Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zijderoute concurrent vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 40 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
ICE_001.JPG


SCHIPHOL - Het zijn nu nog maar drie treinen per week die pendelen tussen de Amsterdams haven en de regio Sjanghai in China. Een afstand van 11.000 kilometer. Een reis van zestien tot achttien dagen. Toch gaan dergelijke treindiensten een concurrent worden voor het luchtvrachtvervoer tussen Schiphol en China.

Dat verwacht althans het ING Economisch Bureau. De treindienst vanuit de Amsterdamse haven kwam pas afgelopen voorjaar op gang. Maar China rolt steeds meer treindiensten uit naar Europese landen: de nieuwe Zijderoute. Die groei zet de komende jaren naar verwachting met dubbele cijfers door. Mede dankzij de investeringen van de Chinese overheid in treindiensten.

Wat heeft dat voor gevolgen voor Rotterdam en Schiphol? Voor de meeste producten blijft vervoer over zee volgens ING de goedkoopste oplossing. Zeker wanneer er geen haast bij geboden is. Voor Rotterdam blijven de gevolgen daarmee beperkt.

Nieuwe smartphones, medicijnen, dure kleding en veelal ook cosmetica gaan vaak al mee als vracht in passagiersvliegtuigen of met speciale vrachtvliegtuigen. Gaan die goederen per spoor, dan zal dat Schiphol zeker raken. Nu komt een vijfde van de inkomende luchtvracht uit China. Op de route van en naar midden China is luchtvervoer vier tot zes keer duurder dan het spoor. Bovendien kan de CO2-uitstoot twintig keer hoger zijn. Ook luchthavens als Frankfurt en Luik kunnen hierdoor vracht verliezen aan het spoor.

De nieuwe Zijderoute heeft ook voordelen. Oost-Europa wordt beter ontsloten. Voor logistieke dienstverleners maakt het niet uit hoe ze Europese klanten kunnen bedienen. Maar voor Nederland als toegangspoort is het wennen eindstation van de route te zijn. „Maar de Zijderoute is sneller dan zeevervoer en goedkoper en groener dan luchtvervoer. Dat biedt ook kansen.”

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.