Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Van het bestuur



Op de ledenvergadering van 11 april 2019 hebben er bestuursverkiezingen plaats gevonden.
Ymte van Gosliga zijn termijn was afgelopen als voorzitter en hij was niet herkiesbaar.
Hans van Schoor is herbenoemd als secretaris/penningmeester.
Wilfred Eleveld is verkozen tot voorzitter.
Marijke Bollweg is verkozen als lid van het bestuur.



UITNODIGING Algemene Leden Vergadering PVRC
donderdag 11 april 2019, aanvang 20:00 u

Het bestuur van de Vereniging PVRC nodigt u uit voor het bijwonen van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering die gehouden zal worden op donderdag 11 april 2019.
Locatie: Mfc Geesterhage, Zaal Croonenburgh, Geesterduinweg 3, 1902 CB Castricum
Aanvang van de vergadering: 20:00 uur
Zaal open: vanaf 19:45 uur
Toegang alleen voor leden

Agenda
1. Opening Algemene Leden Vergadering 3 april 2018
2. Mededelingen
3. Presentatie door de heer Gerard Jägers, clustervertegenwoordiger Polderbaan buitengebied, over de werkzaamheden van de bewonersvertegenwoordigers in (het Regioforum van) de Omgevingsraad Schiphol
4. Presentatie door de werkgroep PVRC: ‘Wat willen wij als bewoners?’
5. Huishoudelijk deel:
a. Verslag ALV 3 april 2018
b. Verslag van het bestuur over 2018
c. Financieel jaarverslag 2018
d. Verslag kascontrolecommissie 2018
e. Begroting 2019, incl. contributievoorstel
f. Benoeming kascontrolecommissie 2019
g. Bestuur: (her)verkiezing bestuursleden
6. Rondvraag en sluiting




Notulen Algemene Leden Vergadering van de Vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC)
Datum: 3 april 2018, aanvang 20.00 uur.
Plaats: Sportcentrum De Bloemen, Castricum,

Aanwezig: Naast de bestuursleden PVRC (heren Y. van Gosliga en H. van Schoor) hebben 37 leden de presentielijst getekend.

1. Opening


De voorzitter PVRC Ymte van Gosliga heet iedereen hartelijk welkom op de PVRC Algemene Leden Vergadering 2018, in het bijzonder de heer Gerard Jägers, clustervertegenwoordiger Polderbaan Buitengebied en de heer Jaap Kroon, clustervertegenwoordiger Polderbaan Binnengebied, tevens lid van de werkgroep Luchtvaart Lange Termijn.

2. Mededelingen


De voorzitter deelt mee dat relevante gegevens over hoe PVRC conform de verordening AVG omgaat met persoonsgegevens, te vinden zijn op de website.

3. Presentatie door de heer Gerard Jägers


De heer Jägers geeft in het kort weer waar hij als clustervertegenwoordiger in 2017 mee te maken kreeg.

Overleg


De voorbereiding van elke bijeenkomst van de Omgevingsraad Schiphol (ORS) t.w. het Regioforum en het College van Advies vindt plaats in een overleg van alle clustervertegenwoordigers.
Het overleg in de ORS is enige tijd opgeschort uit onvrede van de bewoners over het wegblijven van de MER rapportage en het nog niet opnemen van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel (NNHS) in wet- en regelgeving. Het oude stelsel is daardoor nog steeds van kracht, met als gevolg dat de regels van het nieuwe stelsel niet worden gehandhaafd ( net zomin als de regels van het oude stelsel). Daardoor blijven overtredingen van de regels over nachtvluchten en de vierdebaanregel ongemoeid.
Tot 2020 is het maximum aan vluchten gesteld op 500.000. Bewoners en sector denken verschillend over toepassing van de 50/50 maatregel, waarbij de bereikte milieuwinst voor 50% kan worden benut voor uitbreiding van het aantal vluchten.

Klachten


In het eerste kwartaal heeft het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) 48% meer melders gekregen uit het cluster Polderbaan, vnl. afkomstig uit Heiloo en Uitgeest. Omdat Heiloo binnen de 48 Lden contouren is komen te vallen, participeert deze gemeente nu ook in de ORS.
Nachtvluchten
Zoals bekend is de aanvliegroute ’s nachts vanuit het oosten gewijzigd en komen er boven Castricum twee keer zoveel nachtvluchten over. Hiervoor heeft de luchtverkeersleiding (LVNL) nog geen acceptabele oplossing. De gedachte oplossing door vectoring is door de gemeentebesturen afgewezen omdat hierdoor het totaal aantal gehinderden sterk zou toenemen. De eis vanuit de gemeenten is minder nachtvluchten; de bewoners incl. PVRC eisen aanvliegen met CDA en 29.000 i.p.v. 32.000 nachtvluchten.

Overige


In het kort noemt en duidt Gerard Jägers de ontwikkelingen betreffende Lelystad Airport, voorstellen voor hinder beperkende maatregelen, onderzoek van GGD Kennemerland naar gevolgen van hinder (geluid, fijnstof, etc.) en participatie van PVRC in een onderzoek van de Omgevings Dienst IJmond naar nachtvluchten. Uitkomst van dat onderzoek is dat er ’s nachts niet volgens CDA wordt gevlogen en dat de gemeten hinder groter is dan wordt berekend.

Vragen


De zaal vraagt aandacht voor: gezondheidsproblemen door fijnstof, (on)veiligheid op Schiphol, klimaatdoelstellingen Parijs ( CO2) en men vraagt zich af of het oude normen- en handhaving stelsel niet beter was dan het nieuwe door de handhavingspunten.
Hans van Schoor meldt dat de natuur- en milieuorganisaties samen met de bewoners optrekken ( ‘Eerlijk over vliegen’).

Verkiezingen


In november zijn er verkiezingen voor de clustervertegenwoordigers in de ORS. Voor iedere 100 leden van een erkende organisatie mag één kiesman een stem uitbrengen. De bewoners van Heiloo kunnen dan ook meedoen.

4. Presentatie door de heer Jaap Kroon


De heer Jaap Kroon is, behalve clustervertegenwoordiger van het cluster Polderbaan Binnengebied, als werkgroeplid betrokken bij het opstellen van het rapport ‘Een vlucht naar voren’ waarin o.m. gepleit wordt voor de aanleg van een vliegveld in zee.
‘Doormodderen’ met sluipenderwijs groei van het aantal vluchten op Schiphol is voor de werkgroepleden geen optie: afspraken worden regelmatig geschonden, de grenzen worden opgerekt, de leefbaarheid wordt aangetast terwijl niet duidelijk is of de economie hier wel mee gebaat is.
Het rapport moet worden gezien als signaal met de oproep tot bezinning op de toekomst van de luchthavenontwikkelingen. Geen ‘pappen en nathouden’ maar zoeken naar oplossingen voor de lange termijn (2046).
Uit de zaal wordt o.m. ingegaan op de rol van de ORS in deze toekomstvisie en wordt gevraagd naar mogelijkheden voor een verbod op nachtvluchten (zoals in Frankfurt).

5. Verslag van het bestuur over 2017


In een PowerPoint presentatie geeft de voorzitter een terugblik over het verenigingsjaar 2017 en schetst hij de verwachtingen voor het lopende jaar 2018.

PVRC


PVRC is opgericht op 24 juni 2003 toen de Polderbaan in gebruik werd genomen. Momenteel ( 1 jan. 2018) zijn er 647 betalende leden.
PVRC behartigt vanaf het begin de belangen van allen in de regio die de vlieghinder tot acceptabele proporties willen terugdringen.
Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS)
Het ‘oude’ stelsel telt wettelijk nog, maar wordt niet gehandhaafd, overtredingen worden gedoogd. Voor het ‘nieuwe’ stelsel is nog geen wettelijke basis, dus handhaving is niet mogelijk.
In het NNHS zijn afspraken gemaakt over: maximaal 500.000 vliegbewegingen, max. 29.000 nachtvluchten, beperkt 2 + 2 baangebruik, gebruik baanpreferentie tabellen ( voor overdag en voor ‘s nachts), de inzet van de banen en het CDA vliegen (glijvluchten) in de nacht.

