Zuidelijke dorpen zitten door pilot Eindhoven Airport nu zélf in de herrie: ‘We kunnen elkaar niet m
Door San van Suchtelen
VALKENSWAARD/HEEZE - De pilot bedoeld om overlast van opstijgende vliegtuigen vanuit Eindhoven Airport in Eersel terug te dringen, heeft het tegenovergestelde effect in dorpskernen ten zuiden en zuidoosten van Eindhoven.
De toename van overlast wordt bevestigd door metingen van Samenopdehoogte.nl, het online loket waar omwonenden overlast kunnen melden. Vanuit Valkenswaard bijvoorbeeld kwamen daar in het tweede kwartaal van dit jaar drie keer zoveel meldingen van overlast binnen ten opzichte van het eerste kwartaal. Voor Riethoven lag die stijging anderhalf keer hoger.
Eerder afbuigen
Volgens Klaas Kopinga van Belangenvereniging Omwonenden Welschap is de toegenomen overlast in de zuidelijke dorpskernen aan een opeenstapeling van factoren te wijten. De belangrijkste is de pilot zelf, bedoeld dus om de overlast in Eersel terug te dringen. Vliegtuigen buigen sinds de pilot in mei startte eerder af, waardoor ze lager over de zuidelijke dorpskernen komen.
Het zuiden kreeg door nadelige wind en compensatieregels plots meer lawaai over zich heen
Klaas Kopinga, Belangenvereniging Omwonenden Welschap
Kopinga: ,,Daar komt bij dat die vliegtuigen regelmatig van hun lijn afwijken of de bocht afsnijden, waardoor ze vaker dan bedoeld over bewoond gebied komen. Ook moeten de vliegtuigen vaker over het zuiden vliegen omdat dit eerder vanwege een nadelige windrichting niet kon. Afspraken dwingen de luchtverkeersleiding om dat nadeel te compenseren, zodra de wind bijdraait. Dat gebeurde in juni pas, net voordat de drukke zomermaanden eraan kwamen. En dan heb je nog het corona-effect, waardoor die vluchten extra opvallen ten opzichte van de stille coronajaren.”
Ja, ik wil elke week het beste van het Eindhovens Dagblad (Premium) ontvangen via e-mail
We hebben er 's ochtends om 7 uur een extra wekker bij gekregen
Sven Bakkus, gedupeerde van vliegtuiglawaai vanuit Eindhoven Airport
De Valkenswaardse Therese Hanneman heeft het gemerkt afgelopen zomer: ,,We konden elkaar niet meer verstaan in de tuin, als zo’n vliegtuig overkwam. Dat hebben we nooit eerder gehad.” Voor Sven Bakkus, bewoner van dezelfde gemeente, begint het ‘s ochtends vroeg al. ,,We hebben er om 7 uur ongevraagd een extra wekker bij gekregen.”
Raadsvragen
In Waalre werd recent een petitie gestart om de onvrede aan te kaarten. In zowel Valkenswaard als Heeze-Leende kwam het onderwerp tijdens een gemeenteraadsvergadering aan de orde. Voor de Valkenswaardse wethouder Bram Bots kwam dat niet als een verrassing. ,,We zien een toename van het aantal klachten hierover binnen komen.”
Inmiddels heeft Valkenswaard bij het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO) gewaarschuwd voor een ‘waterbedeffect’. Wethouder Bots: ,,Het kan niet de bedoeling zijn dat het terugdringen van overlast in gemeente A tot een toename in gemeente B leidt.”
Evaluatie
Voor dat laatste waarschuwt ook Sven Bakkus: ,,Straks lacht Eersel, maar balen Steensel, Riethoven, Dommelen, Valkenswaard, Waalre en Heeze. Dat kan niet de bedoeling zijn van die pilot. Het is van groot belang dat wij straks bij de evaluatie ervan gehoord worden. We zullen ons goed moeten verenigen om dat voor elkaar te krijgen. Dit gebied mag niet alleen voor de groeipijn van Brainport opdraaien.”
De genoemde pilot loopt tot mei 2024 en wordt daarna geëvalueerd. Bekijk bericht op "ed.nl - 04 10-2023"
Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest