Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zet nu snel in op krimp van luchtvaart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 474 
|
 Parool 
dit is een image bestand Zet nu snel in op krimp van luchtvaart Download het gehele artikel 'Zet nu snel in op krimp van luchtvaart'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M uit U

Helder betoog. Hij heeft volkomen gelijk. Dit kabinet heeft kilo's boter op zijn hoofd.

Geplaatst door Frans S.

Mijn stem gaat naar die partij.

Geplaatst door BS

Ondanks dat deze meneer -uiteraard zou je zeggen- een wezenlijk punt heeft is er een groot probleem. De Nederlandse, Amerikaanse, Chinese, Indische etc bevolking 'at large' zal zich niet laten vertellen dat ze hun reisdrang moeten beteugelen. En dus zal er vraag zijn en derhalve aanbod. Hoe 'we' het voor elkaar moeten krijgen om de diverse bevolkingen een bepaalde (zelf)discipline te laten betrachten is mij een groot raadsel. Wie zal dat in z'n doelstellingen/politieke agenda laten opnemen? Welk land, welke grotere organisatie, welke politieke groepering etc. zal daartoe het initiatief nemen? Onder welke omstandigheden zou men daartoe bereid zijn? Het komt in de literatuur naar mijn weten als vraagstuk nog niet voor (behoudens uiteraard klimaatorganisaties). Het wordt simpelweg nog niet als probleem gezien? Of het probleem wordt als niet oplosbaar ervaren? Wie het weet mag het zeggen.

Geplaatst door anoniem1

Een held deze man,en ook mijn partij.

Wat andere landen doen is inderdaad een probleem voor ons allemaal,maar het is niet onze directe verantwoordelijkheid. Wij zijn verantwoordelijk voor wat wij zelf doen.
De reisdrang word ook wel overschat,het zijn veel gepensioneerden die veel vliegreizen maken denk ik. Ik ken er in elk geval genoeg. Gemiddelde werknemer heeft tijd nog geld om meerdere keren per jaar met vliegtuig op vakantie te gaan. De behoefte is intrinsiek ook niet heel erg groot. Word wel enorm gestimuleerd dmv reclame. Kijk maar eens hoe vaak je reclame voor vliegtickets op internet krant of tv ziet. Blijkbaar is dat nodig omdat de behoefte/vraag van nature niet extreem hoog is. Is ook waarom tickets zo goedkoop moeten zijn,anders gaat men al niet. Alleen als het vrijwel gratis is dan wil men wel keer met vliegtuig.

Geplaatst door BS

@anoniem1
Ik zou willen dat u uw Nederlandse 'gepensioneerden' verhaal over de hele wereld zou kunnen uitstrooien, dan was het geheel uitstekend te managen. Helaas is de realiteit een geheel andere: de reislust is geweldig groot en neemt alleen maar toe. Schiphol moet worden ingeperkt want die spelen in op de b.g. reislust en willen daaraan verdienen. Ik betwijfel verder of u met de Partij voor de Dieren ver komt in een poging om een oplossing te vinden voor de Schiphol terreur.

Geplaatst door anoniem1

Nee,partij voor de dieren gaat het verschil ook niet maken dat realiseer ik mij ook wel. Al is er in italie uiteindelijk wel een regering gekomen met de 5 sterren beweging,in Nederland zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Een partij die wel het verschil gaat maken tegen de Schiphol terreur die is er niet. Verder vind ik partij van de dieren een sympathieke partij,een geluid in de samenleving dat steeds zeldzamer word maar wel belanrijk is om te blijven bestaan naar mijn mening.
Mijn opmerking was overigens niet tegen gepepsioneerden gericht! Ik kan mensen die vliegen het ook niet kwalijk nemen,ze maken gebruik van het aanbod in de markt.

Geplaatst door anoniem1

Dat de prijs van vliegen zo laag moet zijn om mensen het vliegtuig in te lokken bewijst juist dat de vraag eigenlijk helemaal niet zo groot is en het bewijst ook dat de consument daar maar heel weinig waarde aan Hecht gemiddeld. De waarde die ze eraan geven is namelijk de prijs van het ticket,en die is niet hoog.

Geplaatst door M uit U

Ik ken erg veel reislustigen, zowel kennissen als collega's. En dat zijn dus geen gepensioneerden die tijd en geld over hebben. Heel veel mensen met een goed inkomen vliegen minstens 1 per jaar en dikwijls meerdere keren per jaar. Vakantie is pas vakantie als je het vliegtuig neemt, of zoiets. En deze generaties van 30-ers, 40-ers en 50-ers zien het absoluut niet als problematisch dat ze zo vaak vliegen.

Geplaatst door anoniem1

Dat ben ik met u eens, Bij mij in de familie zijn er ook een aantal mensen van die leeftijd categorie met een goede baan die regelmatig vliegen voor vakantie trips.
Maar als geheel is dat geen bijzonder grote groep. Je praat dan over 2xmodaal minstens en waarschijnlijk nog een stukje meer voor een groot deel van die groep. Als geheel in de samenleving is dat geen enorm grote groep,hoeveel huishoudens zitten er op 2 keer modaal of meer?
De vraag van die groep gaat ook niet wegvallen bij een prijs stijging, de mensen in mijn omgeving gaven in elk geval aan dat ze nog steeds zouden gaan ook als het ticket 2x zo duur is.