Vlieghinder: geluidshinder


Het aantal vluchten van en naar Schiphol is van 2014 tot 2017 toegenomen met 22.000 starts (waarvan 6000 vanaf de Polderbaan) en met 22.000 landingen ( waarvan 18.000 op de Polderbaan).

Vlieghinder: uitstoot ( ultra) fijn stof


N.a.v. onderzoek door RIVM heeft de staatsecretaris opdracht gegeven voor nader onderzoek. Resultaten zijn nog niet bekend.

Overleg


Overleg met alle bij Schiphol betrokkenen vindt plaats in de Omgevingsraad Schiphol.
De bewonersdelegatie in het Regioforum van de ORS bestaat uit de 10 clustervertegenwoordigers. Deze worden om de 4 jaar ( weer in november 2018) gekozen door de kiesmannen, afkomstig van de bewonersorganisaties en - groeperingen met tenminste 100 leden. In het cluster Polderbaan Buitengebied doen 21 organisaties mee en is Gerard Jägers de gekozen clustervertegenwoordiger.
De bewonersdelegatie in het College van Advies van de ORS bestaat uit 3 leden ( aangewezen uit en door het clustervertegenwoordigersoverleg van 10 leden).

Participatie


- Regionaal Overleg nachtvluchten: Omgevingsdienst IJmond, PVRC en gemeenten.
Op 16 maart 2017 is het gezamenlijke rapport: ‘Minder nachtelijk vliegverkeer’ – Een verkenning nachtelijk landend vliegverkeer over regio IJmond-Alkmaar, gepresenteerd in het gemeentehuis van Castricum.
- Project ‘Luchtvaart en leefomgeving op lange termijn’ waaraan 60 bewonersorganisatie meedoen. Op 23 januari 2018 is het resultaat gepresenteerd: ‘Een vlucht naar voren’.
Aandachtspunten van het bestuur
- Stoppen van de verdubbeling van aantal nachtvluchten boven Castricum na verlegging oostelijke route;
- Bevorderen van CDA aanvliegen bij nachtvluchten
- Aansturen op een verbod van nachtvluchten
- Oplossen van de negatieve gevolgen van NADP2
- Aanpassen Transition Layer

Website vlieghinder.nl


De website telt (periode mei 2017 – april 2018) gemiddeld 525 bezoekers per dag. Er zijn 593 (pers)artikelen over vliegen en vlieghinder geplaatst, hierop zijn 1616 reacties gekomen. Daarnaast wordt informatie van en over PVRC en verwante organisaties gegeven, zoals de radargegevens. Ook is de petitie: ‘Ik stem voor stilte’ gepropageerd.

Toekomst PVRC


De 647 leden rechtvaardigen het (voort)bestaan van PVRC! Dit is echter afhankelijk van voldoende bestuursleden.
Samenwerking in grotere verbanden is en blijft noodzaak.

6. Huishoudelijk deel


a. Verslag ALV 16 november 2016
Het in de Nieuwsbrief opgenomen verslag van de Algemene Ledenvergadering 2016 wordt goedgekeurd.
De vraag of er resultaat is te melden bij het streven naar aanpassing van de Transition Layer wordt door het bestuur ontkennend beantwoord.
b. Financieel jaarverslag 1 nov. 2016 – 31 dec.2017
De voorzitter meldt dat de vorig jaar in de ledenvergadering verkozen penningmeester onlangs te kennen heeft gegeven per 1 april 2018 terug te treden. Het bestuur heeft zijn ontslag aanvaard. Bestuurslid Hans van Schoor heeft zijn taken overgenomen. De leden stemmen hiermee in.
De jaarrekening sluit met een nadelig resultaat (tekort) van € 433. De vergadering keurt de jaarrekening goed.
c. Verslag van de kascontrolecommissie 2016/2017
De kascontrolecommissie, bestaande uit dhr. Glas en dhr. Leijgraaf, heeft de financiële stukken gecontroleerd en adviseren de vergadering de jaarrekening goed te keuren en de penningmeester te dechargeren. De vergadering besluit conform.
d. Begroting 2018 en contributievoorstel
De voorgestelde begroting voor 2018 incl. het voorstel om de contributie voor 2017 en 2018 samen vast te stellen op € 10 (leden) en € 1 (gezinsleden) wordt door de vergadering aangenomen. Dit betekent dat wie de contributie 2017 betaald heeft, in 2018 geen nota krijgt.
e. Benoeming kascontrolecommissie 2018
De commissie zal bestaan uit de heren Leijgraaff en Van Rooij.
7. Rondvraag en sluiting
Het bestuur wil de leden regelmatig informeren over actuele en belangrijke zaken en ontwikkelingen. Daarvoor is het nodig dat de e-mail adressen bij het bestuur bekend zijn. Op de presentielijst is ruimte om het adres te noteren.
De leden van wie geen e-mailadres bekend is, zullen uitsluitend nog de stukken voor de Algemene Ledenvergadering per post ontvangen.
Uit de vergadering komt een vraag over het gebruik van social media door PVRC, dit naast de website. Dit vereist menskracht, vandaar dat de vraag aan de vergadering wordt gesteld wie hieraan wil mee doen.

