Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wijdemeerse wethouder: ’Bouw van huizen op vliegveldterrein en Ter Sype biedt kansen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 433 
|
 gooieneemlander.nl - 28-12-2021 
woningbouw.jpg
Woningbouw
Credit: SatyaPrem

Door Eddie de Paepe

HILVERSUM - De Wijdemeerse wethouder Jan-Jaap de Kloet ziet woningbouw op het terrein van Vliegveld Hilversum en het aangrenzende Ter Sype als een ’enorme impuls’. De VVD en de PvdA in Hilversum zien een nieuwe (woon)functie voor het terrein aan de Noodweg als een serieuze optie.
Het nieuws uit Hilversum wordt nauwlettend gevolgd in Wijdemeren, meldt wethouder Jan-Jaap de Kloet (ruimtelijke ordening). Hij laat weten dat de ontwikkelingen zeer actueel zijn, zeker gezien de connectie met Ter Sype in Nieuw-Loosdrecht.

,,We hebben daar ook al over gesproken met de provincie, de gemeente Hilversum, vertegenwoordigers van het vliegveld en natuurlijk de omwonenden. Het blijft onze ambitie om te bouwen op Ter Sype, eventueel in combinatie met een bedrijventerrein.”

Bouwen op het terrein waar nu het vliegveld is gehuisvest, biedt volgens De Kloet kansen voor de vele woningzoekenden. ,,Daar doen we het voor uiteraard. Een combinatie van woningbouw op de locatie van het vliegveld én Ter Sype zou daar een enorme impuls aan kunnen geven. In alle categorieën woningen.”

De wethouder voegt eraan toe dat het onderwerp hoog op de agenda van de gemeenteraad van Wijdemeren staat. ,,In februari praten we over de kaders die de raad wil stellen aan de ontwikkelingen op Ter Sype. Dat geeft richting voor de ontwikkelaar.”

Belang
Het bestuur van de Stichting Vliegveld Hilversum, de exploitant van de luchthaven, was dinsdag onbereikbaar voor commentaar op de geluiden uit de Hilversumse politiek. Dat de SVH tegenstander zal zijn van een andere functie van het terrein aan de Noodweg ligt echter voor de hand.

Onlangs benadrukte het bestuur nog het regionale en nationale belang van het vliegveld. Dit in reactie op het plan van de provincie Noord-Holland om de ’lawaaicirkel’ rond het vliegveld te versoepelen, en op de in de Wijdemeerse raad aangenomen motie ’Vliegen mag, maar wonen moet!’. In beide gevallen draait het om de wens om meer woningen te mogen bouwen op Ter Sype.

’Wij hopen vanuit dat Ter Sype groen zal blijven, dus zonder oppervlakteverhardingen, bebouwing en spitsverkeer’, aldus het bestuur. ’Het is een uniek rustig stukje weidelandschap dat nooit meer terugkomt, een mooie natuurlijke overgang naar de weilanden ten zuiden van het vliegveld.’

Kraamkamer
Volgens de SHV is het voortbestaan van Vliegveld Hilversum in zijn huidige vorm en omvang van groot belang. Onder meer omdat de luchthaven als ’kraamkamer’ van de grote luchtvaart fungeert. De recreatieve luchtvaart stimuleert de keuze voor een carrière in de professionele luchtvaart, niet alleen voor piloten, maar bijvoorbeeld ook voor luchtverkeersleiders en technici.

De SVH constateert dat de Wijdemeerse raad wonen belangrijker vindt dan ’de democratisch verkregen rechten van een vliegveld dat al sinds 1938 bestaat, zich altijd keurig aan alle wet- en regelgeving houdt en aan een grote vraag voldoet’. Het bestuur vraagt zich af of de raad zo ook kijkt naar, bijvoorbeeld, de sportvelden. ’Want zoveel verschillen zijn er niet; je treft dezelfde soort van maatschappelijke behoefte en sociale cohesie aan; clubs, verenigingen, bedrijven, vrijwilligers, kennisoverdracht, teambuilding, ontwikkeling van de jeugd.’

Veilig
Vliegveld Hilversum is - aldus de exploitant - een veilig vliegveld voor zijn circa 1.200 gebruikers uit heel Midden-Nederland, en biedt ook economie, recreatie (meer dan 100.000 bezoekers per jaar) en werkgelegenheid. ’Circa 25 fte verdienen direct en minimaal 25 fte indirect hun inkomen op het vliegveld’.

Verder heeft de luchthaven een belangrijke rol in de nationale en internationale logistiek door de lucht en voor hulpdiensten, inspectievluchten en mediavluchten. ’Vliegvelden voor de kleine luchtvaart zijn zeer schaars en verdere afbraak (na Valkenburg, Soesterberg, Lelystad) zou een grote historische fout zijn.’

Verpaupering
Om te kunnen investeringen in duurzaamheid wil de SVH een huurcontract voor veel langere tijd; tot nu toe verlengde Hilversum dat telkens met tien jaar. De investeringen zijn ’broodnodig’.

’Anders komt er hier niets van de grond. We komen nu langzamerhand terecht in een situatie van verpaupering omdat de investeringsbereidheid door de telkens korte huurtermijnen niet aanwezig is.’ Het vliegveld is naar eigen zeggen voortdurend in goed gesprek met de gemeente over een veel langer lopend huurcontract.

Lees ook: VVD Hilversum: onderzoek naar bebouwen terrein Vliegveld Hilversum

Bekijk bericht op "gooieneemlander.nl - 28-12-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Nu nog het vervloekte Schiphol saneren en verplaatsen ver in zee en er komt genoeg ruimte vrij voor woningbouw aldaar! Noem dit maar en WIN-WIN situatie!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

UITGEEST IS HELAAS UITGELEVERD AAN LOBBYORGANISATIE MRA 2.0 OP ZUID-AS

Politiek Uitgeest- op de lokale partijen PU en Uitgeest Lokaal na! - leverde het dorp en de bewoners eind december uit aan de Lobbyorganisatie MRA 2.0 met bureau op de Zuid As.

Macht en middelen worden nu overgedragen aan een soort schaduwbestuur o.l.v. de GL-burgemeester van Groot Amsterdam. MRA 2.0 heeft zeer nauwe banden met de Transport Autoriteit en het Ministerie voor I&W. Samen sleutelen deze partijen aan ziekmakende aanpassingen van de Omgevingswet waar met name Uitgeest sterk onder zal gaan lijden. Alle normen rond de leefomgeving worden dan opgerekt zodat via een straks HYPERPREFERENTE Polderbaan - met "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem en luchtvaartsnelweg pal over het dorp - de situatie volstrekt onleefbaar wordt.
Voeg daarbij het hoogfrequent, spoorboekloos treinverkeer, een 10 baans A9 met nieuwe tankstations plus A8-A9 verbinding dwars door het UNESCO Werelderfgoed "Stelling van Amsterdam" en als klap op de vuurpijl de zwaarst denkbare nieuwe Hoogspanningsleiding van Den Helder tot Wijk aan Zee dwars door het landelijk gebied en het toekomstbeeld MRA 2.0 is compleet!

Met dit beeld voor ogen zal het niet verbazen dat het signaal "#STEM MASSAAL LOKAAL (minus UVP)" in de komende maanden veelvuldig langs zal komen.........................................