Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zuidelijke dorpen zitten door pilot Eindhoven Airport nu zélf in de herrie: ‘We kunnen elkaar niet m

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 873 
|
 ed.nl - 04 10-2023 
hv_vliegtuig_2999.jpeg

Door San van Suchtelen

VALKENSWAARD/HEEZE - De pilot bedoeld om overlast van opstijgende vliegtuigen vanuit Eindhoven Airport in Eersel terug te dringen, heeft het tegenovergestelde effect in dorpskernen ten zuiden en zuidoosten van Eindhoven.

De toename van overlast wordt bevestigd door metingen van Samenopdehoogte.nl, het online loket waar omwonenden overlast kunnen melden. Vanuit Valkenswaard bijvoorbeeld kwamen daar in het tweede kwartaal van dit jaar drie keer zoveel meldingen van overlast binnen ten opzichte van het eerste kwartaal. Voor Riethoven lag die stijging anderhalf keer hoger.

Eerder afbuigen
Volgens Klaas Kopinga van Belangenvereniging Omwonenden Welschap is de toegenomen overlast in de zuidelijke dorpskernen aan een opeenstapeling van factoren te wijten. De belangrijkste is de pilot zelf, bedoeld dus om de overlast in Eersel terug te dringen. Vliegtuigen buigen sinds de pilot in mei startte eerder af, waardoor ze lager over de zuidelijke dorpskernen komen.

Het zuiden kreeg door nadelige wind en compensa­tie­re­gels plots meer lawaai over zich heen
Klaas Kopinga, Belangenvereniging Omwonenden Welschap


Kopinga: ,,Daar komt bij dat die vliegtuigen regelmatig van hun lijn afwijken of de bocht afsnijden, waardoor ze vaker dan bedoeld over bewoond gebied komen. Ook moeten de vliegtuigen vaker over het zuiden vliegen omdat dit eerder vanwege een nadelige windrichting niet kon. Afspraken dwingen de luchtverkeersleiding om dat nadeel te compenseren, zodra de wind bijdraait. Dat gebeurde in juni pas, net voordat de drukke zomermaanden eraan kwamen. En dan heb je nog het corona-effect, waardoor die vluchten extra opvallen ten opzichte van de stille coronajaren.”

Ja, ik wil elke week het beste van het Eindhovens Dagblad (Premium) ontvangen via e-mail
E-mail

We hebben er 's ochtends om 7 uur een extra wekker bij gekregen
Sven Bakkus, gedupeerde van vliegtuiglawaai vanuit Eindhoven Airport


De Valkenswaardse Therese Hanneman heeft het gemerkt afgelopen zomer: ,,We konden elkaar niet meer verstaan in de tuin, als zo’n vliegtuig overkwam. Dat hebben we nooit eerder gehad.” Voor Sven Bakkus, bewoner van dezelfde gemeente, begint het ‘s ochtends vroeg al. ,,We hebben er om 7 uur ongevraagd een extra wekker bij gekregen.”

Raadsvragen
In Waalre werd recent een petitie gestart om de onvrede aan te kaarten. In zowel Valkenswaard als Heeze-Leende kwam het onderwerp tijdens een gemeenteraadsvergadering aan de orde. Voor de Valkenswaardse wethouder Bram Bots kwam dat niet als een verrassing. ,,We zien een toename van het aantal klachten hierover binnen komen.”

Inmiddels heeft Valkenswaard bij het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) gewaarschuwd voor een ‘waterbedeffect’. Wethouder Bots: ,,Het kan niet de bedoeling zijn dat het terugdringen van overlast in gemeente A tot een toename in gemeente B leidt.”

Evaluatie
Voor dat laatste waarschuwt ook Sven Bakkus: ,,Straks lacht Eersel, maar balen Steensel, Riethoven, Dommelen, Valkenswaard, Waalre en Heeze. Dat kan niet de bedoeling zijn van die pilot. Het is van groot belang dat wij straks bij de evaluatie ervan gehoord worden. We zullen ons goed moeten verenigen om dat voor elkaar te krijgen. Dit gebied mag niet alleen voor de groeipijn van Brainport opdraaien.”

De genoemde pilot loopt tot mei 2024 en wordt daarna geëvalueerd.

Bekijk bericht op "ed.nl - 04 10-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ja, als je de een ontlast dan pak je de ander, dat is in dit kleine land het gevolg van alsmaar groei. De Polderbaan en Lelystad Airport zijn vergelijkbare uitwassen en straks uiteraard de vaste routes met NextGen. Krimp Luchtvaart is de enige werkelijke optie.

Geplaatst door RvA uit Tilburg

Ik heb maanden geleden gevraagd aan samenopdehoogte wat er gewijzigd is in de situatie. Het is namelijk zo dat ik, sinds dit jaar, elke vlucht vanaf Eindhoven hoor in mijn woning Onder de 3 km hoogte lijkt het net een straaljager en daarboven is het afhankelijk van de wind. Nu woon ik in de regio luchtmachtbasis Gilze Rijen waarbij we overdag en in de avond al behoorlijk wat geluidsoverlast te verduren hebben. Dus dat het lawaai van civiel vliegverkeer enorm is toegenomen en niet eerder zo goed hoorbaar was, komt er bovenop. Nu ik dit bericht lees vraag ik me af hoe het kan dat samenopdehoogte verklaarde dat er niets gewijzigd is.