Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zorgen en tegengeluiden over laagvliegroutes

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 320 
|
 edestad.nl - 18-01-2019 
Lelystad_geeft_lucht_hvs.jpg

EDE - Vliegtuigen gaan volgend jaar op 2700 meter over Ede als de huidige plannen voor Lelystad Airport doorgaan. Dat is tweemaal zo laag als nu het geval is. Wat zijn de gevolgen en is er nog wat aan te doen? Deze en andere vragen kwamen woensdag aan de orde bij de bijeenkomst over Laagvliegen in Cultura.

De 'luchtvaartwethouder' van Ede, Leon Meijer, beet de spits af. Hij is niet tevreden met het omleggen van de laagvliegroutes die nu over het Renkums Beekdal uitgestippeld staan. ,,Eerst een herindeling van het luchtruim, zonder laagvliegroutes. En pas daarna mag Lelystad Airport open." Het vertelt dat er nieuwe plannen voor Lelystad zijn. Vanuit de provincie Gelderland komt een zienswijze daarop. ,,Als die niet ver genoeg gaat, dan doen we er vanuit Ede nog een schepje bovenop, met een eigen zienswijze." Even later wijst huisarts Leonard Beyderwelle op gezondheidsgevaren van ultrafijnstof door laagvliegen. ,,Ultrafijnstof wordt het nieuwe asbest," voorspelt hij.

WEINIG VERTROUWEN ,,Schiphol gedraagt zich als Rupsje Nooit Genoeg", vindt Klaas Wagenaar van actiecomité Hoog Over Ede. ,,De belangen van KLM en van Shell zijn sturend. Er wordt immers veel geld verdiend aan kerosine." Hij toont weinig vertrouwen in het ministerie. ,,Het negatieve rapport over de belevingsvlucht is weggemoffeld en rapporten met bewonersadviezen verdwijnen in de onderste la." Toch doet hij een oproep om zienswijzen in te dienen tegen het nieuwe luchthavenbesluit Lelystad. En kritisch te blijven op Schiphol. ,,Luister naar de mensen die in de buurt van Schiphol wonen. Die zeggen: 'Je wordt belazerd waar je bij staat".

Een bezoeker: ,,Toen Schiphol ooit met burgers gesprekken voerde over een nieuwe baan die een andere moest vervangen, kwam de nieuwe baan er wel, maar de oude bleef gewoon!"

ZORGEN Iemand uit het publiek uit Ede vindt dat het plaatje veel breder bekeken moet worden. ,,Kunnen we straks nog ergens in Nederland wonen waar Schiphol en haar uitwijklocaties ons niet storen met hun geluidsoverlast?" Hij is de regio met aanvliegroutes naar Schiphol ontvlucht.

Er komen nog meer bezorgde geluiden vanuit het publiek. ,,Is het wenselijk de luchtvaart te laten groeien als de natuur er aan te gronde gaat?", vraagt een vrouw uit Hoenderloo, die opmerkt dat verschillende boomsoorten aan het afsterven zijn.

Er zijn vele lokale en provinciale politici aanwezig. Zij staan allemaal pontificaal achter het standpunt 'Eerst herindeling luchtruim en pas daarna Lelystad open'. Ze vertellen dat ze volop lobbyen bij hun Haagse partijgenoten. Want de landelijke politiek denkt er nog anders over. Sommige partijen, zoals GroenLinks en SP, pleiten voor krimp van de vliegvaart of het helemaal niet openen van Lelystad.

Vanuit het publiek rijst de vraag wat er nog gedaan kan worden tegen de laagvliegroutes. ,,In maart zijn er provinciale verkiezingen, kies voor een partij die jouw standpunt in de eerste kamer kan verdedigen", is de oproep aan het eind van de avond.

Bekijk bericht op "edestad.nl - 18-01-2019"

Reacties op dit bericht