Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wordt Oost-Nederland in de maling genomen?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1086 
|
 De Stentor - 27-01-2018 
wp_politiek_3702.JPG

Door Paolo Laconi

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) geeft geen garantie dat de laagvliegroutes van Lelystad Airport in de toekomst hoger kunnen. De minister probeert de boel te sussen en stelt dat hoger vliegen wel kan. Intussen zijn inwoners bang dat ze bedonderd worden. Is die angst terecht? Een analyse aan de hand van vier cruciale uitspraken van de hoofdrolspelers in dossier-Lelystad.

Lelystad

,,Nee, die toezegging doe ik niet want de complexiteit is te groot."
Michiel van Dorst, CEO van Luchtverkeersleiding Nederland


Deze uitspraak van de topman van LVNL sloeg deze week in als een bom. Het is zijn antwoord op de vraag of er na 2023 niet meer langdurig op 1.800 meter hoogte zal worden gevlogen boven Overijssel en Gelder-land. De komende jaren wordt het volle luchtruim opnieuw ingedeeld. De hoop is dat de verfoeide laagvliegroutes boven het oosten dan omhoog kunnen en de overlast voor inwoners verdwijnt. Van Dorst wil echter geen enkele garantie geven. De uitspraken van de LVNL-baas tonen aan dat het uiterst twijfelachtig is of de laagvliegroutes in de toekomst wel verdwijnen.

,,Ik ben erg ongerust over de woorden van de topman van LVNL."
Eppo Bruins, Tweede Kamerlid voor regeringspartij ChristenUnie


Veel partijen in de Tweede Kamer zijn zich rot geschrokken van de uitspraken van Van Dorst. ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins verwoordde de mogelijke consequenties op Cruijffiaans wijze: ,,Niets zo permanent als een tijdelijke oplossing." Daarmee doelde hij op het voor inwoners 'worst case' scenario dat er alvast begonnen wordt met Lelystad Airport in de verwachting dat de tijdelijke laagvliegroutes omhoog gaan, terwijl later blijkt dat het helemaal niet kan. De twijfels bij regeringspartij ChristenUnie over het vakantievliegveld zijn verder gegroeid. Eerder al gaf de partij aan dat uitstel van 'Lelystad' voor de hand ligt. De kans dat de ChristenUnie voor uitstel kiest is met de toegenomen 'ongerustheid' van Bruins over het ontbreken van garanties door LVNL weer iets groter geworden.

,,Hoger vliegen is een randvoorwaarde die we meegeven aan LVNL bij de herindeling van het luchtruim."
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat


De minister moest zich de blaren op de tong praten om de Tweede Kamer gerust te stellen. Het is wel de-gelijk de bedoeling dat de laagvliegroutes na de herindeling van het luchtruim omhoog gaan. Het is zelfs een keiharde randvoorwaarde. ,,Anders heeft het allemaal niet zoveel zin. We gaan ervoor dat het hoger kan en we van die laagvliegroutes af zijn. Dat doel is helder." Over de kansen dat LVNL daarin slaagt, is Van Nieuwenhuizen optimistisch: ,,Natuurlijk gaat de herindeling van het luchtruim lukken." Het is een dappere poging de onrust te smoren, maar vooralsnog zijn het slechts woorden. Ook zij geeft geen keiharde garanties dat de laagvliegroutes straks echt passé zijn.

,,We moeten als inwoners oppassen dat we niet in het pak worden genaaid."
Leon Adegeest, Dalfsenaar en lid van actiegroep HoogOverijssel


Voor bezorgde burgers in Oost-Nederland is het moeilijk - zo niet onmogelijk - de minister op haar blauwe ogen te geloven. Daarvoor is er in dossier-Lelystad te veel misgegaan. Het was nota bene Adegeest zelf die cruciale fouten ontdekte in de milieueffectrapportage van het vakantievliegveld. ,,Er moet meer zekerheid komen", vindt hij.

Het wantrouwen van Adegeest en andere inwoners is begrijpelijk. De overheid heeft de afgelopen decennia met Schiphol laten zien dat het burgers keer op keer teleurstelt door afspraken niet na te komen. Oud-minister Pieter Winsemius bedacht er zelfs een nieuwe term voor: 'schiphollen'. Inwoners van Oost-Nederland verdienen keiharde garanties dat de laagvliegroutes daadwerkelijk omhoog gaan. Enkel de mooie belofte van een sympathieke minister is niet genoeg.

Niets zo permanent als een tijdelijke oplossing


Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard uit Castricum

Geloof ze maar niet dat er hoger zal worden gevlogen. Bij Schiphol hebben rekenfoutjes in het nadeel vande bewoners van destijds niet geleid tot enige aanpassing aan capaciteit of vliegroutes.
De recente 'tijdelijke' samenvoeging van nachtroutes waardoor extreem veel extra overlast in met name Castricum en Limmen is ontstaan is inmiddels permanant gebleken. Ze doen er gewoon geen fuk aan om dat probleem op te lossen. Is te 'Complex' of zo.

Bottom line: Zoveel vliegen in zo'n klein nland is zo complex geworden dat zelfs de LVNL niet meer weet hoe ze dit moeten handlen. En de inwoners van dit land zijn de dupe. Sommigen zelfs dag én nacht!

Geplaatst door M uit U

Natuurlijk worden ze bedonderd. De verkeersleiding twijfelt aan de mogelijkheden, en zij hebben er meer verstand van dan de minister. Bovendien is zij weer vertrokken over 4 jaar, maar die vliegtuigen kom je niet meer van af. Er is dan immers al te veel geïnvesteerd in Lelystad.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Hopen dat dit nepkabinet van gluiperds van de ergste soort die het liefst ons geld weggeven aan belangenclubjes in BV Nederland en buitenlandse beleggers hard botst over Lelystad en het liefst morgen nog in duigen valt.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Ik ben het roerend eens met deze reacties. Hier LES 3 uit mijn cursus "Liegen en bedriegen
bij de aanleg van nieuwe vliegvelden of landings-start banen door de Nederlandse overheid".

Truc 3 – Klachten

Zorg voor een systeem, waarbij het invoeren van klachten zo bewerkelijk mogelijk gemaakt is en voor elke klacht veel stappen moeten worden doorlopen.

Na enige tijd haken mensen vanzelf af, zodat er kan worden aangegeven dat er minder klachten zijn en de hinder dus is afgenomen en er nog groeiruimte is.

Filter veelklagers (bv. meer dan 500 per jaar) uit uw gegevens.