Woede over extra nachtvluchten Schiphol
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Bewonersorganisaties en gemeenten zijn woedend dat Schiphol het aantal nachtvluchten volgend jaar uitbreidt. ,,De afspraak is juist dat het aantal nachtvluchten zou dalen. Die regel is voor ons keihard'', reageert bewonersvertegenwoordiger Kees van Ojik.
Afspraak was juist een vermindering
De onrust is ontstaan na het indienen van de Gebruiksprognose voor 2016 door Schiphol. De luchthaven rekent op 31.000 starts en landingen tussen 23 en 7 uur. ,,Dat terwijl de afspraak is dat de luchtvaartsector binnen drie jaar naar 29.000 zou gaan. In 2014 zaten we nog op 30.500 en dit jaar op 29.600. We waren op de goede weg en nu opeens deze trendbreuk. Het ergste is nog dat de vroege ochtend tussen 6 en 7 al helemaal vol zit, zodat de extra vluchten vooral in het holst van de nacht zijn en de daarmee de meeste overlast geven'', benadrukt Van Ojik.
Glijvluchten
In de nachtperiode worden in principe alleen de Polderbaan en Kaagbaan ingezet voor starts en landingen. Bij landingen wordt gewerkt met het principe van glijvluchten, waarbij een toestel van grote hoogte in één vloeiende beweging naar de landingsbaan zakt en niet steeds de motoren laat brullen. Deze aanpak levert minder herrie op. Dat systeem zou worden uitgebreid naar de periode tussen 20.30 en 23 uur, maar in 2012 bleek dat technisch nog niet mogelijk te zijn. Als alternatief werd toen aan de Alderstafel afgesproken dat de glijvluchten dan vanaf 22.30 uur zouden geleden en dat het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000 zou gaan.
Ingrijpen
Bewoners, gemeenten en het rijk hebben tijdens het laatste overleg geëist dat Schiphol zich aan de afspraak houdt. ,,Desnoods moet de inspectie ingrijpen. Maar eerst krijgen we eind deze maand een overzicht van welke maatschappijen en op welk uur die in de nacht vliegen. Wij hebben het idee dat de toename zit bij de vakantievluchten van maatschappijen als Corendon, TUI en wellicht Transavia en minder bij KLM. Mocht de sector toch meer willen vliegen, dan moeten ze toch echt meer glijvluchten in de avond uitvoeren'', eist Van Ojik.
Maar volgens een woordvoerder van de luchthaven is Schiphol helemaal niet verplicht om het aantal nachtvluchten te verminderen. ,,Dat zou gaan gelden bij de invoering van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel, maar dat moet nog in wetgeving worden omgezet. Dat gaat nog wel even duren en dus is het volgend jaar helemaal niet nodig om minder te vliegen'', reageert Schiphol.
Maar volgens Van Ojik is dat argument onzin. ,,We zijn samen met de sector aan de onderhandelingstafel niet al voor niets twee jaar bezig geweest om het aantal nachtvluchten omlaag te brengen. Deze trendbreuk accepteren we beslist niet.''
Geplaatst door Wim uit Castricum