Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zorgen en petitie om nieuwe aanvliegroute Schiphol, mogelijk ook over Amersfoort

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 2574 
|
 destadamersfoort.nl - 23-02-2023 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

Dat een vierde aanvliegroute er komt, heeft minister Harbers reeds besloten, maar waar die exact komt te liggen nog niet. Inwoners van de provincies Gelderland en Utrecht wanen zich op veilige afstand van luchthaven Schiphol, maar met een drukke vliegtuigsnelweg boven het hoofd en 120 vliegtuigen per dag staat dat flink onder druk. Komt deze aanvliegroute boven Amersfoort, Soest, Leusden en de Utrechtse Heuvelrug te liggen?

Het ministerie meent dat het vanwege het drukke luchtruim boven Nederland nodig is om een nieuwe indeling te maken. De oefengebieden voor defensie worden gecentreerd in het Noorden, en het idee is om passagiers- en vrachtvliegtuigen minder om te laten vliegen. Dat zou de uitstoot van schadelijke stoffen moeten verminderen en brandstof moeten besparen. De nieuwe vierde aanvliegroute naar Schiphol is bedoeld voor vliegtuigen die uit het zuidoosten komen (Midden-Oosten, Azië). Het gaat mogelijk om 120 vliegtuigen per dag. Tussen 2026 en 2030 zal het stapsgewijs worden ingevoerd.

Nu is er alleen een vaste naderingsroute in buurt van Schiphol. Idee is om dit al vanaf de grens te doen.


ONBEKENDE ROUTE LEIDT TOT SPECULATIES Omdat er nog weinig concreets naar buiten is gebracht, is het lastig de situatie te beoordelen. Is dat bedoeld om concreet verzet in de kiem te smoren? Dat de minister de route niet aangeeft, leidt in elk geval tot de nodige speculaties. Vanaf Wageningen boven de Lek en omhoog bij Houten of Nieuwegein? Of juist boven de A12, waardoor het ook Driebergen, Zeist, Odijk en Bunnik raakt? Ook Woerden maakt zich zorgen. Wie zal het zeggen? Idee is dat er ergens vanaf Wageningen richting Schiphol een route zal worden gemaakt.

Hoog in de lucht, maar hoe hoog precies? Ook dat is niet bekend. Daarmee is ook niet te bepalen met hoeveel decibel dit gepaard zal gaan - en dat maakt de geluidsoverlast moeilijk in te schatten.

Onderliggende afbeelding is een inschatting van de route op basis van uitspraken in stukken van het ministerie. Of het klopt om een rechte liniaal over de plattegrond van Nederland als uitgangspunt te nemen is nog maar de vraag, want het zou ook zo kunnen zijn dat er een kromming in de route komt’ - Afbeelding: stopde4route.nl

ACTIEGROEP De recent opgericht actiegroep Stop4deroute.nl maakte een kaartje met een mogelijke route. Zij gaan uit van een denkbeeldig punt in de lucht ergens rond Rhenen of Scherpenzeel, om vervolgens over de Utrechtse Heuvelrug, via Zeist, of Bilthoven, naar Schiphol te vliegen. Of het klopt om een rechte liniaal over de plattegrond van Nederland als uitgangspunt te nemen is nog maar de vraag, want er zijn ook speculaties over een knik in de route.

De actiegroep heeft een petitie in het leven geroepen die inmiddels al meer dan 14.000 keer (19-2-23) is ondertekend.

Stop4deroute.nl is initiatief van Marc Jetten en Lenneke Kok uit Doorn. Zij maken zich met een aantal inwoners uit de gemeenten Utrechtse Heuvelrug, De Bilt, Zeist, Stichtse Vecht en Rhenen ernstig zorgen over de overweging om een zogenoemde ‘vierde aanvliegroute’ naar Schiphol. In nieuwsblad De Kaap zeggen zij dat het traject tussen de twee lijnen van de liniaal komt te liggen, en zij waarschuwen dat niet alleen binnen deze lijnen inwoners overlast gaan ervaren, maar ook daarbuiten.

Volgens RTV Utrecht is de provincie fel tegen de vierde aanvliegroute. In maart 2021 diende de provincie samen met de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Eemnes, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden en Woudenberg een zienswijze in. Daarbij pleiten ze voor een vlieghoogte van 3000 meter, en het in acht nemen van kwetsbare natuurgebieden. (Op dit moment vliegen vliegtuigen op 10 kilometer hoogte boven ons gebied.)

INSPREKEN GEMEENTERADEN ‘Stop een vierde route’ gaat op toernee en heeft in februari al ingesproken in de gemeenteraden van De Bilt, Rhenen, Utrechtse Heuvelrug en woensdag 22 februari nog in de commissie Milieu & Mobiliteit van de provincie. ,,In vijf minuten geven we informatie over de vierde aanvliegroute en brengen we de geluiden van jullie (de bezoekers van de website) over aan de gemeenteraad.” De planning is hier te vinden.

Bekijk bericht op "destadamersfoort.nl - 23-02-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het is geen toeval dat er geen details worden gegeven, maar ik denk dat die route allang vastligt.

Men wil mensen zo laat mogelijk precies informeren en ze er dan mee confronteren, zodat verzet niet groot genoeg kan worden. Zo deed men dit ook met de Polderbaan, waarbij men stelde dat het Luchthaven Indelings Besluit (LIB) nog niet bekend was. Van de ene dag op de andere kregen we de shit over ons heen! Dat gaat u ook gebeuren, Harbers kan en gaat dit gewoon doordrukken met een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).

Geplaatst door Anja Blikman uit Zeist

Ik zit met mijn vriendin in een restaurant en in Zeist.
In 1 uur tijd zijn er al 6 vliegtuigen vrij laag overgevlogen.
Het kan toch niet dat Schiphol zoveel stikstof uitstoot en bezig is met vervuiling en boeren moeten stoppen, huizen niet kunnen worden gebouwd...stop de macht van de overheid en Schiphol, stop uitbreiding van Schiphol, kies voor behoud van de natuur en wereld!
Hartelijke groeten, Anja Blikman

Geplaatst door Jaap uit Hilversum

Er zou een parlementaire enquete moeten komen naar het evidente gesjoemel rond de luchtvaart in NL. En dat zou ongetwijfeld dezelfde conclusies opleveren als over de gaswinning in Groningen: old boys in hun eigen bubbel, volksverlakkerij, cijfers die niet kloppen, bagatelliseren van de te verwachten schade, rookgordijnen rond vergoedingen en het creëren van een woud aan regels om het de protesterende burgers nog moeilijker te maken. De hoofdrolspeler is vooral goed in het maken van excuses en er gebeurt niets. NL is het vieze jongetje van Europa. Grote dossiers (zoals de gaswinning in Groningen, woningnood, stikstof, Schiphol, Tata Steel, etc.) blijven op de plank liggen zolang het volk op de plucheklever blijft stemmen.