Tot slot bedankt de voorzitter iedereen voor zijn/haar aanwezigheid en belangstelling.
Daarnaast dankt de voorzitter de vele mensen die zich belangeloos inzetten voor PVRC: de plaatsers van krantenknipsels op de website, de beheerder van de website en degenen die de Nieuwsbrief verzorgen. Zonder deze onmisbare inzet is het functioneren van PVRC niet goed mogelijk. Een bloemetje voor de webmaster en de knipselredacteur/ moderator onderstrepen deze woorden.



Verslag bijeenkomst 22 november 2018.


Slaaphinder, angst voor fijnstof, klimaat, onduidelijke afspraken over geluidshinder. Bewoners uit de wijde omgeving van Castricum, van Heiloo tot Haarlem en van Heemskerk tot Krommenie bogen zich donderdagavond 22 november in Bakkum over deze problemen. Doel: betere afspraken met Schiphol.

De bijeenkomst was georganiseerd door Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC). De meeste deelnemers kwamen dan ook uit Castricum zelf. Maar de belangstelling was breed en betrokken.
Sijas Akkerman, directeur Natuur en milieu federatie Noord-Holland leidde het thema Vliegen en klimaat in. Ingrid Zandt, beleidsmedewerker GGD Kennemerland presenteerde het Bevolkingsonderzoek vlieghinder en slaapverstoring. Hans van Schoor, secretaris PVRC tenslotte, toonde de laatste onderzoeksgegevens over de nachtelijke vlieghinder.

Na de pauze begon het echte werk en bespraken de bewoners in groepjes hun zorgen en de noodzakelijke maatregelen. De belangrijkste uitkomsten:
Een meerderheid van de deelnemers wil naar minder dan 500.000 vluchten van en naar Schiphol. Dit vanwege klimaat, gezondheid en leefbaarheid. Bovendien moet er duidelijkheid komen over de schadelijkheid van de uitstoot door de vliegtuigen.
Vanwege het grote aantal inwoners dat slaaphinder ervaart door de nachtvluchten moeten de vluchten ’s nachts stoppen tussen 23.00 uur en 7.00 uur.
Voor de overige vliegbewegingen moeten er veel betere afspraken komen. Over de frequentie en duur van overvliegen, het geluidsniveau, de vlieghoogte en het gebied waarover de vluchten gespreid worden. Belangrijk hierbij is de voorspelbaarheid van tijdstip en duur van de vlieghinder.
Betrouwbaar open overleg met de luchthaven is belangrijk.

Het bestuur van PVRC zal deze punten inbrengen in de overleggen over Schiphol. Omdat de zorgen over vlieghinder inmiddels breder in Nederland spelen, worden de punten ook ingebracht in het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL).


Vlieghinder. Wat willen wij als bewoners?

Platform Vlieghinder Regio Castricum organiseert een bijeenkomst over vlieghinder.
Heeft u ook hinder van de Polderbaan? Dan bent u van harte welkom. Donderdag 22 november 20.00 uur in Fase Fier Castricum.

Op deze avond kunt u mee praten.
We hebben drie thema’s om dit in te leiden.

