Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Zaanstad bezorgd over koers kabinet met betrekking tot Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 214 
|
 zaanstad.nieuws.nl 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Zaanstad is bezorgd over de ontwikkelingen rond eisen aan Schiphol en het vliegverkeer. Het aangepaste maatregelenpakket dat het kabinet-Schoof voor ogen heeft 'leidt tot teleurstelling bij bewoners en voedt het wantrouwen van de omgeving,' aldus wethouder Wessel Breunesse.

Zaanstad staat op het standpunt dat er een toetsbare geluidsnorm moet komen die de gezondheid van bewoners beschermt en dat nachtvluchten worden afgeschaft, maar de vraag is in hoeverre maatregelen als vlootvernieuwing en hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen daaraan gaan bijdragen, wanneer tegelijkertijd minder wordt ingezet op een afname van het aantal vluchten. Het nieuwe kabinet rept ook niet meer van nachtsluiting is geen onderdeel van het pakket. Dat is geen fijn vooruitzicht voor inwoners met een woning onder de aan- en uitvliegvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.

Laatste redmiddel

De Europese Commissie geeft de voorkeur aan alternatieve maatregelen boven krimp van het aantal vluchten. Volgens de Europese verordening waarin de zogenoemde balanced approach procedure voor het verminderen van vliegtuighinder is vastgelegd is krimp een uiterste maatregel die pas kan worden toegepast als andere maatregelen niet het gewenste resultaat geven. Aan de andere kant is er de uitspraak van de rechter van 20 maart in de zaak die de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder aanspande tegen de Staat. De rechter oordeelde dat de Staat de belangen van omwonenden consequent voldoende heeft meegewogen bij besluiten over Schiphol.

Vonnissen aangevochten

Daarom moet de Staat binnen twaalf maanden na de uitspraak de wet- en regelgeving handhaven. Ook oordeelde de rechter dat het Rijk het Luchthavenverkeersbesluit zodanig moet aanpassen dat de rechtspositie van omwonenden, net als van mensen die verder van Schiphol af wonen, wordt verbeterd. De Staat heeft beroep aangetekend tegen dit vonnis, onder het mom datr er meer tijd nodig is voor alle gevraagde aanpassingen. Ook de luchtvaartsector zet alles op alles om ingrepen in de huidige praktijk zo niet verboden te krijgen dan toch in elk geval te vertragen.

Handhaving

Reductie van het aantal nachtvluchten tot 27.000 blijft onderdeel van het nieuwe maatregelenpakket van het kabinet, evenals het weren van lawaaiige vliegtuigen in de nacht, hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen en vlootvernieuwing. De vrijwillige inzet van stillere vliegtuigen in de nacht is door de KLM met een jaar uitgesteld. Wanneer de Europese Commissie groen licht geeft voor de nieuwe plannen 'is het voor Zaanstad van belang dat wordt gehandhaafd op de uitvoering en dat wordt gestuurd op het tijdig behalen van de geluidsdoelen,' schrijft Breunesse aan de raad. 'Ook moeten de doelen en de betreffende maatregelen worden vastgelegd in het Luchthavenverkeersbesluit.'

Info over lopende zaken

Een veelgehoorde klacht van omwonenden is dat tegen luchthavenbesluiten geen beroep bij de bestuursrechter mogelijk is (wel bij de civiele rechter). Het wetsvoorstel Bestuursrechtelijk beroep moet dit rechtzetten. Op woensdagavond 9 oktober houden de gemeente en de Omgevingsdienst IJmond een bijeenkomst voor raadsleden en bewonersvertegenwoordigers in de regio over de lopende ontwikkelingen rondom Schiphol. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland geven dan een toelichting op onder andere de balanced approach procedure, luchtruimherziening en hinderbeperkende maatregelen.

Bocht Uitgeest

Op verzoek van de Omgevingsraad Schiphol is in juli 2022 de gekromde nachtnadering op de Polderbaan ingevoerd, kortweg de bocht om Uitgeest. Uit de eerste evaluatiekwam naar voren dat het aandeel gemeten vliegtuigpassages bij Uitgeest met 11,3 procent was afgenomen. Ook bij het meetpunt aan de Veenpolderdijk in Assendelft werd een afname geconstateerd (van min 2,8 procent), terwijl in Saendelft het aandeel gemeten vliegtuigpassages met 6,2 procent steeg. Bij alle meetpunten was de piekbelasting licht afgenomen (0,5 dB of minder), ook bij meetpunt in Saendelft.

Bekijk bericht op "zaanstad.nieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peps uit Nederhorst den Berg

Moet het niet zijn?
Aan de andere kant is er de uitspraak van de rechter van 20 maart in de zaak die de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder aanspande tegen de Staat. De rechter oordeelde dat de Staat de belangen van omwonenden consequent ONvoldoende heeft meegewogen bij besluiten over Schiphol.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

‘… maar de vraag is in hoeverre maatregelen als vlootvernieuwing en hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen daaraan gaan bijdragen, wanneer tegelijkertijd minder wordt ingezet op een afname van het aantal vluchten.’

Dat kan ik u vertellen: die bijdrage bestaat niet, omdat binnen de geluidsmaten Lden en Lnight minder lawaaiige vliegtuigen kunnen worden opgevuld door meer vluchten. We krijgen steeds langer herrie met een iets lager piekniveau, dus. Voeg daarbij dat men die herrie ook nog gaat concentreren over vaste routes en u zult inzien, dat velen er sterk op achteruit zullen gaan.

Geplaatst door Thijs van Zwam uit BOL

"De rechter oordeelde dat de Staat de belangen van omwonenden consequent voldoende heeft meegewogen bij besluiten over Schiphol."

moet dat niet "onvoldoende" zijn?

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.