Zorgen over enorme toename vliegherrie in Amsterdam door onderhoud: “Plan dan minder vluchten”
Door Emma Vos
Komende zomer kan er weleens eentje worden met veel vliegoverlast in de stad. Schiphol heeft een grote opknapbeurt gepland aan de Buitenveldertbaan en wil daarom de Oostbaan in die periode vaker gaan gebruiken als landingsbaan. Dat betekent dat er in de periode van 10 mei tot en met 28 september volgend jaar wel 12.000 vluchten extra over de stad vliegen, ook 's nachts.
De Oostbaan is meestal in gebruik voor klein luchtverkeer, privéjets en helikopters. Ook als het stormt, wordt de baan vaker ingezet. En mocht het noodzakelijk zijn, dan kan Luchtverkeersleiding Nederland deze baan inzetten voor internationaal vliegverkeer. In 2023 waren er bijna 10.000 landingen op de Oostbaan, en dit jaar zijn dat er iets minder.
Binnenstadbewoner Wilma Bierhaus besloot na 40 jaar overlast te verhuizen. Ze is al vele jaren actief tegen vliegoverlast en heeft niet het gevoel dat er iets verandert. Volgens haar rekt Schiphol het begrip 'noodzakelijk' steeds verder op: "Ze zijn rupsje-nooit-genoeg. Er komen hier elke twee minuten gewoon passagiersvliegtuigen over. Als je elk jaar meer vluchten toezegt moet je steeds vaker uitwijken naar die Oostbaan, dat is logisch, maar niet juist." Zie ook hier.
Minder vluchten
De Oostbaan mag 's nachts tussen 22.30 en 06.00 uur niet ingezet worden. Maar met de aanstaande plannen voor groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan in 2025 staat ook dat ter discussie. Schiphol heeft voor het baanonderhoud vrijstelling van de vlieg- en geluidsregels gevraagd aan het ministerie van Infrastructuur en dat zou betekenen dat de Oostbaan twintig weken lang gebruikt mag worden voor alle vluchten; ook 's nachts.
De impact hiervan is te groot volgens wethouder Hester van Buren (Lucht- en Zeehaven). "De nachtrust van zo'n 400.000 bewoners dreigt te worden verstoord", aldus de wethouder. "Dit raakt in het bijzonder dichtbevolkte stadsdelen als Noord, Centrum, West en Zuid." 's Nachts vliegen is volgens haar dan ook niet de oplossing. In plaats daarvan moet Schiphol het aantal vluchten juist sterk omlaag brengen en in de nachten helemaal, aldus Van Buren.
Wouter Looman van het Platform Vliegoverlast Amsterdam pleit ook voor het terugdringen van het aantal vluchten op de luchthaven. "We willen niet dat de Oostbaan helemaal gesloten wordt want dan verplaats je het probleem naar onze buren en die hebben net zo veel last. Het moet gewoon naar minder vluchten. Dan hoeft Schiphol ook niet zo vaak uit te wijken naar de Oostbaan. Het is nu gewoon te druk bezet waardoor de Oostbaan eigenlijk gewoon een reguliere baan is geworden."
Bierhaus is inmiddels verhuisd naar een ander stuk van de stad waar de vliegtuigen niet meer rechtstreeks overkomen. "Het was niet de enige reden, maar wel een hele fijne bijkomstigheid. Je wordt er ook gewoon moe van, die strijd. Geluid hoort bij de stad, maar dit is gewoon te veel en het wordt alleen maar meer."
Schiphol laat aan AT5 weten de brief van wethouder Van Buren te hebben ontvangen en zal daarop reageren naar de gemeente Amsterdam.