Vliegen en klimaat door Sijas Akkerman, directeur natuur en milieu federatie Noord-Holland
Bevolkingsonderzoek vlieghinder en slaapverstoring door Ingrid Zandt, beleidsmedewerker GGD Kennemerland
Minder nachtelijke vlieghinder door Hans van Schoor, secretaris PVRC

Aansluitend gaan we met elkaar in gesprek. Welke afspraken moet PVRC maken over vlieghinder?
De bijeenkomst is 22 november 20.00 uur. Fase Fier, Van Oldebarneveldweg 25, Castricum (Bakkum). Inloop vanaf 19.30 uur.




UITNODIGING Algemene Leden Vergadering PVRC
dinsdag 3 april 2018, aanvang 20.00 u

Het bestuur van de Vereniging PVRC nodigt u uit voor het bijwonen van de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering die gehouden zal worden op dinsdag 3 april 2018.
Locatie: Sportcentrum De Bloemen, De Bloemen 71, 1902 GT Castricum. Tel. 0251-652555
Aanvang van de vergadering: 20.00 uur
Zaal open: vanaf 19.45 uur
Toegang alleen voor leden

Agenda
1. Opening Algemene Leden Vergadering 3 april 2018
2. Mededelingen
3. Presentatie door de heer Gerard Jägers, clustervertegenwoordiger Polderbaan buitengebied, over de werkzaamheden van de bewonersvertegenwoordigers in (het Regioforum van) de Omgevingsraad Schiphol
4. Presentatie door de heer Jaap Kroon, clustervertegenwoordiger Polderbaan binnengebied en tevens lid van de werkgroep Luchtvaart Lange termijn over het tot stand komen en de inhoud van 'Een vlucht naar voren'.
5. Verslag van het bestuur over 2017
6. Huishoudelijk deel:
a. Verslag ALV 16 nov. 2016
b. Financieel jaarverslag 1 nov. 2016 – 31 dec. 2017
c. Verslag kascontrolecommissie 2016/2017
d. Begroting 2018, incl. contributievoorstel
e. Benoeming kascontrolecommissie 2018
7. Rondvraag en sluiting

Aansluitend aan de ALV is er gelegenheid om onder het genot van een drankje met elkaar na te praten.


Verenigingsjaar


Het bestuur heeft besloten om het boekjaar, wat tot nu toe liep van 1 november tot 1 november, te laten samenvallen met het kalenderjaar. Dit betekent dat het lopende boekjaar éénmalig 14 maanden zal omvatten: van 1 november 2016 t/m 31 december 2017.
De jaarlijkse algemene ledenvergadering zal daarom niet in november 2017 worden gehouden, maar in het voorjaar van 2018.


Notulen Algemene Leden Vergadering van de Vereniging Platform Vlieghinder Regio Castricum (PVRC)



Datum: 16 november 2016, aanvang 20.00 u

.
Plaats: Sportcentrum De Bloemen, Castricum,
Aanwezig: Naast de bestuursleden PVRC (heren Y. van Gosliga en H. van Schoor) hebben 31 leden de presentielijst getekend.

1. Opening


De voorzitter PVRC Ymte van Gosliga heet iedereen hartelijk welkom op de PVRC Algemene Leden Vergadering 2016 en dankt de aanwezige leden voor hun komst.
In het bijzonder verwelkomt hij de heer Gerard Jägers, clustervertegenwoordiger Polderbaan Buitengebied, die ons zal vertellen van zijn activiteiten als clustervertegenwoordiger

2. Mededelingen


Er zijn geen mededelingen

3. Inleiding door de heer Gerard Jägers


De heer Jägers geeft, na zich voor de degenen die vorig jaar niet aanwezig waren kort geïntroduceerd te hebben, een overzicht van de onderwerpen waar hij als clustervertegenwoordiger sinds de vorige ledenvergadering van PVRC mee te maken kreeg.

Gebruiksprognose 2017


Het maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 in 2020 dreigt in 2017 benaderd te worden. Dit is mede het gevolg van het niet toepassen van selectiviteit door Schiphol.

Nachtvluchten


In de aangepaste afspraken is het maximum aantal nachtvluchten per jaar 29.000. Schiphol houdt zich hier niet aan en er wordt niet op gehandhaafd.

