Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wie te ver van Schiphol woont, mag geen bezwaar maken

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 349 
|
 parool.nl 
Wie te ver van Schiphol woont, mag geen bezwaar maken

Door Herma Stil

Ook inwoners van Amsterdam-Centrum kunnen geen bezwaar maken als ze buiten de geluidszone wonen.

Omwonenden van Schiphol die niet in het zwaarst gehinderde gebied wonen, mogen geen bezwaar maken tegen maatregelen op de luchthaven. Ook bezwaarmakers tegen Lelystad Airport staan straks buitenspel.

Dat blijkt uit twee zaken tegen Schiphol die een inwoner van Baarn (Lees hier) heeft aangekaart bij luchtvaartinspectie ILT. Die zijn afgewezen omdat hij vanwege zijn woonplaats geen belanghebbende zou zijn.

Volgens de inspectie kunnen alleen mensen 'in de directe kring van gemeenten rondom Schiphol' bezwaar maken tegen maatregelen en regels op de luchthaven. Volgens ILT dienen ze te wonen binnen de geluidszone van Schiphol én in een gemeente die is vertegenwoordigd in de Omgevingsraad van Hans Alders.

Zone 48 db
Dat betekent niet alleen dat een groot deel van de Schipholregio ( Lees hier) wordt buitengesloten, maar ook dat inwoners van onder meer de Amsterdamse binnenstad, Hoofddorp-centrum of Ouderkerk aan de Amstel - gebieden die ook buiten de zogeheten 48 db(a)-zone liggen, geen bezwaren kunnen maken.

Zie afbeelding, via de link onder aan dit artikel

Als Lelystad Airport uiteindelijk ( Lees hier) open gaat, zal de inspectie daar dezelfde grenzen aanhouden om bezwaren te accepteren. Dat betekent dat het merendeel van de huidige Lelystadklagers, waaronder de succesvolle lobby van Overijsenaren en Veluwebewoners, straks geen verzoeken of bezwaren kunnen indienen tegen het vliegveld.

Klaagzone
Eerder ontstond rondom Schiphol al ophef naar aanleiding van plannen ( Lees hier) om in koopcontracten voor woningen bij Schiphol op te nemen dat kopers niet mochten gaan klagen.

Twee bezwaren van Its van der Es uit Baarn werden deze maand afgewezen omdat hij volgens de luchtvaartinspectie geen belanghebbende is

Een woordvoerder van ILT spreekt tegen dat mensen geen bezwaar mogen maken. "Iedereen kan bezwaar maken, alleen zijn die niet ontvankelijk als mensen buiten de zone wonen."

De Inspectie voert volgens haar slechts de regels uit die door het ministerie van Infrastructuur zijn bepaald. Dat werkt aan een nieuw 'handhavingsstelsel' voor Schiphol, maar of daarbij ook de klaagzone wordt vergroot, is nog niet bekend.

Verkeerd voorgelicht
In de afaire blijkt bovendien dat minister Cora van Nieuwenhuizen in april de Tweede Kamer verkeerd heeft voorgelicht. Ze zei toen dat de twee bezwaren al waren afgewezen, terwijl dat pas drie weken later gebeurde. De minister heeft de Kamer daarvoor inmiddels haar excuses aangeboden.

Lees ( hier ) ook: Beroepsklager Schiphol: 'De inspectie gebruikt kulargumenten'

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Die zonering is foutief en leugenachtig, gebaseerd op niet meenemen van een groot deel van de herrie. Daar komt het probleem vandaan.

Geplaatst door Jan Griese

Zo is dat bob !

Geplaatst door Janna

Zonering, decibellen, geluidscontouren, klaagzones, stille motoren...enz. allemaal gezwets van een sector die alles naar hun hand kan en mag zetten met medewerking van onze overheid. Voor wie zitten die daar in Den Haag?? O, ja..voor ons...toch? We worden massaal genegeerd en gemanipuleerd door de narcistische firma Schiphol, de inspectie en onze "volksvertegenwoordigers ".

Geplaatst door anoniem1

Snap niet wat de inspectie er aan heeft om er op zon manier mee om te gaan. Bezwaar word vroeg of laat ingediend door iemand die wel ontvankelijk is en dan is de inspectie er alsnog helemaal niks mee opgeschoten,alleen kwaad bloed gezet.
Ik kan ook niet begrijpen hoe de inspectie kan redeneren dat men niet ontvankelijk is terwijl aan de andere kant het aantonen van schade/nadeel relatief eenvoudig zou moeten zijn. Als je schade/nadeel ondervind dan ben je belanghebbende,dat is een van de beginselen van ons rechts system. Als men daar nu aan gaat morrelen om de lobby tegemoet te komen dan is het niet alleen meer einde vertrouwen politiek maar ook einde vertrouwen rechtspraak.

Geplaatst door drs Jan Griese

@Janna, en Anoniem 1 . Geheel mee eens, Nog steeds leerden VVD en CDA NIETS ! Het CDA deed dat altijd in het geniep, Schiphol mocht groeien van hen,Maar met in achtneming van de Gelijkwaardigheidscriteria, en de Algehele normen. Maar als het dan ging klemmen, dan regelden ze in het geniep dat de Normen werden opgerekt. Heel de regio rond Schiphol en de Veluwe, roepen ook CDA regio bestuurders Ach en Wee,, terwijl hun Leidsman (?) Buma in de rode hoed roept: Schiphol moet groeien .. Ja Ja, Die Rentmeesters toch...
Uiteraard zou die Augius stal , qua cultuur en Symbiose met de Luchtvaartsector bij het Ministerie I en W eens helemaal op de schop moeten..!