Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Woede om vliegroutes Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 493 
|
 telegraaf.nl 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Geen toezegging over hoger overvliegen

Door PAUL ELDERING


DEN HAAG - Bewoners onder de nieuwe vliegroutes van Lelystad Airport in met name Gelderland en Overijssel zijn woedend op Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het ministerie van Infrastructuur. LVNL wil geen harde toezeggingen doen om de vliegtuigen straks hoger te laten overvliegen dan de gewraakte 1.800 meter.


Dit om het drukke en complexe Schiphol-verkeer ook na de geplande opening in april 2019 ruim baan te geven.

„Dat zou betekenen dat de hele milieueffectrapportage van het poldervliegveld met de aangepaste herriecijfers op losse schroeven komt te staan. Volgende maand moet die klaar zijn. Wij zullen die nu extra kritisch bekijken”, zeggen Leon Adegeest van de actiegroep HoogOverijssel en Jan Rooijakkers van het bewonerscomite dat van de minister inspraak krijgt in een ‘contraexpertise’ van geluidsberekeningen.

Opnieuw eisen ze uitstel van Lelystad Airport tot het Nederlandse luchtruim met de aansluitingen in Duitsland en Belgie in 2023 is heringedeeld. ,,Op zijn minst zou de luchthaven een jaar uitgesteld moeten worden, zodat partijen meer tijd krijgen de opening goed voor te bereiden en de vliegroutes omhoog te krijgen. Er zitten veel haken en ogen aan. Dan moet je niet overhaast te werk gaan”, vinden Rooijakkers en Adegeest.

Ze zeggen signalen te hebben gekregen uit Den Haag dat uitstel tot 2020 steeds dichterbij komt. ,,Maar formeel is dat nog niet bevestigd. Eerst moeten de milieu- en lawaaieffecten 100% correct vaststaan, dan zien we verder. Als het niet anders kan stappen we naar de rechter.”

Vanmiddag buigt de Tweede Kamer zich in een debat met minister Van Nieuwenhuizen over de heikele kwestie Lelystad Airport. Veel bewoners voelen zich belazerd door foute lawaaicijfers. De procedure voor het Luchthavenbesluit moet nu opnieuw doorgelopen worden. De tijd begint te dringen.


Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Als bewoner rndom Schiphol ik die heisa om Lelystad eigenlijk ook wel een pluspunt hebben. Hopelijk zet het mensen aan het denken over hun eigen vliegreizen. 3x per jaar vliegen met vakantie schijnt de norm te zijn en zakenvluchten een veelvoud. Daarnaast stemmen mensen volgende keer eens niet op een pro Schiphol partij.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool

Nieuwe indeling van het totale luchtruim, kortere routes "om 5 % brandstof te besparen" en de inzet van grotere en zwaardere toestellen om de capaciteit nog verder op te voeren. Dat is wat er nu speelt.

Je zou denken dat bij de Omgevingsraad Schiphol en bestuurders behoefte bestaat om de nieuwe "vlieghinderkaart" tijdig te ontvangen, te bestuderen en met alle stakeholders te delen. Al was het maar vanwege het hele bouwwerk aan Nationale, Provinciale en lokale "Omgevingsvisies" dat voor 2021 wordt opgetuigd. De Omgevingswet die daar aan ten grondslag ligt maakt dat in feite noodzakelijk. Maar het lijkt erop dat helaas in grote haast (Provincie Noord Holland: zomer 2018!) toekomstvisies tot 2050 -op basis van oud beleid- worden doorgedrukt om een wezenlijke aanpak van de enorme problemen rond leefomgeving en klimaat te voorkomen?

Het wordt interessant wat PVRC in de jaarvergadering binnenkort aan de orde zal stellen. Daarvoor zal geput kunnen worden uit de prima informatievoorziening die deze website voor elkaar krijgt, Daarom: succes gewenst bij de voorbereiding!