Route nachtvluchten


Sinds mei 2015 is het aantal nachtvluchten over Castricum verdubbeld door het schrappen van de oostelijke aanvliegroute. Tijdens een informatiebijeenkomst in het gemeentehuis is hierop een toelichting gegeven: De veiligheid zou in het geding zijn. LVNL is er nog niet in geslaagd om de toegezegde oplossing te vinden.

Transition Laye

r
De door velen gevraagde aanpassing van de vlieghoogte ( hoger!) kan nationaal worden geregeld. Elders gebeurt dat al. Hier ligt een taak voor de bewonersorganisaties voor actie.
Milieu effect rapportage (MER)
Voor het invoeren van het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel Schiphol (NNHS) is een MER vereist. De eerste resultaten zijn afgewezen omdat oude i.p.v. nieuwe methoden gebruikt zijn.
Schiphol claimt meer vermindering van hinder( door hinder beperkende maatregelen) dan reëel geacht wordt.
Vervolgens kunnen zienswijzen worden ingediend.

Adviesaanvraag bij ORS


Tot 2020 zijn jaarlijks maximaal 500.000 vluchten toegestaan. Daarna is door toepassing van de 50-50 maatregel ( resultaat van vermindering hinder kan voor de helft in meer vliegbewegingen worden omgezet) groei mogelijk. De bewoners in ORS wijzen hierbij op hinder verhogende ontwikkelingen bij Schiphol die meegenomen dienen te worden, evenals de gevolgen van besluiten in de lokale politiek.
De vraag is gerezen of het bestaan van de ORS als gevolg hiervan op het spel staat. Dit zal moeten worden afgewacht.

Verjonging


Over twee jaar worden verkiezingen gehouden voor clustervertegenwoordigers. Verjonging is dan mogelijk.

Opschorting overleg


Op een vraag over het opschorten van het overleg van het College van Advies merkt de heer Jägers op dat de wet overleg voorschrijft, incl. de bewonersdelegatie. Na een aanvankelijke schorsing zal het overleg worden hervat.

4. Terugblik 2016 en vooruitblik door het bestuur


In een PowerPoint presentatie geeft de voorzitter een terugblik over 2016 en schets hij de verwachtingen voor het volgende jaar.

PVRC is opgericht op 24 juni 2003 toen de Polderbaan in gebruik werd genomen. Momenteel ( 1-11-2016) zijn er 655 betalende leden.
PVRC behartigt vanaf het begin de belangen van allen in de regio die de vlieghinder tot acceptabele proporties willen terugdringen.

Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol


In het NNHS zijn afspraken gemaakt over: maximaal 500.000 vliegbewegingen, max. 29.000 nachtvluchten, beperkt 2 + 2 baangebruik, gebruik baanpreferentie tabellen ( voor overdag en voor ’s nachts), de inzet van de banen en het CDA vliegen (glijvluchten) in de nacht.

Vlieghinder: geluidshinder

r
Het aantal vluchten per jaar is toegenomen: 6.000 meer starts ( vnl. Polderbaan) en 6.000 meer landingen ( waarvan 5.000 op de Polderbaan).
Oorzaken van de hinder zijn: route ( vast of variabel), hoogte en minder of geen glijvluchten.
Het geluidsniveau is sinds 2014 en 2015 toegenomen; m.n. door de gewijzigde nachtroutes.

Vlieghinder: uitstoot ( ultra) fijn stof


N.a.v. onderzoek door RIVM heeft de staatsecretaris opdracht gegeven voor nader onderzoek. Resultaten komen later.

Nachtvluchten


Het geluidsniveau ’s nachts is sinds 2015 toegenomen door de wijziging van de aanvliegroute. De door LVNL toegezegde aanpassingen laten op zich wachten.
De nachtlandingen op de Polderbaan zijn van 23.00 tot 04.00 uur vnl. chartervluchten, vanaf 04.00 door KLM uitgevoerde vluchten. Een regionale werkgroep nachtvluchten waarin behalve de Omgevingsdienst IJmond ook PVRC deelneemt, zal begin 2017 hierover rapporteren.

