Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zakendoen in sneltreinvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1167 
|
 zakenreis.nl 
hs+vt.png

De internationale treinen in Nederland hebben geen blijvende hinder ondervonden van de terroristische aanslag vorige maand, op de Thalys tussen Amsterdam en Parijs. “Alle reizigers zijn gewoon weer in de Thalys gestapt. Niemand heeft zijn reis geannuleerd,” zegt een woordvoerder van NS. Het spoorbedrijf betwijfelt or er extra beveiliging moet komen voor de treinen.

“Wil je de Thalys in Nederland beveiligen, dan moet je perrons in Amsterdam CS, Schiphol en Rotterdam afsluiten en poortjes neerzetten voor bagagecontrole, maar dat kost ettelijke miljoenen,” zegt NS. “Dit gebeurt wel bij de Eurostar die van Brussel naar Londen rijdt, maar daar is een ander veiligheidsbeleid omdat je door de Kanaaltunnel moet.”

Over de gehele linie ontwikkelt het internationale zakelijke treinverkeer van en naar Nederland zich uitstekend, zegt Annemarie Ariesen, manager NS International Business to Business, in een gesprek met Zakenreis. Vooral zakenreizen met ICE, de hogesnelheidstrein naar Duitsland, groeit al jaren stevig.
De trein is een goed alternatief, vindt Ariesen, al is dat niet altijd het geval voor een zakenreiziger. “Bij de keus voor een bepaald vervoermiddel moet je als reiziger steeds nadenken over waar vandaan je wil vertrekken en waar je naar toe wil. Hoe laat, hoe lang en met wie? Die afwegingen moet je altijd maken en dan het geëigende transportmiddel kiezen.”

NS merkt dat er een verschuiving gaande is in de reiscultuur binnen bedrijven: er wordt meer gelet op de kosten en duurzaamheid en er zijn minder leaseauto’s beschikbaar dan voorheen.

Vanuit Nederland zijn er twee grote internationale spoorverbindingen van belang voor de zakenreiziger: de oostelijke lijn met ICE tussen Amsterdam en eindpunt Frankfurt. En Thalys van Amsterdam via Schiphol, Rotterdam en Brussel naar Parijs. Op de verbinding naar Parijs is in het zakenreissegment het vliegtuig de grootste concurrent van de trein, zegt Ariesen, naar Frankfurt is dat de auto. “Wij wijzen reisagenten en zakenreizigers erop dat ze bij het vliegtuig niet moeten kijken naar de vliegtijd, maar naar de reistijd, inclusief transfer van en naar de luchthavens. Het grote voordeel van de trein is dat je van centrum tot centrum kunt reizen, aan boord de mogelijkheid hebt om te werken, op je laptop of te vergaderen. Of gewoon uitrusten. En als je eerste klas reist, krijg je er een drankje en een broodje bij. Het is een veel ontspannender manier van reizen.”

De derde hogesnelheidslijn naar het buitenland vanuit Amsterdam die eraan zit te komen is de verbinding naar Londen, via Schiphol, Rotterdam en Brussel, die zoals de plannen er nu voorstaan, eind volgend jaar gaat beginnen, met de nieuwe E320 trein van Siemens. Dit is een trein van Eurostar, een Brits-Frans-Belgische onderneming die al jaren met succes de routes tussen Londen en Parijs en tussen Londen en Brussel exploiteren.

Zakenreizigers kunnen hun reizen boeken via de persoonlijke NS Business Card, maar bij de grote bedrijven loopt alle treinverkeer via de zakelijke reisagenten. In de luchtvaart is momenteel een verhitte discussie aan de gang rond vergoedingen. Hier gaat het niet om de reisagenten zelf, maar de Global Distribution Systems (GDS’en), aparte leveranciers waarmee de agenten intensief samenwerken. Lufthansa gaat per 1 september een heffing opleggen aan de agenten van 16 euro voor elk ticket dat wordt geboekt via een GDS. NS wil zoiets niet gaan doen, zegt Ariesen: “Ik geloof heel erg in de reisagenten en GDS. We zijn zelf net een langdurige samenwerking aangegaan met Amadeus, de grootste GDS. Maar een GDS zal zich wel moeten blijven ontwikkelen en luisteren naar de klant.”

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Nu nog een Hogesnelheidsstation NAAST de incheck vliegtuig desks

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

REM OP SCHIPHOL: DOEM OF ZEGEN?

Onlangs werd op Schiphol begonnen met de bouw van een nieuwe centrale terminal. Een project van ongekende proporties en met het hoogste, niet gemaximeerde, budget ooit.

Doel is een versnelling van de afhandeling, centrale plek voor KLM en in het verlengde daarvan een uitbreiding van de piek uren tot ongekende toestanden en het dichterbij komen van de "noodzaak" van een tweede Kaagbaan.

Zo dreigt elke poging om de steeds duidelijker nadelen (almaar toenemend lawaai, onveiligheid en uitstoot) te beperken door volledig ontbrekend beleid te stranden.

Bovendien wordt steeds duidelijker dat regionaal economisch beleid steeds meer te lijden heeft van alle negatieve effecten van Schiphol. Positieve ontwikkelingen in de sfeer van kwalitatief toerisme en recreatie, maar ook de realisatie van kwalitatief gezonde en duurzame woonwijken met prettige omgeving worden stilaan onmogelijk gemaakt.

Het nieuwe Provinciaal bestuur, dat stelt de regionale economische ontwikkeling prioriteit te geven en de getroffen regiogemeenten zouden veel meer op een "rehab" en reorganisatie inzake Schiphol in moeten zetten: "Rem op Schiphol: doem of zegen?"