Woede na aanval op groei Schiphol
Door Yteke de Jong
PvdA wil banenmotor aan banden leggen
De PvdA in Amsterdam wil dat Schiphol niet verder groeit. De partij vindt de huidige 500.000 vliegbewegingen voldoende, zo blijkt uit het verkiezingsprogramma. Dit is in tegenspraak met de huidige afspraken die er gemaakt zijn rond de ontwikkeling van de luchthaven. De gemeente is de tweede aandeelhouder van Schiphol.
Als het aan de sociaaldemocraten ligt, wordt de luchthaven niet uitgebreid.
„De stop op Schiphol is een onverstandig idee. De luchthaven en Amsterdam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zij zijn de trekpaarden van de nationale economie. Vanuit Schiphol kan op meer dan 300 bestemmingen rechtstreeks gevlogen worden, wat goed is voor het vestigingsklimaat. De onlangs overleden PvdA-burgemeester Eberhard van der Laan was om die reden een warm pleitbezorger voor de luchtvaartsector”, zo reageert Hans Bakker, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW in de metropool Amsterdam. De voormalige RAI-voorman waarschuwt om voorzichtig te zijn met Schiphol.
„Als je aan het Schiphol-netwerk gaat knabbelen, ben je minder aantrekkelijk voor bedrijven. De PvdA’ers hebben ook profijt van dat ze de hele wereld over kunnen vanuit Amsterdam”, zegt Bakker.
Vorige week maakte de PvdA in de Tweede Kamer een draai als het gaat om ontwikkeling van de overloopluchthaven van Lelystad. Deze moet vakantievluchten van Schiphol op gaan vangen.
Wouter Bos
De PvdA-stop op Schiphol is ook pikant, omdat de Amsterdamse PvdA-prominent Wouter Bos kandidaat is om de luchthaven te gaan leiden. In de luchtvaartsector wordt de persoon van Bos gewantrouwd, omdat hij als minister van financiën de vliegtaks invoerde. Dit kostte toen naar schatting 10.000 directe en indirecte banen, zo blijkt uit onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek.
De gemeente Amsterdam is de tweede aandeelhouder van de luchthaven, die zich ten doel heeft gesteld na 2020 weer verder te gaan groeien. De omslag bij de partij van nota bene de ’arbeid’ wordt door betrokkenen verklaard vanuit verkiezingstijd. Dan moet de burger gepaaid worden. Door de geluidsoverlast is de luchthaven makkelijk als ’vijand’ te zien. De luchtvaartsector is goed voor een kleine 400.000 banen in de regio Amsterdam.
Reactie Schiphol
Schiphol zelf peinst er niet over om haar groeiambities op te geven. „Voor de periode na 2020 willen wij nieuwe afspraken maken voor verdere duurzame ontwikkeling, in balans met de omgeving”, zegt een woordvoerder tegen De Telegraaf.
PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman was maandag onbereikbaar voor commentaar. Eerder lieten zij al weten het aantal budgetvluchten te willen terugdringen middels de invloed die de stad op Schiphol kan uitvoeren tijdens aandeelhoudersvergaderingen.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Tip lees eens : http://www.rli.nl/sites/default/files/advies_mainports_voorbij_voor_website.pdf