Platform Vlieghinder Kennemerland
 

’Zet leefklimaat op één’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 172 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
nigh_flight.jpg
Nachtvlucht
Credit: K Bahr

Door Dennis Mantz

Vliegherrie, kerosinelucht die neerdaalt in het dorp en oude vliegtuigen die de bocht bij Uitgeest niet kunnen maken. Een verslag van een levendige avond praten in de raadszaal over vliegoverlast, die eindigde met een oproep: ’Zet het leefklimaat op één.’

Deze (platgeslagen) oproep van de gemeentefracties en insprekers werd donderdagavond gericht aan portefeuillehouder wethouder René Oud (D66), die zelf was verhinderd. Belangrijk om te weten: Oud zit namens de gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen bij onder meer
Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, de provincie en het Rijk aan tafel om de belangen van de regio voor het voetlicht te krijgen.

En gaat het om vliegen? Dan zijn er natuurlijk legio opvattingen. Dat is in Uitgeest niet anders. Reden voor de vervanger van Oud, burgemeester Sebastiaan Nieuwland, om
vooraf maar het een en ander af te bakenen. De kern van zijn verhaal: met wat voor speerpunt moeten de gesprekken met Schiphol, het Rijk en anderen gevoerd worden?

Opvallend deze avond was de zichtbare bevlogenheid van Wil Spaanderman, oudwethouder van Uitgeest en deskundige in het gecompliceerde Schiphol-dossier. Hij mengde zich als onbaatzuchtig lid van de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) tijdens de beeldvormende avond veelvuldig in het dispuut om de leefbaarheid voor Uitgeest en de omgeving te verbeteren. De MRS geeft gevraagde en ongevraagde adviezen aan de luchtvaartsector en het kabinet.

Pleidooi

Zijn pleidooi om de hinder te verminderen? Krimp de luchtvaart. „Ik heb al zoveel ideeën gehoord, ook over stillere vliegtuigen. Ze zijn niet stiller. KLM zegt: Mijn toestellen worden stiller. Ja, onder aan de streep drie decibel. Het is continu het verhaal van de sector die oude dingen herhaalt. Elektrisch vliegen? Niet mogelijk. Waterstof vliegtuigen?
Niet haalbaar. Het wordt wel steeds geroepen, maar het zijn allemaal schijnmanoeuvres.”

Spaanderman, die de taak op zich heeft genomen als clustervertegenwoordiger Polderbaan buitengebied, vindt de Schiphollobby erg machtig. „De rode draad? De economische contouren van Schiphol en KLM. Het gaat om groei, groei, groei. We moeten daar iets aan veranderen.”

Zijn inzet is om het aantal vluchten terug te brengen naar 325.000. De hinder voor Uitgeest en omgeving loopt voor hem namelijk de spuigaten uit. „Er is ook veel meer lawaai. In Uitgeest hebben we zoals u weet niet alleen vliegtuigen, maar ook een snelweg A9 en treinen.”

Egon van Zon, die de toehoorders namens OD IJmond meenam in de ’techniek’ achter het vliegverkeer, stipte onder meer de zorgen over nachtvluchten op de gezondheid van
inwoners aan.„Er is hier echt iets te doen om de gezondheid te kunnen waarborgen”, zo refereerde hij aan onderzoeken van GGD Kennemerland.

De problemen zijn er onmiskenbaar voor de dorpelingen, die vaak liggen te woelen in bed door de vliegherrie. Zo stelde de GGD in een enquête (2020) bijvoorbeeld vast dat dertien
procent van de Uitgeesters ernstige slaapstoornis ondervindt van luchtverkeer. Dat betekent ook dat inwoners stress en hartritmestoornissen oplopen door de slapeloosheid.

Britta Kingma (D66) wil daarom dat de wethouder zich gaat inzetten voor minder nachtvluchten. „Want het begin van een betere gezondheid, is een betere nachtrust.”

Een andere opmerking van Van Zon liet de oren van Dannij van der Sluijs (Uitgeest Lokaal) doen klapperen. Piloten hielden zich namelijk niet altijd aan de aanvliegroute omdat hun vliegtuigen de scherp ingetekende bocht niet konden maken. „Vliegtuigen die de bocht niet kunnen maken? Dat bedoelt u vast niet toch?”, vroeg Van der Sluijs zich hardop af.

Oude vliegtuigen

Van Zon is echter serieus. „Ja, er zijn oudere vliegtuigen die de bocht niet kunnen maken en afwijken. Dat mag volgens de regels als ze dat door de verouderde techniek niet
kunnen.”

Een ander vurig pleidooi was er op te tekenen uit de mond van Bert Weijers van Uitgeest Lokaal. „Als ik alle complexe materie beluister, ben ik de draad kwijt”, moest hij eerst
bekennen. „Maar waar het mij om gaat; onze inwoners hebben recht op een gezondere leefomgeving. Ze hebben recht op minder lawaai. We moeten daarom aan alle denkbare
knoppen draaien.” Kees Schouten (VVD) - geen voorstander van een krimp van de luchthaven - had woorden van gelijke strekking. „Het maakt me niet uit hoe. Mensen moeten goed kunnen slapen en rustig in hun achtertuin kunnen zitten.”

Fractievoorzitter Jack Zwarthoed (CDA) stelde nog wel de effectiviteit van alle gesprekken aan de orde. „Zodra we kleine stapjes hebben gemaakt, worden we weer keihard teruggefloten door instanties waar wij geen grip op hebben. Natuurlijk praten we met de minister, we praten met alles en iedereen. Maar hoe gaan wij nou specifiek als Uitgeest,
licht zien aan het eind van die tunnel?”
Hij vervolgt: ,,Elke keer als we denken dat we de goede kant op gaan, dan zetten de centrale overheid, Brussel of Amerika er een streep door. We zijn maar een klein mechanisme in het grote geheel.”

Kerosine

Ook Dorpsraad Uitgeest sprak zich deze avond uit over de hinder die moet worden teruggebracht. Net als een inwoner die opmerkte dat er in het dorp steeds vaker kerosinedampen te ruiken zijn. ,,Hoe kan dat?” vroeg hij zich af.

Sebastiaan Nieuwland stelde aan het einde van de beeldvormende avond voor om de opvattingen samen te voegen tot de oproep om het woord ’leefklimaat’ bovenaan te de lijst zetten. Daar was iedereen het mee eens. Nieuwland geeft het door aan Oud. Wordt vervolgd.

Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht