Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Zeshonderd mensen bij informatiebijeenkomst Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 253 
|
 destentor.nl - -05-03-2019 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Zeshonderd mensen waren maandagavond aanwezig bij informatiebijeenkomst over Lelystad Airport in De Meenthe. De volle theaterzaal hoorde vijf sprekers die op uitnodiging van HoogOverijssel hun visie gaven op het toekomstige vliegverkeer boven Steenwijkerland. Na de pauze debatteerden provinciale politici hierover.

Burgemeester Rob Bats van Steenwijkerland zei zich niet te willen mengen in het politieke debat, maar deed wel een oproep: ,,Dit onderwerp leeft enorm in Steenwijkerland. Voer eerlijke discussies en doe aan factchecking’’.

Wim Liesker van HoogOverijssel kreeg als eerste het woord van avondvoorzitter Judith van de Geer. De luchtvaartdeskundige uit Ossenzijl geeft een toelichting bij de vliegroutes, zoals die nu voorliggen en de situatie na de luchtruimherziening. Zijn betoog gaat gepaard met veel cijfers. Zo gaat hij ervan uit dat er over de Kop van Overijssel in 2023 dagelijks zeven tot veertien vliegtuigen zullen overvliegen.

Decibellen
Leon Adegeest van HoogOverijssel waarschuwt voor de neerslag van stikstof en CO2 boven de kritische waarde. Hij wijst op fouten in de studies die ten grondslag liggen aan het luchthavenbesluit. Volgens hem is geluid van de overvliegende vliegtuigen enkele decibellen hoger dan beschreven en is er niets te vinden over het gevaar dat vogels lopen om in botsing te komen met een vliegtuig.

Ondernemer Kees Baumann gaat in op de effecten van Lelystad Airport op de toeristische sector. ,,Rustig ontwaken in je tentje en buiten zitten is over en uit’’, beweert hij. Hij verwacht de vluchten namelijk vooral tijdens het hoogseizoen ’s ochtends vroeg en aan het begin van de avond. ,,Dit levert economische schade op voor de verblijfsrecreatie, horeca en winkels’’, legt hij uit.

Toerisme
Karin Stins van de Werkgroep Ongeruste Oldemarkters en Omgeving is naar De Meenthe gekomen omdat ze zich zorgen maakt dat het veel te druk in de lucht wordt als vanaf volgend jaar vanuit Lelystad Airport gevlogen gaat worden. ,,Dat is nadelig voor onze rust en het toerisme, extra vliegverkeer brengt vervuiling en toename van uitstoot CO2 met zich mee.’’

Cokkie Kraam uit Steenwijkerwold valt haar bij: ,,Ontzettend verdrietig word ik hiervan. Ik had gedacht hier oud te worden, maar dit is einde verhaal. Ik ben al verhuisplannen aan het maken’’, zegt ze met verontwaardiging in haar stem.

Ander geluid
Een ander geluid laat Gradus Petter uit Dwarsgracht horen. Hij maakt zich niet erg veel zorgen. ,,Ik ben geen fanatieke anti-luchthavenjongen.’’ Datzelfde geldt voor Wiebe Hankel uit Giethoorn. ,,We kunnen niet zonder vliegtuigen’’, wijst hij op de keerzijde van de medaille. Hij mist daarom het standpunt van voorstanders van de luchthaven.

Bekijk bericht op "destentor.nl - -05-03-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door wim.kaan

600 mensen bij informatiebijeenkomst Lelystad airport ??. Dat zijn alle leden van Platform Vlieghinder Regio Castricum ! . Was er maar een manier om de mensen hier wakker te schudden !.
Af en toe reageren op een artikel hier zet geen zoden aan de dijk , en helaas zal een klimaatmars het verschil ook niet maken . Er wordt op Schiphol de komende jaren voor 3 miljard verbouwd en na die 775 miljoen aandelen vrees ik het ergste !. De overlast zal alleen maar toenemen . ,, moedertje Aarde ,, houd het ook nog wel een tijdje vol !. Het gaat óók om ons welzijn en niet alleen voor de mensheid na ons !.
De LVLN blijft altijd buiten schot terwijl juist zij de meeste ,,schade ,, aanrichten ! . De manier hoe ze schaamteloos de hele dag tussen Castricum en Alkmaar de vliegtuigen op 625 m hoog laten vliegen is bijna misdadig. Daar is enorm veel ( geluid ) winst te halen !.
het wordt tijd voor actie , maar hoe ?


Geplaatst door Sara

@ win.kaan. Hier in Amstelveen idem. Nul animo. Het lijkt wel alsof ze er echt helemaal niet bij stilstaan. Ik was vorig jaar vlak bij Zwolle bij zo'n informatie avond om iets te vertellen over Upf. De hele zaal was vol en iedereen luisterende aandachtig. Maar hier zijn geen informatie avonden.

Geplaatst door Bob

Ik heb zelf eens een informatiebijeenkomst in Uitgeest meegemaakt. Nadrukkelijk werd gesteld dat discusie niet de bedoeling was. Men deelde mee dat Schiphol geen enkele capaciteit wenste in te leveren en gewoon door zou gaan met het aanvliegen op 2000 voet (609 m). Zo ziet u het nut van inspraak: NUL KOMMA NUL! Een hard actiemodel is nodig, op de manier die de Groningers hebben gedaan.

Geplaatst door kaan.wim

@ Bob , Ja , de Polderbaan moet maximaal ingezet worden ! . En zoveel mogelijk tussen Heiloo en Limmen !. Dat constateer ik helaas dagelijks. Ik ben laatst bij een bijeenkomst geweest in Castricum , georganiseerd door GL en Milieufederatie Noord Holland. Ze praten leuk maar daar kunnen we ook niets van verwachten. In Groningen luistert de Regering naar de minderheid .! Hier gaat dat ons niet lukken ! . wat is nu een hard actiemodel !! . Ik heb al Laserpennen en Drones bedacht ,... maar ik heb me ook weer behoorlijk geérgerd !!. Ga dit ook niet volhouden !. Nu nog een hard actiemodel bedenken !