Zuid-Holland moet niet zo achterover leunen bij Schiphol

Door Paul van der Kooij
Provinciale politici duidelijk maken hoe groot de overlast van Schiphol in de noordelijke regio’s is en hen, als het even kan, laten beloven er iets aan te gaan doen. Dat willen milieuorganisaties en actiegroepen uit gemeenten als Kaag en Braassem en Oegstgeest voor elkaar boksen op 26 februari.
In het raadhuis van Oegstgeest debatteren negen lijsttrekkers dan over stellingen als ’Schiphol mag niet groeien op de huidige plek met het oog op de veiligheid en leefbaarheid’. Waar Noord-Holland zich flink roert in de Schiphol-discussie, viel het de organisatoren op hoezeer de Zuid-Holland ’achterover leunt’.
,,Terwijl de leefbaarheid hier flink onder druk is komen te staan en ook de bouwmogelijkheden door Schiphol zijn beperkt, staat er in het collegeprogramma niets over. Gaat het over vliegverkeer, dan is Rotterdam The Hague airport het onderwerp. Terwijl de overlast die Schiphol in Zuid-Holland veroorzaakt veel groter is’’, weet Wim van den Berg van Oegstgeest Zonder Vlieghinder.
Actie
,,Ga maar na: Rotterdam heeft 50.000 vliegbewegingen per jaar, de Kaagbaan van Schiphol alleen al 120.000. En de meeste vluchten leiden over Zuid-Holland. Het dalen gebeurt boven kernen als Leiden, Oegstgeest, Warmond en Kaag, het stijgen meer boven het noordwesten van de Bollenstreek en dorpen als Leimuiden. Terwijl Nieuwkoop en Alphen aan den Rijn meer en meer last hebben van de Aalsmeerbaan.’’
De naderende verkiezingen leken te roepen om actie. Partijen trekken er dan op uit en kiezers voor wie Schiphol een hot item is, kunnen houvast hebben aan een avond. ,,Alleen in de verkiezingsprogramma’s van D66 en CDA staat nu iets over de nationale luchthaven. Na de avond komen we dan ook met een kieswijzer-Schiphol’’, meldt Rob Loekenbach van werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem Noord.
Wat ze in ieder geval willen horen, is dat politici er bovenop gaan zitten. Zo moet, als het gaat om het verplaatsen van Schiphol naar zee, worden voorkomen dat de ruimte daar voor andere dingen wordt gebruikt. En zolang de luchthaven nog op zijn plek zit, dient iedere groei te worden geblokkeerd. Loekenbach: ,,Als er lijnvluchten bij moeten, moeten er maar vakantievluchten af.’’
Met een groeiend aantal gemeenten wordt al nauw samengewerkt als het om Schiphol gaat. Zo verzette Oegstgeest zich, als tweede gemeente van Nederland tegen een verdere groei van de luchthaven. Ook stelt ze het raadhuis gratis ter beschikking voor de Schipholavond. Mocht zoiets ook met de provincie van de grond komen, dan zou dat ’verschil kunnen maken’. Van den Berg: ,,Bij kwesties als Schiphol wordt echt naar provincies geluisterd. Een van hun belangrijkste taken is ook: zorgen voor een goede leefomgeving.’’
Stap voor stap heeft Schiphol de boel onder druk gezet, vindt Loekenbach. ,,Eerst werd de Kaagbaan naar het zuiden toe verlengd, om hem geschikt te maken voor grotere vliegtuigen. Toen werd-ie gepromoveerd tot een van de belangrijkste banen - met alle drukte van dien. Terwijl hij, anders dan de Polderbaan, niet in een bevolkingsarme omgeving is gelegd.’’
Verstoorde nachten
Gevolg: veel verstoorde nachten. Ook voor Van den Berg en Loekenbach zelf. ,,Nachtvluchten zouden alleen incidenteel moeten plaatsvinden, maar het gebeurt structureel. En in de randen van de nacht wordt ook nog eens langdurig laag gevlogen, wat voor veel extra overlast zorgt.’’
Het frustrerende is dat wanneer ze daarover beginnen, ze altijd dingen horen als: dat is nodig voor de veiligheid of voor capaciteit van Schiphol. ,,Terwijl piloten in ons gezelschap daar vraagtekens bij zetten. Neem de landende vliegtuigen voor de Kaagbaan. Pas bij Abbenes hoeven ze op de 600 à 700 meter te zitten die ze boven Oegstgeest vaak al halen’’, weet Van den Berg.
Het zou ze dus veel waard zijn wanneer het de provincie lukt om de vliegtuigen wat ’omhoog’ te krijgen, ook door vaker Gedeputeerden naar vergaderingen te sturen in plaats van ambtenaren. Tevens willen ze zaken als geluidsoverlast en luchtvervuiling -’ook een belangrijk punt’ - beter laten meten in de ’eigen’ Schipholregio. Wat ze zeker niet willen, is de verplaatsing van het probleem.
Loekenbach weet daar alles van. Sinds een ’verlegging van de startroute’ worden vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan naar het oosten moeten over ’zijn’ Leimuiden geleid. ,,Zonder dat we erbij waren betrokken’’, kijkt hij terug naar zijn geboorte als actievoerder. ,,Stil zal het hier niet worden. Vliegverkeer is een realiteit. Een heel stuk stiller mag wel.’’
Geplaatst door anoniem1
Men vliegt veel en veel te laag,bij aalsmeerbaan is het het ergste,soms 100km voor de landing al op 1500 meter of lager. Het kan anders maar wordt niet gedaan. Alles moet laag en zo snel mogelijk in een trein naar de landingsbaan,dat is makkelijker voor de lvnl. Het vectoren is een bron van heel veel ellende. Kan dat niet op een andere manier worden opgelost?
Klm moet mogelijkheid houden op voorrang,waarom niet een speciale uitwijk baan voor de vluchten van klm die voorrang nodig hebben? Zoveel vluchten op een dag zullen dat toch ook niet zijn. Daar mag de 4e baanregel wat mij betreft best voor worden aangepast,als dat zou betekenen dat het gros van de landende vliegtuigen dan een profiel kan volgen dat veel minder overlast geeft.