Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wij zijn het eens: Schiphol kan niet verder groeien

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 270 
|
 Natuur en Milieu Noord-Holland 
logo_natuur_en_milieu.jpg

Bewonersvertegenwoordigers, bestuurders van gemeenten en provincies en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) zijn het er over eens: Schiphol kan niet verder groeien!

Voor bewoners en bestuurders geldt dat die eerst willen zien dat de beloofde maatregelen die de geluidsoverlast beperken resultaat opleveren. Dat betekent in hun ogen voor 2023 geen groei. Pas als de maatregelen werken willen ze verder overleggen over de toekomst van Schiphol na 2023. De MNH is van mening dat de Luchtvaart – op Schiphol, in Nederland, maar ook wereldwijd – sowieso niet verder kan groeien. Een groeistop, en beter nog krimp, is nodig om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te halen.

Overleg ORS


Het overleg in de Omgevingsraad Schiphol heeft in de ogen van de MNH ook positieve punten opgeleverd. Er lijkt sprake van een trendbreuk in het groei-denken bij Schiphol en de KLM. Zij nemen de lasten van omwonenden en de maatschappelijke onrust serieuzer en accepteren – in de onderhandelingen tot nu toe – een groei tot 525.000 extra vliegbewegingen. Dat is veel minder dan de eerdere wensen van de luchtvaartsector, die uitkwamen op 540.000 of zelfs 620.000 vliegbewegingen.

Daarnaast worden door de Omgevingsraad belangrijke aanvullende maatregelen voorgesteld. Zo komen er harde afspraken voor de trein als alternatief voor vliegen op Europese bestemmingen. Ook komt er een nieuw stelsel voor geluidshinder dat meten, berekenen en hinderbeleving combineert. Daarnaast is afgesproken dat de zogenaamde vierde-baan-regel strikt wordt nageleefd, wordt de geluidshinder verder beperkt door hoger aan te vliegen tijdens het landen, het aantal nachtvluchten terug te brengen en meer geld beschikbaar te stellen voor woningisolatie. Bovendien komt er een actieplan om de uitstoot van (ultra)-fijnstof te verminderen.

Evenwichtig advies


Het zal vooral van de KLM afhangen of de Omgevingsraad een evenwichtig advies oplevert dat recht doet aan de klimaatopgaaf en de zorgen uit de maatschappij. Over dat advies wordt nu verder overlegd.

Voor de MNH geldt: stop de luchtvaartgroei.

Met vriendelijke groet,

Sijas Akkerman,

Directeur

Bekijk bericht op "Natuur en Milieu Noord-Holland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Falende vertegenwoordiging Polderbaan

Volstrekt onacceptabel dat de woordvoerder van de bewoners zijn buren rond de polderbaan op wil zadelen met deze 25000 extra vluchten. Deze ras opportunist is nu wel volledig door de mand gevallen en het is een zeer slechte zaak dat hij door collega´s niet is gecorrigeerd.

Nog erger het feit dat de door gedeputeerde Tekin gefinancierde directie van de Natuur en milieufederatie heeft samengespannen met deze huisarts in ruste en deze groei op de Polderbaan ondersteunde. Dit is volstrekt onacceptabel en zou door het tweekoppige PVRC bestuur aan de kaak moeten worden gesteld!

Schandalig hoe Hans Alders deze samenspanning heeft toegelaten, dan wel zelfs heeft gestimuleerd, maar gezien de opgelegde geheimhouding daar nimmer op valt aan te spreken.

Ook de bewonersvertegenwoordiger Polderbaan speelt een dubieuze rol in dit geheel en zou, gelijk Klaas Bijlsma in Aalsmeer, zo spoedig mogelijk aan de kant dienen worden gezet.

De limiet is namelijk intussen verre overschreden!