Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zorgen over volle vliegtuigen in coronatijd blijven. Meer onderzoek nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 178 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
covid-19-4931496_960_7201.jpg
Covid-19 pandemie
Credit: FrankundFrei


Door Frans van den Berg

DEN HAAG - Terwijl heel Nederland in de kramp van de anderhalvemeter zit, vertrekken weer propvolle vliegtuigen naar vakantiebestemmingen. Een groot aantal partijen in de Tweede Kamer is er nog niet van overtuigd dat dat veilig kan. Zij willen meer onderzoek naar de verspreiding van het coronavirus aan boord.

De beelden van de volle vliegtuigen doken al op midden in de coronacrisis. Toen ging het vooral om repatriëringsvluchten, waarbij immers zoveel mogelijk mensen nog uit een land dat in lock down zat wilden ontsnappen. Maar nu weer vluchten naar vakantiebestemmingen vertrekken, zullen de vliegtuigen weer voller raken.

Verschillende partijen wezen donderdag op het advies van het RIVM om aan boord die anderhalve meter te waarborgen. Maatschappijen als Delta houden al steeds een stoel leeg, al is dat nog geen anderhalve meter. De indruk bestaat dat voor de luchtvaart de zoveelste uitzondering wordt gemaakt vanwege het economische belang. In het openbaar vervoer en de touringcars zijn maar weinig passagiers toegestaan en een vliegtuig kan bomvol: dat blijft vreemd.

Wantrouwen
Dat wantrouwen werd aangewakkerd omdat een arts van KLM Health Services aan tafel had gezeten bij het Outbreak Management Team (OMT) en dat KLM een blog over ’Krijg je sneller de griep tijdens een vliegreis’ opeens van de website had gehaald. Daarin stond namelijk dat de lucht in een vliegtuig wel erg droog is, waardoor je veel ontvankelijker bent voor bacteriën en virussen. Veel drinken tijdens de vlucht is dan ook belangrijk.

Minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukte dat de KLM arts eenmalig en al op 24 januari aan tafel had gezeten bij het OMT. ,,Die arts tekende toen de code tegen belangenverstrengeling. Het ging in januari om de situatie net na de uitbraak in Wuhan en wat te doen met de vluchten naar China. Dat was helemaal aan het begin van de uitbraak. Daarna is die KLM-arts niet meer betrokken geweest bij het OMT.’’ En wat de blog over griep betreft, die verscheen donderdag weer online.

Inderdaad had het RIVM gesteld dat anderhalve meter aan boord het beste is. ,,Maar het is geen eis. Daarom is ook gekeken naar het hele pakket van maatregelen wanneer die afstand niet haalbaar is. Dat begint al met het feit dat een passagier of medewerker met ziekteverschijnselen niet naar de luchthaven moet komen. Passagiers moeten ook een gezondheidsverklaring invullen. In de rijen, bij de controle, het boarden en tijdens de hele vlucht is het dragen van een mondkapje verplicht. Honderd procent garantie dat een passagier niet wordt besmet is er niet. Is dat toch het geval, dan is contactonderzoek makkelijk omdat alle gegevens van de passagiers bekend zijn’’, ziet de minister als voordeel.

Een bus met een vliegtuig vergelijken, is volgens Van Nieuwenhuizen net als appels met peren vergelijken. Het belangrijkste voordeel van een vliegtuig is de aanwezigheid van een airco waarbij de luchtstroom naar beneden is, de lucht om de paar minuten is ververst en dat zogeheten Hepa-filters ook virussen eruit halen.

Filters
Bij die filters zat ook de twijfel bij Kamerleden. Hebben echt alle vliegtuigen dat, hoe zit het met de reiniging en zijn juist coronadeeltjes niet zo klein dat er toch doorheen glippen? Ofwel, reden genoeg voor gedegen onderzoek. De minister zal in lopende internationale onderzoeken naar virussen in vliegtuigen aandringen om specifiek ook corona mee te nemen. De Hepafilters zitten in ieder geval in alle toestellen van Nederlandse maatschappijen, maar of er ook toestellen zonder zo’n filter Schiphol aandoen, wordt nog deze maand uitgezocht door het NLR.

Tot slot werd aangedrongen op gratis omboeken van passagiers die vanwege ziekteverschijnselen niet van hun vlucht gebruik maken. Dit om te voorkomen dat iemand vanwege de hoge ticketprijs toch gaat vliegen. De minister laat dat uitzoeken bij de verschillende maatschappijen.

Daarnaast blijven er zorgen wanneer weer passagiersvluchten beginnen naar bestemmingen als de VS en Mexico waar corona nog lang niet onder controle is.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Van nieuwenhuizen heeft in de kamer gezegt dat er onderzoek moet komen naar de verspreiding in vliegtuigen,bij voorkeur europees,omdat daar nog niets over bekend is.
Als daar nog niets over bekend is,waar is het advies van het rivm dan op gebaseerd?

Ook vandaag,ryan air vliegt met vliegtuigen die 40% minder herrie maken dan de verouderde vloot van de klm,en die bovendien per passagier meer dan 10% minder co2 uitstoten.
Ryan air heeft ook geen staats steun nodig en klm heeft miljarden nodig.
Toch zijn het altijd de prijsvechters die het gedaan hebben en die zogenaamd alle narigheid veroorzaken.
Nu ook groen links en christen-unie met absurd plan voor minimum prijs tickets. Niet vanwege het milieu,alleen voor de klm.
Weg met de vrije markt,en de nep liberalen in nederland die vinden het allemaal wel best. Die zijn namelijk helemaal niet liberaal,doen alles om de koninklijke luchtvaart maatschappij te beschermen. En hoe verder men achterop raakt op concurentie gebied met de echte vrije markt,hoe meer moeite men in de toekomst zal moeten doen om dat vol te kunnen houden.

Ook vraag ik me af,als klm het geld blijkbaar niet uitgeeft aan de nieuwste stille en zuinige vliegtuigen waar gaat al dat geld dan heen? Waarin zitten dan de hoge kosten van de klm,dat is echt niet alleen het personeel.


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

En ook niemand in de kamer die de toch zeer voor de hand liggende vraag stelt. Als er nog niks over bekend is waar is het advies dan op gebaseerd?

Maar goed,het zal wel.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

En voor de duidelijkheid,ik heb nooit met ryan air gevlogen en ik denk dat het een behoorlijk slechte maatschappij is voor de samenleving als geheel,ik zeg dit niet om ryan air te verdedigen.
Maar de feiten zijn zoals ze zijn.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Rayanair en andere LCC moeten hoge omzetten maken vanwege hun zeer geringe marges. Als ze met hun idioot lage ticketprijzen er in slagen mensen vaak aan het vliegen te krijgen die dat anders niet doen, dan veroorzaken ze een onbeheersbare luchtvaartgroei. Kijk maar naar de Schipholstatistieken tussen 2014 en 2018: de groei van LCC en hun passagiers was meer dan 20% per jaar. Dus ook van hun hinder en uitstoot, ondanks hun moderne vliegtuigen. Dat is de reden om vliegtickets duurder te maken, niet om andere carriers te beschermen. Maar dan wel met ca 50 euro per ticket, niet slecht 7 euro.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.