Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wiebes heeft team voor klimaatakkoord rond

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 368 
|
 trouw.nl 
Wiebes heeft team voor klimaatakkoord rond

Minister Wiebes kijkt opgewekt uit naar onderhandelingen voor ‘zijn’ nationale klimaatakkoord.

Ze staan al te trappelen, zegt VVD-minister Wiebes van klimaat en economische zaken. Vijf kopstukken, uit politiek en bedrijfsleven, gaan voor hem aan de slag. Ze leiden de komende maanden de onderhandelingen over ‘zijn’ nieuwe, landelijke energie- en klimaatakkoord. Looptijd: tot 2030. In dat jaar wil Rutte III 49 procent minder CO2 dan in 1990 uitstoten. Het succes van het zelfverklaarde ‘groenste kabinet ooit’, staat of valt met het onderhandelingsresultaat.

Als de klimaatdeal slaagt, begint de uitvoering ervan in 2019. Komende zomer wil Wiebes al afspraken zien. De plannen, met miljardenkosten, moeten wel in nieuwe begrotingen mee. De Europese Commissie wil ook horen welk klimaatbeleid eraan komt in Nederland, al jaren een zorgenkindje op milieugebied. Wiebes gaat de onderhandelaars niet zelf op de vingers kijken. Dat besteedt hij uit aan oud-minister Nijpels, die bij het huidige, kleinere, energieakkoord al de naleving controleert.

Geen hemelbestormende ideeën
Toch wil Wiebes niet alleen toekijken. Hij presenteerde gisteren een eigen lijst met wensen, of beter gezegd zorgen. “Ik zit niet te wachten op dure, hemelbestormende ideeën. Want dan haken mensen af.” Ook mag het bedrijven niet het land uitjagen. En bij alle afspraken moet geregeld worden dat er genoeg techneuten zijn, mbo’ers vooral, die ze uit kunnen voeren. Technisch personeel is schaars, maar onmisbaar voor windmolens, isolatie of het ombouwen van vuile fabrieken.

Wiebes strikte grote namen om de onderhandelingen te leiden. Dat er een klimaatdeal komt, daar rekent hij op. “We zijn goed in staat om milieu- en klimaatdingen op te lossen in dit land”, zei hij gisteren in een toelichting op zijn werkkamer. Zure regen, looddampen, kolenkachels thuis? Allemaal grote dingen die Nederland achter zich heeft gelaten, aldus een opgewekte Wiebes. Dan moet dit ook lukken. Punt is wel: CO2-uitstoot, de oorzaak van de opwarming van de aarde, is een probleem van een andere kaliber. “CO2 zit overal”, aldus Wiebes.

Samsom gestrikt
Daarom wil hij de oplossing ook breed zoeken. Huizen en gebouwen moeten van aardgas af. Wiebes strikte voormalig PvdA-leider Diederik Samsom om daar landelijk afspraken over op papier te krijgen. Schoon vervoer, daar gaat topvrouw Annemieke Nijhof over onderhandelen met de hele sector. Vliegverkeer telt Wiebes overigens niet mee, want de uitstoot daarvan is ‘te internationaal’.

Oud-staatssecretaris Pieter van Geel (CDA) moet met boeren afspraken maken over CO2-vermindering. Manon Janssen, boegbeeld van ‘topsectoren’ doet dat met de industrie. Oud-Kamerlid van GroenLinks Kees Vendrik tenslotte, nu hoofdeconoom van Triodos Bank, gaat in conclaaf met de energiesector.

Bekijk bericht op "trouw.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

"Vliegverkeer telt Wiebes overigens niet mee, want de uitstoot daarvan is ‘te internationaal’."
Hij zou kunnen beginnen met aan de knoppen, het aantal slots bevriezen, te gaan draaien. Heel simpel, niks internationaals aan.

Geplaatst door M uit U

Te internationaal???? Pardon????? Het is toch ditzelfde kabinet dat Lelystad wil openen, andere vliegvelden wil uitbreiden, Schiphol wil laten groeien, geen belastingen op kerosine en tickets wil heffen??? Allemaal nationale besluiten die zowel in Nederland als daarbuiten tot een hoop extra CO2-uitstoot leiden. Als we zo gaan beginnen, dan hoeven vervuilende fabrieken ook geen maatregelen te nemen, want hun uitstoot waait ook de grens over en hun producten worden ook buiten Nederland gekocht. Ongelooflijk..................

Geplaatst door Wim

Ik heb de heer Eric Wiebes onderstaande mail gestuurd. Ben benieuwd naar de reactie.

