Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zuid Hollandse gemeenten willen vliegroutes Schiphol over zee

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 316 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 15-04-2021 
hv_natuur_1942.jpeg

DEN HAAG - Een aantal Zuid-Hollandse gemeenten willen dat vliegroutes van en naar Schiphol voortaan over zee moeten lopen. Dat zou moeten leiden tot minder geluidshinder en meer perspectief voor woningbouw in het Groene Hart.

De bestuurders van acht gemeenten in het Groene Hart - waaronder Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Nieuwkoop en Gouda - reageren met de oproep op het plan voor een herziening van het luchtruim, zo meldt Omroep West.

Ze vrezen dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het belang van de inwoners van hun gemeenten daarbij over het hoofd ziet. Zij vragen haar om aandacht te hebben voor de hinder die Schiphol veroorzaakt bij bewoners van het Groene Hart.

“De landelijke overheid wil Schiphol laten groeien, waarbij de CO2-reductie om aandacht vraagt. Maar de hinder die Schiphol veroorzaakt, mag niet nog groter worden”, schrijven de gemeentebestuurders.

Ze stellen dat de vliegroutes over het Groene Hart effect hebben op de gezondheid van de inwoners, op de woningbouwopgave en op de natuurgebieden. “Geluidhinder en luchtvervuiling kunnen leiden tot ernstige gezondheidsklachten.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 15-04-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Weer een mooi staaltje van de eigen achtertuin schoon vegen. Het zou beter zijn als alle gemeenten rond Schiphol, en over de provinciegrenzen heen, hun krachten bundelen. Er is al enorm veel vliegverkeer wat bij Noordelijke wind over zee aan komt en tussen Meijendel en Katwijk op geringe hoogte en in een vrijwel rechte lijn op de "geprefereerde" Kaagbaan aanvliegt met een enorme overlast voor, onder andere, Oegstgeest, een deel van Leiden, en Warmond. En dat mag, met de zelfde argumentatie, niet meer worden, en moet vanwege de leefbaarheid veel minder worden. Geluidsoverlast en het stikstofprobleem zijn eigenlijk zeer vergelijkbaar. Beiden zijn, in tegenstelling tot CO2, lokale problemen. Of je nu mensen of voer binnen haalt, en vlees of mensen uitvoert, de shit blijft achter en geeft lokaal enorme problemen. En dat moet heel snel heel veel minder!

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

Ik woon in Oegstgeest.
Onder de aanvliegroute naar de Kaagbaan.
Dat klinkt gek.
Want de Kaagbaan ligt 28 km ver van Oegstgeest.
En sinds enkele maanden komen ALLE vliegtuigen over ons huis op 625 meter hoogte....
Dag en nacht.
Bij noorden of oostenwind.
Om GEK van te worden.
Flikker op met je aanvliegroutes over zee.
Ik sta niet meer mezelf in.



Geplaatst door baard uit heiloo

Nu maar 450 vliegbewegingen per dag , en nog hebben enorm veel mensen last van de Herrie !
Als alle seinen weer op groen staan zal dat snel oplopen naar 1800 vliegbewegingen per dag, en natuurlijk bij voorkeur op de Kaag - of Polderbaan .
Het is uitermate frustrerend om te weten dat de herrie , vervuiling etc . binnen afzienbare tijd terug is , en dat de LVNL deze crisis weer niets heeft gedaan aan hinderbeperkende maatregelen .
Het ziet er gewoon slecht uit voor de mensen die willen leven zonder vliegtuigherrie !.






Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.