Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

WHO: Schiphol is veel en veel te luid

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 270 
|
 parool.nl 
WHO: Schiphol is veel en veel te luid

Door Herman Stil en Bart van Zoelen

De geluidsnormen rondom Schiphol moeten flink worden ingeperkt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) leidt de huidige norm tot 'nadelige gezondheidseffecten'.

De WHO adviseert woensdag in de hele Europese Unie voortaan een geluidsgrens voor vliegtuigen aan te houden van 45 dB Lden, de geluidsnorm die in Europa geldt voor vliegtuiggeluid.

Rondom Schiphol wordt tot nu toe gerekend met een ondergrens van 48 dB Lden. Een verschil van 3 decibel komt neer op een halvering van het geluid. L(den) (Level day-evening-night) is de in heel Europa geldende maat om de geluidsbelasting door vliegtuiglawaai uit te drukken.

Dat kan grote gevolgen hebben voor de groei van Schiphol en de woningbouwplannen rondom het vliegveld. Over woningbouw in de regio is nu al een felle strijd gaande tussen overheden (voor) en de luchtvaartsector en bewonersactiegroepen (tegen).

Volgens een onlangs verschenen onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving is het aantal mensen rondom Schiphol dat 'ernstige hinder' van vliegtuigen ondervindt sinds 2004 met de helft toegenomen tot 156.000.

Schiphol berekende eerder dat de hoeveelheid ernstig gehinderden met 117.000 ruim lager. In beide gevallen liggen de aantallen onder de grens van 166.500 ernstig gehinderden die voor Schiphol is afgesproken

Serieuze effecten
Ook maken de strengere geluidseisen de bouw van 40.000 tot 70.000 woningen in Haven-Stad lastig. Daar zijn door verkeer en havengeluid nu al ingrijpende maatregelen nodig om de overlast met geluidsisolatie binnen de perken te houden.

Nieuwe geluidsnorm maakt woningbouw in Amsterdam lastiger


De WHO geeft de nieuwe normen op basis van de jongste medische inzichten. Geluidhinder geeft serieuze gezondheidseffecten, stelt de WHO. Het gaat onder meer om hart- en vaatziekten, leerproblemen, slaapverstoring en de geestelijke gezondheid.

Het gaat om aanbevelingen, overheden zijn niet verplicht deze op te volgen. WHO-aanbevelingen op het gebied van luchtvervuiling worden in de stad in de verste verte niet gehaald, terwijl de lucht wel bijna overal aan de wettelijke normen voldoet.

Voor het eerst komt de WHO met adviezen per geluidsbron. De permanente herrie rond drukke wegen geeft andere gezondheidseffecten dan spoorwegen of vliegroutes, waar lawaai met horten en stoten komt.

Ook komt de gezondheidsorganisatie met geluidsadviezen voor windmolens en vrije tijd, zoals popcon­certen en stadionbezoek. Omdat gezondheidsschade daar minder goed onderbouwd is, geeft de WHO daar minder gewicht aan.

Bekijk bericht op "parool.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Ik kan al geregeld niet naar mijn werk omdat ik te moe ben door te kort slaap, 's avonds laat vliegtuigen, 's nachts vliegtuigen en 's ochtends vroeg vliegtuigen. Dit is niet normaal meer, ik ga er echt aan kapot !
Oja en als je door slaap gebrek niet meer kan functioneren, dan krijg je de stempel Burn-out, ik zou liever zien dat huisartsen en bedrijfsartsen dit centraal kunnen melden, en dat het dan de stempel "rust te kort door vliegtuigen" krijgt. Dit kost echt een hoop geld voor Nederland denk ik. Wie heeft nog meer problemen met zijn werk/privé door slaap te kort?

Geplaatst door Thijs

Ik ben er vorig jaar mee naar de huisarts geweest. Die zit ook in Heiloo dus die hoefde ik gelukkig niet het hele verhaal uit te leggen waar de geluidsoverlast vandaan komt.
Mijn klachten waren slecht slapen, kort lontje, totaal geen concentratie op mijn werk en een verhoogde bloeddruk.
De huisarts heeft me doorgestuurd naar het MCA, daar hebben ze gekeken of ik misschien lijd aan misofonie, hier zijn behandelingen voor.
Echter paste het toch niet in het plaatje, werd ik doorgestuurd naar een psycholoog. Na een sessie of 6 gaf ook hij aan dat hij me niet echt kon helpen, verhuizen is de enige optie zei hij me.

Ik heb de rekeningen van de artsen en instanties voorbij zien komen, die waren niet mis... heeft mijn verzekering een beste duit gekost.

Tijdens het gesprek met de huisarts liet ze doorschemeren dat ik in Heiloo niet de enige ben die er klachten aan overhoudt, ze ging er verder niet op door maar liet wel merken er al meerdere personen over gesproken te hebben.

Ik ben er klaar mee en kies voor mijn gezondheid. Ons huis gaat binnenkort te koop en we zijn al aan het oriënteren andere plaatsen.
Moeilijke beslissing kan ik je zeggen, veel vrienden van ons begrijpen het wel maar vinden het jammer dat we ver weg gaan wonen. Ik woon hier al heel wat jaren, nog voor er vliegtuigen overkwamen. Ik heb een hoop opgebouwd wat ik moet achterlaten, maar blijkbaar is dat nodig hier in dit land als je gezondheid je lief is.

Geplaatst door Jaap

Heiloo. Schitterend gelegen bij strand en duinen. Bewoners die er eerst heel fijn woonden, maar nu van vliegtuigen ziek worden en voor hun gezondheid deze omgeving en al hun sociale contacten vaarwel moeten zeggen. En dat gebeurt op veel meer plaatsen in Nederland. En waarom? Al dat vliegverkeer heeft Nederland echt niet nodig!

Geplaatst door Thijs

Dat is helemaal waar, Jaap.
Ik woon met mijn gezin in een karakteristiek heilooer huis uit 1920. vrijstaand, ruim 300 m2 tuin en volledig gemoderniseerd. Maar er van genieten kan helaas niet. Zowel in huis als in de tuin is de herrie door vliegtuigen gewoon te veel.
De isolatie van het huis heeft een hogere waarde dan wat het huidige bouwbesluit omschrijft maar nog is de herrie van vliegtuigen overheersend als ik ‘s avonds op de bank zit of zelf wanneer we proberen te slapen.
Ik heb het er soms ook best wel moeilijk mee om de stap te nemen om te verkopen. Echter is de gezondheid van mij en mijn gezin belangrijker dan wat ik nu allemaal heb, dus de keuze staat vast.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.