Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zwolle krijgt meetpaal voor vliegtuiglawaai boven Stadshagen vanwege Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 144 
|
 destentor.nl - 14-03-2020 
Nomos_28_Limmen_hvs.JPG

Door Jordy Boschman

In de buurt van Stadshagen wordt een meetstation geplaatst in verband met de komst van Lelystad Airport. Daarmee kan het geluid van overkomende vliegtuigen in kaart worden gebracht.

Wanneer het vakantievliegveld opent, is onduidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen liet vorige maand weten dat openstelling dit jaar moeilijk wordt, onder meer vanwege de stikstofcrisis. Maar als het vliegveld opent, dan gaat Zwolle het merken. Bijna alle vluchten richting Lelystad Airport komen over de noordrand van de stad.

Lees ook hier:
Dit is waarom de gemeente Zwolle je niets vertelt over het verhalen van schade door Lelystad Airport

blockquote>Meten is weten
William Dogger, wethouder gemeente Zwolle


De vraag is hoeveel geluidshinder wijken als Stadshagen, Aa-landen en Berkum ervan ondervinden. Om daar duidelijkheid over te krijgen, wordt een meetpaal geplaatst. ,,In de nabijheid van Stadshagen’’, zegt vliegveldwethouder William Dogger. ,,Meten is weten.’’

De gemeente Zwolle overlegt met buurgemeente Kampen en de provincie Overijssel over de precieze locatie van het meetstation. Dogger verwacht dat begin mei bekend wordt waar de paal komt te staan.

Acht vaste meetpunten
Het meetpunt in Zwolle wordt één van de acht vaste locaties waar het geluid van vliegverkeer vanaf of naar Lelystad Airport in de gaten gehouden wordt. De meeste palen worden in Flevoland geplaatst. Daarnaast komen er nog zeven mobiele meetstations.

Er wordt in ieder geval gemeten tot de herindeling van het luchtruim, die gepland staat in 2023. Tussentijds worden bij 7.000 en 25.000 vliegbewegingen de meetresultaten geëvalueerd. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gaat ze analyseren en in kaart brengen of de resultaten overeenkomen met de verwachte geluidsbelasting. Vorig jaar ontstond bij politici opnieuw twijfel over de berekeningen.

Het meetpunt nabij Stadshagen kost 20.000 tot 25.000 euro per jaar. Kampen, Zwolle en Overijssel draaien daarvoor op. Over de precieze verdeling van de kosten moeten nog afspraken gemaakt worden.

Vliegtuigen hoger, maar niet hoog genoeg
Terwijl gewacht wordt op een besluit van de Tweede Kamer hoe verder te gaan met Lelystad Airport, wordt vanuit Zwolle volgens wethouder Dogger ‘links en rechts nog steeds gelobbyd’.

De boodschap van minister Van Nieuwenhuizen dat vliegtuigen niet lager dan op 1.500 meter hoogte over Stadshagen gaan vliegen, stelt de gemeente Zwolle maar deels tevreden. Ja, het is beter dan het slechts denkbare scenario van 900 meter, maar het is nog altijd minder hoog dan de afgesproken 1.800 meter, aldus het college van burgemeester en wethouders.

Kissebissen over informatieavond
Het dossier Lelystad Airport houdt ook in Zwolle de gemoederen al lange tijd bezig. Recent nog zorgde de houding van het college van burgemeester en wethouders rond de zogenaamde stuitingsbrief voor ophef.

Oppositiepartijen D66, SP, CDA en PvdA eisten dat de gemeente een informatieavond zou beleggen, waarbij inwoners verteld wordt hoe ze hun recht op het indienen van een schadevergoeding kunnen behouden. Daarvoor moeten ze voor 1 april een brief sturen naar het ministerie.

Wethouder Dogger wilde daar echter niet aan. ,,Het is volgens ons niet aan de lokale overheid om inwoners te informeren over de juridische mogelijkheid tegen de rijksoverheid’’, zei hij vorige maand. Coalitiepartijen ChristenUnie, GroenLinks, Swollwacht en VVD volgden zijn visie.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 14-03-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Mensen, reken erop, dat na opening u van jaar op jaar een verslechtering van uw woonsituatie zult meemaken! Dit zeg ik op basis van 20 jaar ervaring in mijn woonplaats.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.