Geachte mijnheer Wiebes, beste Eric,

In dagblad Trouw van 23-02-2018 las ik dat u uw team voor het klimaatakkoord rond heeft.
Positief en een doelgerichte aanpak, daar hou ik van.
Maar wat ik ook las, is dat de uitstoot van de meest vervuilende vorm van mobiliteit het vliegverkeer (met een verdubbeling op middellange termijn en in de toekomst nog veel erger) telt niet mee, want de uitstoot daarvan is ‘te internationaal’.

Dit argument, om niets te doen, vind ik niet zo sterk en niet bij uw ambitie passen om serieus aan de slag te gaan. U zou kunnen beginnen met de regie over te (laten) nemen van het aantal slots, door aan de knoppen te gaan draaien en daarmee het aantal slots in Nederland te bevriezen (Lelystad nog wel + 45K) en daarna gefaseerd afbouwen, vooral de pret- en nachtvluchten.

Heel simpel, niks internationaals aan.

Flankerend ondersteunend beleid voor onze luchtvaartsector zou kunnen zijn dat gedurende bijvoorbeeld 5 jaar de meer kosten van bio kerosine, afbouwend per jaar, voor de helft gesubsidieerd gaat worden. De andere helft komt uit een verhoging van de vliegticket prijs. Ik ga ervan uit dat na 5 jaar de prijs van bio kerosine lager is geworden en dat de overblijvende kosten eveneens in de ticket prijs verwerkt gaat worden.

Een win - win situatie voor het klimaat, de omschakeling naar bio kerosine, een hogere omzet uit schaarste aan tickets, vanuit het principe de vervuiler betaalt een doorberekening in de ticketprijs, minder veiligheidsrisico, minder levensbedreigende (ultra)fijnstof en geen verhoging (en daling op gefaseerd) van de overlast voor de omwonenden van vliegvelden en zij die onder inkomende en uitgaande routes wonen.

Met erg veel belangstelling zie ik uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Wim Perlee
Castricum

Geplaatst door Bob

Vliegverkeer niet meerekenen is het probleem naar de toekomstige generaties verschuiven.

Hierbij een advies voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.

VVD staat voor Veel Vliegtuig Dreun. Van deze partij is in dit dossier blijkbaar NIETS goeds te verwachten, niet op stemmen dus.

Geplaatst door Frans S.

Geen subsidie voor bio kerosine, luchtvaartbedrijven zijn tenslotte commercieele bedrijven .Laat de vervuiler maar betalen ,als er daardoor minder gevlogen wordt is het helemaal win win.

Geplaatst door M uit U

Het belastingvoordeel op diesel voor treinen is ook afgeschaft, en voor de electriciteit die uit de bovenleiding komt moet ook gewoon belatsing worden betaald. Waarom dan voor kerosine halsstarrig vasthouden aan belastingvrijstelling? En hetzelfde voor treinkaartjes: daar zit gewoon BTW op, maar op vliegtickets niet. Waarom een grote (commerciële) vervuiler al die voordeeltjes gunnen?

Geplaatst door gerard

@ M uit U: Dat is kennelijik op 1 november 1944 internationaal zo afgesproken. En daarna hield iedereen zijn mond, zelfs al gaan we nu met z'n allen belastingvrij naar de Filistijnen.

Geplaatst door M uit U

Dat was een afspraak met een idealistische achtergrond. Prima te verdedigen. Maar we zijn 75 jaar verder en hebben inmiddels meer te verstouwen dan een handjevol vliegtuigen per dag. We zitten alleen in NL al op meer dan 500.000 per jaar...... We vonden het vroeger ook geen probleem om ons afval te dumpen waar het ons maar uitkwam, zolang de straten maar schoon waren. En dat bleek uiteindelijk ook niet zo handig.....

We leren het nooit.

Geplaatst door gerard

Inderdaad. Het is wachten op elkaar. Zoiets als een menigte die staat te kijken hoe een drenkeling aan het verdrinken is en wacht tot iemand uit de menigte de drenkeling gaat helepen maar uiteindelijk niets doet. Wij zijn zowel de menigte, als ook de drenkeling.
Hoe dom kan je zijn!?

Geplaatst door Peter

Bio kerosine voegt niks toe is nog steeds mega vervuilend, veroorzaakt co2 en geeft een hoop herrie. Zeker niet nog meer subsidie naar de luchtvaart. Gewoon een eerlijke prijs betalen, wordt dan 3x zo duur en aantal vluchten zal ongeveer halveren. Prima maatregel dus ook voor de schatkist en alle subsidie ophoestende burgers.