt bij dat de belangen in de clusters steeds meer cluster-specifiek zijn. De problematiek in het verlengde van de Polderbaan verschilt in hoge mate met die van bijv. de Aalsmeerbaan.
Dit neemt niet weg dat we samen met andere platforms en een ‘denktank’ als de Werkgroep Toekomst Luchtvaart kunnen blijven nadenken over vragen die overal in de regio Schiphol spelen. In dit verband noemden we in mei al de luchtvervuiling ( bijv. door ultrafijnstof) als een bedreiging van de gezondheid. De aanbeveling van het RIVM om zowel onderzoek te doen naar de effecten van kortdurende blootstelling, als naar de effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijnstof is door staatssecretaris Mansveld in september j.l. overgenomen. De 2e Kamer wordt begin 2016 over de uitkomsten hiervan geïnformeerd.
Verder kan gedacht worden aan het in de toekomst integreren van de luchtvaart met het HSL spoornet in Europa op het knooppunt Schiphol en het als normale bedrijven behandelen van Schiphol en KLM. Denk bijvoorbeeld aan de milieuwetten en belasting op brandstof.


Nachtvluchten


Op 18 mei j.l. liet Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het gemeentebestuur weten dat met ingang van 28 mei de nachtelijke aanvliegroute richting Polderbaan vanuit het oosten ( Hoorn e.o) om veiligheidsredenen voor zeker een jaar zou vervallen. Gevolg voor Castricum: een verdubbeling van het aantal vliegbewegingen in de nacht. De voor Schipholzaken verantwoordelijke wethouder, dhr. Leo van Schoonhoven, informeerde het bestuur van PVRC meteen, zodat wij in de gelegenheid waren om in de voorbereiding van een hierover te houden informatieavond in het gemeentehuis te participeren.
Helaas bleek in september dat de door LVNL aanvankelijk toegezegde tijdelijke oplossing niet mogelijk was.
Naar aanleiding van deze wijziging van de nachtelijke aanvliegroute bleek uit reacties van leden dat de afgesproken landingen in glijvlucht op de nachtelijke piekuren onder druk zijn komen te staan, met als gevolg een duidelijk toegenomen geluidshinder boven Castricum!

Toekomst


In het ( nog lang niet gesloten) dossier van de nachtvluchten heeft LVNL getoond zich weinig tot niets gelegen te laten liggen aan de overlegpartners in de ORS. Behalve de bewoners zijn ook de gemeenten, de provincies en zelfs de voorzitter gepasseerd. Een veeg teken!
En wat te denken van de stellingname in september van een (VVD) 2e Kamerlid dat de regels voor milieu en geluidshinder de groei van onze luchthaven tegenhouden? Zouden de (beperkte) regels maar losgelaten moeten worden om Schiphol ongebreideld te laten groeien? En moet er dan ook maar een parallelle Kaagbaan komen? Kortom: er zijn nog genoeg redenen die het bestaan van PVRC rechtvaardigen.
Aanvulling van het bestuur is daarbij wel een belangrijke voorwaarde. Zie het artikel: ‘PVRC-bstuur zoekt aanvulling’ in deze Nieuwsbrief.