Als je prijs maar laag genoeg maakt dan is de vraag op een gegeven moment virtueel oneindig,dat is een beetje wat er met vliegen aan de hand is. Persoonlijk vind ik dat deel van de vraag dat er alleen is als het product vrijwel gratis niet heel erg belangrijk.

Gevolg is wel dat vliegen weer iets word voor de rijkere mensen. Dat kan je goed of slecht vinden,maar het is iets dat op gaat voor heel veel producten en diensten in de maatschappij. Als je rijker bent dan kan je meer en duurder kopen.

Geplaatst door anoniem1

Als je gaat sporten dan betaal je btw bij je spotschool. Als je gaat vliegen dan betaal je geen enkele belasting. Als maatschappij stimuleren wij het vliegen ten koste van actitiveiten als sporten. Dat mensen vliegen vinden wij in deze maatschappij belangrijker dan dat mensen sporten,dat is althans de conclusie die je kan trekken als je kijkt naar het beleid. Dat is gewoon ronduit absurd,iedereen kan zien dat het absurd is en toch blijft de situatie bestaan.

Hoe kan dat nu?

Geplaatst door M uit U

Tsja, de BTW op groente en fruit gaat omhoog maar op kerosine zit 0% BTW.

Geplaatst door Peter

Het zijn wel degelijk veel pensionada die vliegen. Kijj eens naar zo’n vakantiebeurs, zelfde doelgroep.
Maar goed ook yuppen vliegen veel en dan heb je nog de prijsbrekers volksvakantie.
Maar 70 miljoen passsagiers is heel NL 5x dus vooral heel veel overstappers. Dit kan en moet meteen 90% gereduceerd!

Geplaatst door M uit U

En denk ook aan het idioot grote aantal vluchten op korte afstanden. Nergens voor nodig. Hup, de trein in en de vluchten verbieden.

Geplaatst door M

Ook mijn partij, partij van de dieren, alleen zij zeggen dat het vliegen minder moet. Er lijkt wel een taboe op te zitten om dat te zeggen. Het was even wennen om op die partij te stemmen maar als je dagelijks dag en nacht last hebt van de vliegtuigen wordt je vanzelf trots op de partij van de dieren. 10 zetels voor PvdD over 2 jaar? , er zijn nu heel wat mensen rond Lelystad en verre omgeving die nu wel ook goed gaan kijken waarop zij gaan stemmen.

Geplaatst door Ed

Om de opwarming van de aarde te beperken tot max 1.5°C moet de CO2 uistoot in 2030 met ca 50% worden verminderd ten opzichte van de uitstoot in 1990. Als zeer grote producent van CO2 kan de luchtvaart niet buiten schot blijven. In 1990 bedroeg het aantal vliegbewegingen op Schiphol 250.000, precise de helft van wat het nu is. Laat dat de nieuwe ambitie voor een modern en efficient Schiphol zijn! De hub functie is achterhaald en niet sustainable; zowel vanwege de enorme impact op de leefomgeving als op het klimaat. Nederland moet dit niet langer willen, heeft het niet nodig, en kan zoveel beter.

Geplaatst door Elodie

Als we het 'probleem' van de vlieglust niet kunnen oplossen, dan zou ik willen adviseren: ga ook vliegen en maak gebruik van de spotgoedkope tickets en zoek een nog goedkoper landje om vakantie te gaan vieren. Je tijd op deze aardbol is te kort om anderen te bewegen om niet (minder) te gaan vliegen. De kinderen en kleinkinderen enz. weten straks echt niet wie nu deze klimaatcrisis heeft veroorzaakt. Klinkt egoïstisch (en dat is het ook), de huidige vliegreizigers zijn het dan ook.

Geplaatst door anoniem1


Geplaatst door M uit U

Elodie: ik ben bang dat het toch gaat knagen als je je eigen principes zo veel aan de kant wilt zetten, alhoewel ik merk dat ik bij sommige zaken ook denk 'wat maakt het allemaal ook uit, waarom zou ik nou principieel moeten blijven.....'. Bij vliegtuigen speelt echter ook de herrie mee: elke dag dat gebulder boven mijn hoofd, dat maakt me depri. Moet ik daar dan aan mee doen?

Geplaatst door Peter

Met zijn allen in lange rijen op schiphol en dan naar een of ander afgezet all in oord in Turkije. Moet er niet aan denken.
Ibiza is niet meer te betalen en je kan er je kont niet keren.
Usa hoef ik ook niet meer heen. Azie lijdt onder massatoerisme en oprukkende Islam. Veel van die bestemmingen zijn allemaal niet zo geweldig.
Ik pak gewoon mijn superzuinige en comfortabele bmw (die zijn wel verder ontwikkeld, mede door strengere regels, dit in tegenstelling tot technisch stokoude vliegtuigen) en rijd naar o.a berlijn, cannes, of corsica. prima toeven.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.