Zeebaan laatste groei-optie Schiphol
Draagvlak voor uitbreiding op huidige plek is nu nihil
Door Paul Eldering en Yteke de Jong
SCHIPHOL - Schiphol kan niet verder groeien op de huidige locatie in de Haarlemmermeer. Het draagvlak onder omwonenden en gemeenten is gereduceerd tot nul. Een ’dependance’ in zee voor de kust van IJmuiden met twee banen is de enige groei-optie.
Dat bleek afgelopen weekend op een bijeenkomst van honderd bewonersgroepen met de nieuwe Schipholbaas Dick Benschop. Zelfs zijn pleidooi voor ’gematigde en gecontroleerde vluchtgroei’ in de Haarlemmermeer, naar verwachting 1 tot 1,5% per jaar in plaats van 3 tot 4% aan marktbehoefte, werd weggehoond. Zijn charme-offensief naar de omgeving van de luchthaven moet als mislukt worden beschouwd.
Gesjoemel
Delegatieleider Matt Poelmans bevestigt die mislukking. „Gematigde groei blijft groei. Dat wil niemand meer. De huidige 500.000 starts en landingen zijn al te veel. De meeste bewoners zijn voor krimp, omdat geluidsoverlast dag en nacht de spuigaten uit loopt. Schiphol heeft zich afgelopen jaren niet aan de gemaakte afspraken van hinderbeperking gehouden. Ook wordt er voortdurend gesjoemeld met cijfers. Daarom is het voor ons nu genoeg geweest.”
Poelmans en vertegenwoordigers in de Omgevingsraad Schiphol pleiten voor een opgespoten IJvlakte, analoog aan de Maasvlakte bij Rotterdam. „Daar kunnen twee herriebanen, zoals Aalsmeer en Buitenveldert, naartoe worden verplaatst. Dat scheelt veel lawaai. De bestaande terminal kan blijven, met een snelle railverbinding naar de IJvlakte”, meent hij.
Ook Benschop zelf kijkt ’met een open blik’ naar ideeën voor een luchthaven in zee. „Het is een goed initiatief van de minister dat de haalbaarheid opnieuw onderzocht wordt”, vindt hij. Op 5 december debatteert de Tweede Kamer over de mogelijkheden van zeebanen, inclusief kosten en veiligheid.
"’Er is steeds met de cijfers gesjoemeld’"
De laatste 25 jaar is Schiphol verdrievoudigd tot ruim 70 miljoen vertrekkende, aankomende en overstappende reizigers. Extra probleem is de woningnood, waardoor gemeenten rond Schiphol zeker 100.000 huizen willen bijbouwen. Nog meer vluchten en meer klachten passen niet in die plannen. Ook de provincie Noord-Holland zegt zich ernstig zorgen te maken.
Harde cijfers
Schiphol laat weten geen harde cijfers over ’matige groei’ te noemen. Vliegmaatschappijen trekken bij Benschop aan de bel over de vermeende 1% aan jaarlijkse toename van vluchten, meldt luchtvaartkoepel Barin. Dat zou betekenen dat er tot 2030 slechts ruimte is voor 53.000 extra starts en landingen. „Te weinig”, stelt de luchtvaart. „Te veel”, stellen bewoners.
Hiermee zou de Schiphol-topman ook ingaan tegen het zogeheten Aldersakkoord, waarin is vastgelegd dat de luchtvaart milieuwinst als gevolg van stillere en schonere vliegtuigen na 2020 voor de helft mag inzetten voor groei. „Benschop geeft onderhandelingsruimte weg”, luidt de kritiek van de sector.
Daadkracht
Volgens ingewijden blijkt uit de milieueffectrapportage, die steeds wordt uitgesteld, dat meer groeiruimte voor de luchtvaart mogelijk is dan Benschop schetst. Vanwege de toenemende maatschappelijke weerstand blijven luchthaven en ministerie talmen om met deze boodschap naar buiten te gaan. „Er is gebrek aan daadkracht in Den Haag”, is het verwijt.
KLM wijst erop dat groei op Schiphol nodig is om haar netwerk in stand te kunnen houden. Voor de kerst moeten alle partijen in de Omgevingsraad Schiphol advies uitbrengen aan de minister over de mogelijke groei. Dat is volgens Poelmans een moeilijke opgave. Ook Benschop is niet optimistisch over een akkoord.
Geplaatst door de Vries