Platform Vlieghinder Kennemerland
 

WTL, LBBL en Bewoners omgeving Schiphol in een reactie op de Luchtvaartnota

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 736 
|
 toekomstluchtvaart.nl 
WTL_HvS.png

Beste mensen,

De WTL heeft na het verschijnen van de luchtvaartnota in samenwerking met het LBBL en de Bewoners Omgeving Schiphol bij de minister en de Tweede Kamer er op aangedrongen dat het volume luchtverkeer op Schiphol niet meer zal omvatten dan strikt noodzakelijk is voor een goede internationale verbinding van Nederland voor thuismarktpassagiers, waardoor het aantal vliegtuigbewegingen niet hoger hoeft te zijn dan 400.000 vluchten en de veiligheid, de leefomgeving en het klimaat niet onnodig zwaar belast worden.

Het groeiverdienmodel in de luchtvaartnota (groei door milieuruimte te gebruiken voor meer, zij het voor verbinding onnodige vluchten) past daar totaal niet bij en moet afgeschaft worden. Met 750.000 vluchten op Schiphol in 2050 lijkt dit op voortzetting van het op advies van de Rli formeel afgeschafte mainportbeleid (Mainports voorbij, 2016)

Een belangrijk moment is het Algemeen Overleg tussen minister en Kamer, dat gisteren (16 december) zou plaatsvinden, maar vanwege corona is uitgesteld. Maar ook daarna gaan we door met het uitoefenen van druk op de politiek, desnoods tot na de verkiezingen.

De genomen acties worden uitgelegd op de homepage van de WTL (www.toekomstluchtvaart.nl), met hyperlinks naar relevante documenten en video’s.

Vriendelijke groet,
Hans Buurma

Bekijk bericht op "toekomstluchtvaart.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door klaar uit Oegstgeest

Hulde voor uw doorzettingsvermogen.
Na lezing van dit artikel in Follow The Money zakt mij de moed in de schoenen....
Een doorwrocht artikel hoe ook Amsterdam lobbyde om Lelystad te openen.
Het blijft een scala van ranzige acties vanuit de politiek.
Ongelofelijk.
Ik val elke keer van mijn stoel van verbazing van de wijze waarop de politiek de parallelle werkelijkheid verbergt. Met daarin PvdA en D66 als zogenaamde "groene voortrekkers partijen" in een hoofdrol.

Fantastisch doorwrocht artikel van Lise Witteman.

https://www.ftm.nl/artikelen/lobby-lelystad-airport?share=8yBBT8JLZbwWSK1KIVlJ0YDXwW/TFIwgkKR8d3f6v4Ohv30n0AJu3S/JFzFYow==


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

NOORDVLEUGEL, ZUIDVLEUGEL & STADSTAAT HOLLAND AL EEN FEIT

Na de recente uitspraken: "De regio bestaat niet!" van CU minister Carola Schouten en het "Onze Stadstaat" van professor RO Boelhouwer kan vrij gemakkelijk de stand van zaken in bestuurlijk Nederland aangegeven worden.

In de Noordvleugel bestiert het trio GL Femke Halsema, PvdA Provinciecommissaris ZH Leen Verbeek en VVD Provinciecommissaris Arthur van Dijk vanuit het MRA bureau op de Zuid As de gang van zaken aldaar. Een ingestelde "Economic board" stuurt het (Schiphol-)Metropoolbeleid aan.

In de Zuidvleugel een dergelijk trio, met als interessant detail dat vlakbij het RDH bestuur bureau ook nog het bureau van de "Vereniging Deltametropool" is gevestigd. Daarvan is PvdA Leen Verbeek dan al weer jarenlang voorzitter. Die vereniging was een initiatief van de luchtvaartsector die er een meganetwerk stakeholders uit alle geledingen van ruimtelijke ordening omheen bouwde.

Om dit sprookje compleet te maken:

We weten nu ook wie eigenlijk de zelfbenoemde burgemeester is van de nagestreefde "Deltametropool", die "Stadstaat Holland" waar de professor in Een Vandaag deze week over repte: PvdA Schiphol CEO Dick Benschop als hoeder van de belangen die achter dit fenomeen schuilgaan.

Maar voorlopig zal op het bestaan van deze totaal ondemocratische constructie wel een flink taboe blijven rusten. Niemand is in de politiek immers verantwoordelijk voor de teloorgang van ons democratisch bestel en de rechtsstaat, zo is deze week ook nog pijnlijk duidelijk geworden?

Intussen lieten College en Raad van Uitgeest zich via "moties vreemd aan de orde van van de dag" al een straks Super preferente Polderbaan - gevolg van afwaarderen van secundaire banen! - en een onderzoek naar een geld en ruimte verslindend MRA Lightrailnet in de maag splitsen. Niet bepaald een fijn vooruitzicht voor de toekomst, zou je denken?


Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

En het erge is dat iedereen er gewoon in meegaat, de egoïstische kortzichtige en domme vliegconsument, die zich geen donder aantrekt van de coronamaatregelen of de effecten op de leefomgeving, voorop.

De reacties vanuit de sector (Benschop, Van Nieuwenhuizen) met gespeelde verontwaardiging vind ik dat ook buitengewoon hypocriet en volledig voor de bühne. Doorziet u het?

Hulde aan de moedige deelnemers aan het protest van afgelopen vrijdag! Het zijn er helaas nog veel te weinig, maar de problemen zullen alleen maar toenemen en het verzet ook.