Zware druk om nachtvluchten Schiphol te beperken
Door Frans van den Berg
DEN HAAG - Een ruime meerderheid in de Tweede Kamer wil het aantal nachtvluchten vanaf Schiphol beperken. Daarbij is wel het gevaar dat deze verschuiven naar de ’randen van de nacht’, de periodes waarover nu al veel klachten zijn.
Voor het zomerreces komt minister Cora van Nieuwenhuizen met een reactie. Ook maakt ze dan duidelijk of Schiphol de komende jaren extra vluchten mag verwerken. Tegen die tijd is ook bekend of Lelystad in het voorjaar van 2020 open gaat en zo een deel van de vakantievluchten van Schiphol kan opvangen. Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor nieuwe intercontinentale vluchten.
Minder
Voor extra vluchten bovenop de huidige 500.000 op Schiphol bestaat weinig steun in de Tweede Kamer, zo bleek donderdagmiddag. Alleen VVD en PVV willen zo snel mogelijk groei toestaan. Maar de meeste partijen voelen daar niets voor. Er wordt juist gepleit voor minder nachtvluchten. Bewonersgroepen, regionale bestuurders en de Raad voor de Leefomgeving pleitten daar eerder voor. Na jaren discussie wordt de afgesproken grens van 32.000 nachtvluchten nu wettelijk vastgelegd, maar volgens de bewonersgroepen was eerder 29.000 vastgelegd.
Regeringspartij D66 opperde om het aantal nachtvluchten verder te beperken, zonder daarbij een aantal te noemen. Wel werd verwezen naar Frankfurt, waar helemaal geen nachtvluchten zijn en Londen en Parijs met minder nachtvluchten.
Bij navraag blijkt dat Schiphol tussen 23 en 6 uur dit jaar 12.700 landingen en 4000 starts toestaat, maar dat bij de nachtperiode ook de periode tussen 6 en 7 uur wordt meegeteld. Alleen al in dat ene uur zijn er 8200 landingen en 6900 starts. Afgelopen nacht bestond dat vooral uit starts van Transavia naar vakantiebestemmingen en landingen van KLM en partners.
Tien procent van de nachtvluchten zijn vrachttoestellen. De SP wil ook minder nachtvluchten, maar wil wel vrachtvluchten voorrang geven boven vakantievluchten. De vrachtsector is goed voor twintig procent van de werkgelegenheid. Daarom is de partij ook blij dat overdag meer vrachtvluchten mogelijk worden.
Nachtregimes
GroenLinks, ChristenUnie, CDA en PvdA zien ook heil in minder nachtvluchten. De PvdA vreest dan wel dat meer vluchten verschuiven naar het eind van de avond en het begin van de ochtend. Dat terwijl dat al drukke momenten zijn waarover bewoners ook veelvuldig klagen. Minister Van Nieuwenhuizen ziet dat gevaar ook. „We zullen kijken naar andere grote vliegvelden in het buitenland en wat daar de ervaringen met de verschillende nachtregimes zijn.”
Vooral vakantievervoerders als Transavia, Tui en Corendon hebben de nachtelijke uren nodig om hun toestellen genoeg vluchten op een dag te laten maken om de kosten te drukken. KLM laat vooral intercontinentale vluchten arriveren. Deze week won KLM nog een Raad van State-zaak om nachtelijke slots van Malaysian over te nemen in ruil voor dagslots.
Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam
https://www.npostart.nl/grenzen-aan-de-groei-van-schiphol/28-04-2019/POMS_AT_15409716