Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zorgen over toename vluchten Schiphol: “Niemand wil weer die nachtvluchten terug”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 238 
|
 nhnieuws.nl - 26-05-2020 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Door Doron Sajet

Nu weer mondjesmaat het aantal vluchten op Schiphol begint toe te nemen, vrezen omwonenden ook weer wakker te liggen door een toename van nachtvluchten. Ook het Amsterdamse GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger telt weer meer vliegtuigen in de lucht en wil met vragen aan de minister voorkomen dat Schiphol terugvalt in het volgens haar oude patroon van (nachtelijke) overlast en uitstoot.

Schiphol handelde in april in totaal ruim 4.200 vluchten af. In vergelijking: vorig jaar april was dat het tienvoudige toen het er 42.000 waren. In mei is er toch weer sprake te zijn van een geringe toename, genoeg voor omwonenden om hun zorgen te uiten: in april waren er gemiddeld 140 vluchten per dag, afgelopen week is dat aantal opgelopen naar 190 dagelijkse vluchten. Volgens GroenLinks-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger is nu het moment om met Schiphol een volledig ander koers te kiezen, in het bijzonder een koers zonder nachtvluchten.

Luchtvaartnota
In de onlangs gepresenteerde Luchtvaartnota (Lees hier), een document waarin de ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart voor de komende 30 jaar is uitgestippeld, komen de nachtvluchten beperkt aan bod. De huidige grens van 32.000 zal lager moeten uitkomen, met als voorwaarde dat er geen vluchten in de randen van de nacht bijkomen (tussen 22.00 en 23.00 uur en 7.00 en 8.00 uur). Hoeveel vluchten er volgens het kabinet af kunnen, moet nog worden onderzocht.

Diepe la
De Luchtvaartnota wordt overigens door bewonersorganisaties gezien als een 'teleurstelling', omdat ondanks de coronacrisis het kabinet blijft inzetten op groei. De bewonersvertegenwoordiging van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), de officiële gesprekspartner van de overheid en de luchtvaartsector, vindt dat minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) een 'doodlopende weg' inslaat met dit document.

Ook wethouder en VVD-genoot Herbert Raat uit Amstelveen bekritiseerde de nota en stelt voor hem in een diepe la (Lees hier) te stoppen en opnieuw te beginnen.

"Niemand wil naar die nachtvluchten terug"
Suzanne Kröger. Tweedekamerlid Groenlinks


Ook Kröger veegt de vloer aan met de Luchtvaartnota en wil dat minister Van Nieuwenhuizen terugkomt op keuzes die daarin worden gemaakt. Het Kamerlid krijgt van omwonenden bezorgde signalen dat vluchten van en naar Schiphol weer beginnen toe te nemen en vreest dat ook de nachtrust van die bewoners niet meer gespaard zal worden. "Niemand wil naar die nachtvluchten terug", zegt Kröger tegen NH Nieuws.

Mondkapjes
Juist nu er nauwelijks vluchten overdag zijn, begrijpt Kröger niet dat er ook weer vluchten 's nachts aankomen. Ze realiseert zich dat die nachtvluchten geen vakantievluchten zijn, zoals voor de coronacrisis, maar voornamelijk vrachtvluchten. Het Kamerlid wil weten hoeveel van die vliegtuigen medische goederen zoals mondkapjes vervoeren en waarom zulke vluchten niet alsnog overdag kunnen worden afgehandeld, omdat volgens haar dan genoeg ruimte is.

Kröger erkent dat de overlast momenteel niet in verhouding staat met de periode voor corona. "Nu het zo stil is geweest, valt iedere vlucht juist op. Ik denk ook dat de tolerantie van omwonenden minder is geworden. Men genoot van de rust, de strakblauwe lucht en van geen lawaai. Het zou minister Van Nieuwenhuizen sieren om die hinderbeperking nu in de praktijk te brengen. We moeten zien te voorkomen dat we teruggaan naar hoe het was op Schiphol."

Bekijk bericht op "nhnieuws.nl - 26-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik heb de Luchtvaartnota aandachtig gelezen. Zorgen over toename van vluchten Schiphol zijn absoluut terecht. Dit kabinet (en straks dankzij de winst van de VVD het volgende) zet volledig in op groei onder het mom van ‘gematigd’ en ‘selectief’. De hub-functie vraagt om vluchten vroeg in de morgen en laat in de avond. Als nachtvluchten dan al zouden afnemen, dan zal de herrie overdag zeer veel gaan toenemen. Er zijn zelfs groeiscenario’s, die gaan tot over 800000 vluchten per jaar! Groei verdienen is een holle slogan, want nu al wordt groei doorgedrukt zonder dat hinderbeperking is aangetoond (vluchtuitval door corona even niet meegerekend).

De relatieve rust van de afgelopen maanden is al weer aan het afnemen en zal pas terugkeren bij de volgende pandemie.

Ook de klimaatambities van dit kabinet zijn qua luchtvaart volsterkt onvoldoende.

Mijn volgende trucbeschrijving, die zeer uitgebreid zal zijn, komt binnenkort uit.

Leermoment: de overheid is in dit dossier totaal niet te vertrouwen!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

KRIMPSCENARIO VOOR LUCHTVAART IN NATIONALE OMGEVINGSVISIE

De enige oplossing voor de uit de hand gelopen vlieghinder lijkt intussen het tijdig opnemen van een krimpscenario in de opvolger van de Nota Ruimte: de N.O.V.I.

Omdat het in evenwicht met de omgevingskwaliteit samenbrengen van functies als leidend uitgangspunt is vastgesteld, biedt dit de ruimte om de vastgelopen blauwdruk van Mainports in een "Deltametropool" - door de luchtvaartsector tot nu toe steeds doorgedrukt! - te schrappen.

Voorwaarde is wel dat organisaties die zich ooit hebben laten inpalmen - en dat zijn er nogal wat - zich herpakken en bovenstaande uitdaging samen gestalte gaan geven.