Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zonder vakantievluchten loopt Lelystad Airport jaarlijks 18 miljoen euro mis

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 173 
|
 ad.nl - 05-10-2024 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Paolo Laconi

Lelystad Airport loopt jaarlijks 18 miljoen euro aan inkomsten mis zolang het niet van start gaat als vakantievliegveld. Ook de provincie Flevoland maakt jaarlijks tonnen aan kosten. Dat laat minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat weten.

De PVV-minister reageert op vragen van de Tweede Kamer. Die wil weten wat de kosten zijn voor Schiphol, het Rijk en de provincie Flevoland zolang Lelystad Airport dicht blijft voor commercieel vliegverkeer.

Madlener laat in zijn antwoord weten dat het de Royal Schiphol Group jaarlijks 10 miljoen euro kost als er niet vanaf Lelystad Airport gevlogen kan worden naar bestemmingen rond de Middellandse Zee. Schiphol is eigenaar van de Flevolandse luchthaven en draait daarom op voor de kosten.

Bovendien loopt Lelystad Airport zelf fikse inkomsten mis, schrijft Madlener: ‘Geen groothandelsverkeer op de luchthaven betekent gederfde inkomsten van circa 18 miljoen per jaar voor Lelystad Airport.’ Dat bestaat onder meer uit gederfde havengelden die airlines moeten betalen, maar ook misgelopen inkomsten uit parkeren en horeca.

Provincie maakt kosten
Ook voor de provincie Flevoland loopt het dichthouden van het vakantievliegveld in de papieren. Volgens Madlener maakt de provincie jaarlijks zo’n 600.000 euro aan kosten, voor onder meer een geluidsmetingnetwerk in de omgeving van de luchthaven, subsidies en ambtelijke kosten. Ook de Airport Express, die in de toekomst moet gaan rijden tussen station Lelystad en de luchthaven, kost Flevoland geld.

De kosten voor luchtverkeersleiders in de verkeerstoren op Lelystad Airport bedroegen vorig jaar 4,5 miljoen euro. Dat geld ging op aan salarissen, huur en onderhoud. Zodra Lelystad Airport opent voor commerciële vluchten, worden deze kosten volledig verrekend in de tarieven die luchtvaartmaatschappijen betalen om vanaf Lelystad Airport te vliegen.

Minister Madlener bevestigt aan de Tweede Kamer dat het kabinet in 2025 een definitief besluit over de opening van Lelystad Airport wil nemen. ‘Door verschillende belangengroepen is tijdens de formatie en de uitwerking van het regeerprogramma aandacht gevraagd voor Lelystad Airport. Het kabinet maakt daaruit op dat er grote behoefte is aan duidelijkheid.’

PVV is groot voorstander
Begin dit jaar nam een Kamermeerderheid een motie aan waarin het kabinet werd opgeroepen de stekker uit het project Lelystad Airport te trekken. Madlener geeft aan die motie in zijn besluit mee te wegen.

De partij van de minister - de PVV - is al jaren groot voorstander van een vakantievliegveld in Flevoland. Afgelopen zomer bracht Madlener een werkbezoek aan Lelystad Airport. Gisteren had hij een gesprek met Pieter van Oord, de ceo van Schiphol en directeur Jan Eerkens van Lelystad Airport.

Ook de Flevolandse Commissaris van de Koning Arjen Gerritsen was daarbij aanwezig. Het enige agendapunt van dat gesprek: ‘Lelystad Airport’. ,,Het gesprek was op uitnodiging van de minister”, zegt Patriek Hofstra, woordvoerder van de Commissaris van de Koning. ,,Het was bedoeld ter oriëntatie op het dossier en onderlinge kennismaking.”

Madleners woordvoerder Liz Zoetekouw laat weten: ‘In het regeerakkoord staat dat het kabinet in 2025 duidelijkheid zal geven over de opening van Lelystad Airport. Daarvoor is het nodig om met verschillende partijen te praten, waaronder de partijen die vandaag op de agenda staan.’

Eerder deze week kwamen waarin zij betogen dat de opening van Lelystad Airport achterhaald is.

Bekijk bericht op "ad.nl - 05-10-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Deze uitgaven hadden er gewoon niet moeten zijn en men probeert op deze manier de zaak door te drukken. Die miljoenen hadden beter besteed kunnen worden aan de geluidsisolatie van de vele woningen rond Schiphol, die nu te weinig bescherming bieden tegen de geluidoverlast.

Voor enkele tientallen banen mag zowat heel Nederland in de vliegherrie worden gezet met LEY erbij. Men gaat eraan voorbij, dat iedere Nederlander op vakantie kan blijven gaan en dit extra vliegveld totaal niet nodig is, als Schiphol teruggaat naar menselijke en ecologisch te rechtvaardigen proporties (ca. 250k vluchten per jaar) voor dit kleine land. KLM en Schiphol zijn verliesposten voor ons land met een onbetaalde rekening van 4 miljard € per jaar aan externe kosten!

Laat de bestuurders eens luisteren naar wat economen en wat SATL erover zeggen. Op naar de rechter mensen!