Overleg


De Alders Tafel Schiphol en de CROS zijn vervangen door de Omgevingsraad Schiphol. De bewonersdelegatie in het Regioforum bestaat uit de 10 clustervertegenwoordigers. Deze worden om de 4 jaar gekozen door de kiesmannen, afkomstig van de bewonersorganisaties en - groeperingen met tenminste 100 leden. In het cluster Polderbaan Buitengebied doen 21 organisaties mee en is Gerard Jägers clustervertegenwoordiger. De bewonersdelegatie In het College van Advies bestaat uit 3 leden ( aangewezen uit en door het clustervertegenwoordigersoverleg van 10 leden).

Politieke beïnvloeding door PVRC:


- Brief aan de woordvoerders luchtvaart 2e Kamer t.g.v. het Algemeen Overleg op 30 juni 2016
- Periodiek overleg met de portefeuillehouder Schiphol van het college van B&W Castricum
- Idem regionaal met ook Uitgeest en Alkmaar

Deelname aan overleggen:


- Overleg kiesmannen cluster Polderbaan van de ORS
- Regionaal vooroverleg Regio Forum ( gemeenten, Omgevingsdienst IJmond en bewoners)

Website vlieghinder.nl


De website telt gemiddeld 650 bezoekers per dag. Er zijn 402 (pers)artikelen over vliegen en vlieghinder geplaatst, hierop zijn 1320 reacties gekomen. Daarnaast wordt veel informatie van PVRC en van derden geboden, zoals de radargegevens.
Toekomst PVRC
De 655 leden rechtvaardigen het (voort)bestaan van PVRC! Dit is echter afhankelijk van voldoende bestuursleden. Samenwerking in grotere verbanden is en blijft noodzaak.

5. Huishoudelijk deel



a. Verslag ALV 19 november 2015
Het in de Nieuwsbrief opgenomen verslag van de Algemene Ledenvergadering 2015 wordt goedgekeurd.

b. Financieel jaarverslag 2015/2016
De jaarrekening sluit met een ( positief) resultaat van € 2.060. De vergadering keurt de jaarrekening goed.

c. Verslag van de kascontrolecommissie 2015/2016
De kascontrolecommissie, bestaande uit dhr. Glas en dhr. Van de Vecht, heeft de financiële stukken gecontroleerd en adviseren de vergadering de jaarrekening goed te keuren en de penningmeester te dechargeren. De vergadering besluit conform.
De commissie adviseert tevens de Nieuwsbrief digitaal te verzenden (uit oogpunt van kostenbesparing) en, gelet op het positieve saldo, geen contributie te heffen.
Het bestuur zal de mogelijkheid van de digitale verzending van de Nieuwsbrief onderzoeken. Het bestuur ontraadt het voorstel om geen contributie te heffen omdat een financiële buffer bij mogelijk in de toekomst te voeren procedures hard nodig is; ook worden er investeringen in de website verwacht.

d. Begroting 2016/2017 en contributievoorstel
De voorgestelde begroting voor 2016/2017 incl. het voorstel om de contributie ongewijzigd vast te stellen op € 10 (leden) en € 1 (gezinsleden) wordt door de vergadering aangenomen.

e. Benoeming kascontrolecommissie 2016/2017
De commissie zal bestaan uit de heren Glas en Leijgraaff.

f. Verkiezing bestuurslid ( penningmeester)
Het door het bestuur voor de functie van penningmeester voorgedragen bestuurslid, dhr. Adrie Weerstand, stelt zich aan de vergadering voor. De vergadering stemt in met zijn benoeming.
De voorzitter roept de leden op om mee te doen in het bestuur. Alleen dan kan het bestuur meer doen dan op ‘de winkel passen’!

6. Rondvraag en sluiting


De heer Sins adviseert het bestuur om ingeval van een procedure tegen Schiphol c.s. steun te zoeken bij andere partijen die eenzelfde belang voorstaan. Dit omdat procederen kostbaar is. Als voorbeeld noemt hij Milieudefensie. Het bestuur vindt dit een goede suggestie en neemt die mee.

Tot slot bedankt de voorzitter iedereen voor zijn/haar aanwezigheid en belangstelling.
Daarnaast dankt de voorzitter de vele mensen die zich belangeloos inzetten voor PVRC: de plaatsers van krantenknipsels op de website, de beheerder van de website en degenen die de Nieuwsbrief verzorgen. Zonder deze onmisbare inzet is het functioneren van PVRC niet goed mogelijk.



