Wie is nieuwe ‘luchtvaartminister’ Barry Madlener?
Barry Madlener wordt namens de PVV minister van Infrastructuur en Waterstaat in het komende kabinet van beoogd premier Dick Schoof, zo is uit kringen van de formerende partijen in Den Haag vernomen. Wie is deze nieuwe luchtvaartminister en opvolger van Mark Harbers?
De 55-jarige Madlener is geboren in Leiden en volgde een opleiding tot makelaar. Dit beroep oefende hij jarenlang uit, tot hij rond de eeuwwisseling bij de politiek betrokken raakte. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 werd Madlener gekozen als lid van de fractie Leefbaar Rotterdam.
Drie jaar later sloot hij zich aan bij de Partij voor de Vrijheid, van Geert Wilders die toen uit de VVD was gestapt. In 2006 werd Madlener bij de Tweede Kamerverkiezingen verkozen tot parlementslid voor de PVV, een positie die hij sindsdien inneemt, met een onderbreking tussen 2009 en 2012 als lid van het Europese Parlement.
Op de site van de Tweede Kamer schrijft Madlener dat hij als makelaar vaak “de ergernis van hardwerkende burgers” ervoer over de afstand tussen de politiek en de samenleving. “Naar de problemen die men dagelijks ondervindt, wordt zelden geluisterd, laat staan dat er een oplossing voor wordt geboden.”
Als politicus bij de PVV en straks als minister van Infrastructuur en Waterstaat belooft Madlener het anders te doen: “Te vaak maakt een bestuurlijke spaghetti, waarin iedereen wel ergens verantwoordelijk voor is, het lastig om relatief eenvoudige dingen tot stand te brengen. Als de burgers meer invloed krijgen en de structuren helderder worden gemaakt, wordt de politiek beter afrekenbaar."
Nieuw luchtvaartbeleid nog onduidelijk
Wat de komst van Madlener precies betekent voor het luchtvaartbeleid, moet nog blijken. De PVV staat bekend als ‘pro-luchtvaart’, maar dat geldt ook voor de VVD, die onder de nu nog zittende demissionaire minister Mark Harbers kwam met de omstreden krimpplannen voor Schiphol.
In het hoofdlijnenakkoord van de PVV, VVD, NSC en de BBB is als enige concrete stap voor de luchtvaart afgesproken dat de vliegtaks in 2027 gedifferentieerd wordt naar afstand. De heffing op tickets voor de lange afstand gaat dan omhoog.
Verder moet de rechtsbescherming van omwonenden verbeterd worden en zou er op lange termijn groei van de luchtvaart mogelijk moeten zijn, maar het is aan de nieuwe minister om daar concreet invulling aan te geven en een meerderheid voor te vinden.
VVD-leider Yeşilgöz zei eerder al dat de vier nieuwe regeringspartijen het niet eens konden worden over het luchtvaartbeleid. Daarom is het bewust vrij vaag gelaten in het hoofdlijnenakkoord.
Bekijk bericht op "LuchtvaartNieuws"