Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Winnie krijgt per dag 714 vliegtuigen over haar huis: ‘Ik slaap met één vinger in m’n oor’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 236 
|
 pointer.kro-ncrv.nl - 23-02-2024 
mannetje_zonder_kreet.jpg

De Assendelftse Winnie de Wit klaagt samen met tal van andere omwonenden de Nederlandse Staat aan om een krimp van Schiphol af te dwingen. Ondertussen dreigt een vierde aanvliegroute de rust boven de provincies Gelderland en Utrecht te verstoren. “Auditief ben ik compleet vernacheld”, zegt De Wit.

Zo’n twintig kilometer ten noorden van Schiphol woont Winnie de Wit in het pittoreske Assendelft, kenmerkend voor haar groene Zaanse huisjes en lommerrijke weilanden. Maar boven het huis van De Wit komen twee aanvliegroutes naar Schiphol samen, waardoor er elke 70 seconden een vliegtuig op zo’n 600 meter hoogte overvliegt. “Ik heb een landingsbaan boven m’n voor- en achtertuin”, merkt De Wit op.

Dertig jaar geleden is De Wit samen met haar man in de Zaanstreek neergestreken. In die jaren erna zag ze Schiphol groeien en uitbreiden. “We hebben de afgelopen dertig jaar alleen maar te maken gehad met constante uitbreiding, vanuit het economische belang. Er werd niet naar ons omgekeken. Isolatiemaatregelen en compensatieregelingen zijn gewoon een fooi om vervolgens weer de andere kant op te kunnen kijken.”

Kaart Winnie, zie hier
Winnie de Wit houdt bij hoeveel vliegtuigen er over haar huis komen. (Links de aanvliegroute voor de Polderbaan en rechts voor de Zwanenburgbaan.)

‘De lobby-oma’
De Wit doopt zichzelf om tot ‘de lobby-oma’, omdat ze wil opkomen voor de leefomgeving van haar kleinkinderen. Voor haar huis loopt een bruggetje het water over. Vanaf die plek meet ze vaak het aantal decibel van de overvliegende vliegtuigen. Ze wijst omhoog, naar ‘een mugje’ van Transavia. De meter zegt 72 decibel, ongeveer het geluid van een luide radio. Even later scheert er een viermotorig toestel van Qatar Airways langs, met een piek van boven de 80 decibel. 

Maar veruit de meeste hinder ondervindt De Wit van de vrachtvliegtuigen die ‘s nachts overkomen. “Dat geluid voelt als ‘onweer’. Het is onvoorspelbaar, en zorgt voor een schrikreactie. Om in slaap te komen leg ik m’n ene oor op het kussen, en in m’n andere oor stop ik mijn vinger.”

Dat geluid voelt als ‘onweer’. Het is onvoorspelbaar, en zorgt voor een schrikreactie.
Winnie de Wit


‘Stop de nachtvluchten’
Wethouder Wessel Breunesse kent de klachten van de inwoners van Zaanstad. GGD-onderzoeken tonen aan dat 45 procent van de inwoners van Assendelft aan ‘slaapverstoring’ lijdt. “Dat is gewoon veel te veel en je kan hieruit ook opmaken dat dit geen individueel probleem, maar een collectief probleem is” 

Breunesse pleit daarom voor een onmiddellijke stop op alle nachtvluchten. “Er zijn nu zo’n 30.000 nachtvluchten. Stop daarmee. Dan kun je een echte oplossing bieden aan inwoners.”

Daarnaast vindt hij dat bewoners juridisch moeten worden beschermd tegen lawaai. Dat is nu wel geregeld voor de industrie, of lawaai door wegverkeer, maar niet voor de luchtvaart. “Zorg dat je een duidelijke geluidsnorm hebt, waar individuele burgers ook rechten aan kunnen ontlenen in het geval dat die wordt overschreden."

Bewoners versus De Nederlandse Staat
Samen met tal van andere omwonenden van Schiphol klaagt De Wit nu de Nederlandse Staat aan. Ze eist een gedwongen krimp van de luchthaven. De landsadvocaat geeft aan dat, wat de rechter ook bepaalt, Schiphol niet mag krimpen vanwege internationale verdragen met onder andere de Verenigde Staten. De rechter doet op 20 maart uitspraak in deze zaak.

Kaart Winnie 2
Deze kaart toont aan waar de vierde aanvliegroute ongeveer zou komen.
(Bron: Stop4eroute)

Ondertussen werkt de overheid aan een nieuwe indeling van het luchtruim. Op dit moment telt Nederland drie aanvliegroutes voor vliegverkeer. In de plannen komt daar rond 2026 een vierde aanvliegroute bij, waarbij vliegtuigen zullen aankomen via de provincies Gelderland en Utrecht. Ook al betekent dat in potentie minder hinder voor De Wit, ze begrijpt niets van de plannen voor een vierde aanvliegroute “Je weet welke schade je mens en natuur toebrengt. Dat ga je dan over een heel nieuw gebied uitstrijken. Ik vind dat echt ongelofelijk en de mensen daar hebben geen idee wat hun te wachten staat.”

Bekijk bericht op "pointer.kro-ncrv.nl - 23-02-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Dit onrecht wordt ons aangedaan dankzij de slinkse geluidmaten Lden en Lnight, waarvoor de grenzen heel geraffineerd erg hoog zijn gekozen om de luchtvaart zijn gang te laten gaan. De overheid en de sector doen inmiddels niets anders dan mensen als Winnie weg te zetten als ‘zeikerds en klagers’, en stellen doodgemoedereerd dat ‘men dit van te voren kon weten, omdat je nu eenmaal dicht bij een luchthaven woont’.

Men denkt dit probleem nu te gaan oplossen door de herrie nog verder te concentreren boven vooral de Polder- en Kaagbaan, en de regio Amsterdam aanvankelijk wat te ontzien, tot de groei ook daar de zaak weer slechter gaat maken. Met kreten als ‘Balanced Approach’ wordt dit misdadig gedrag verdedigd.

Aanvullende geluidmaten en het vliegen ontmoedigen zijn de enige manieren om de overlast en de negatieve klimaateffecten te verminderen. Intussen is op het nieuws naar voren gekomen, dat de vliegconsument Schiphol nu al te duur vindt een gaat uitwijken naar luchthavens over de grens. Men is teveel gewend om voor een habbekrats overal heen te kunnen vliegen en ziet dit nu als een soort recht. De luchtruimherziening gaat hier dus geen verbetering in brengen. Met de plannen gaat vliegtuiglawaai over een veel groter gebied worden uitgebreid.