Juni 2017

Zoals u de afgelopen weken gemerkt zult hebben zijn er een aantal zaken niet goed gegaan bij het versturen van de contributierekeningen 2017. Er zijn een aantal onterechte mails verzonden. Wij bieden hiervoor onze excuses aan.

Ymte van Goslinga
Voorzitter PVRC



16 maart 2017.



Op initiatief van het PVRC is er samen met de Omgevingsdienst IJmond onderzoek gedaan naar landingen in de nacht in de regio. Landingen in de nacht leidt tot meldingen van inwoners uit de hele regio

De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum en Uitgeest liggen onder de vaste aanvliegroute van de Polderbaan op Schiphol. De inzet van de Polderbaan voor landingen in de nacht leidt tot meldingen door bewoners van vlieghinder in de hele regio. Met de afsluiting van de oostelijke nachtelijke aanvliegroute is de overlast in deze regio gegroeid. Tegelijkertijd komt uit de verkenning naar voren dat de geluidshinder groter is dan volgens het bestaande beleid mag worden verwacht. Ook blijkt dat veel nachtvluchten niet mainportgebonden zijn en daarom economisch van minder belang.

Wijze van aanvliegen

Niet alleen de route bepaalt de mate van vlieghinder die inwoners kunnen ervaren, ook de wijze van aanvliegen kan hierin bepalend zijn. In de praktijk blijkt dat vliegtuigen regelmatig afwijken van de vliegpaden en de wijze van aanvliegen niet altijd volgens een perfecte glijvlucht plaatsvindt. Dit zorgt voor hogere geluidsniveaus dan mag worden verwacht volgens de gebruikte waarden voor geluidsberekeningen. Het is zo dat er voor de nacht een speciaal regime van aan- en uitvliegen geldt. Een andere oorzaak van vlieghinder is het gespreid aanvliegen, waar Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) van gebruik mag maken bij veiligheids- of operationele redenen. Er wordt dan in de nacht geen gebruik gemaakt van glijvluchten en wordt ook lager aangevlogen, waarmee een groter gebied dan nu te maken krijgt met vlieghinder.

Tevens komt er uit de verkenning naar voren, dat er een fluctuatie in geluid is bij de nachtvluchten. Het huidige beleid en de berekeningen van vliegtuiggeluid zijn gebaseerd op gemiddelde niveaus. Uit de praktijk blijkt dat gemeten geluidsniveaus hoger uitkomen dan de berekende waarden. Omdat juist deze hoge geluidsniveaus leiden tot slaapverstoring willen gemeenten dat er meer aandacht wordt gegeven aan relevante extremen in de nachtperiode. Een aanknopingspunt hierin zijn berekeningen op basis van de nieuwe voorschriften voor het berekenen van geluidshinder.

Het rapport vindt u hier.

Melden klachten bij BAS



In januari 2009 hebben wij u opgeroepen om te stoppen met het melden van klachten over vliegtuiglawaai bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

We deden deze oproep omdat het indienen van klachten zo ingewikkeld was geworden dat er veel minder klachten werden ingediend. Hierdoor waren de ‘oude’ cijfers niet goed meer te vergelijken met de ‘nieuwe’ cijfers. Zo waren er in november 2007 65.000 klachten en een jaar later in november 2008 9.400 klachten.
Deze ontwikkeling kwam de sector goed uit en werd vertaald in een beeld dat de afname van het aantal klachten het gevolg zou zijn van minder overlast in de regio bewerkstelligd door experimenten en maatregelen!

Sindsdien heeft BAS de procedure voor het indienen van klachten en meldingen vereenvoudigd en is de registratie al weer enige jaren vergelijkbaar met vorige jaren.

Dat betekent dat het bestuur van PVRC geen redenen meer ziet om het indienen van klachten te ontraden. We trekken onze oproep van januari 2009 dan ook in.

Dat betekent dat we u oproepen om - voor zover u dit nog niet deed – uw klachten bij BAS in te dienen.

Namens het bestuur PVRC,

Ymte van Gosliga, voorzitter


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.