Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

WHO: 7 miljoen doden door fijnstof

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 422 
|
 Amsterdam No.1 tijdschrift 
gh_vliegtuig_b030504_1902GNDSC02124.JPG

Negen op de tien mensen op de wereld worden blootgesteld aan hoge concentraties luchtverontreiniging. Dat leidt wereldwijd jaarlijks tot 7 miljoen sterfgevallen – zestien keer meer dan bijvoorbeeld het jaarlijkse aantal slachtoffers van malaria. Dat blijkt uit een deze woensdag verschenen rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

De WHO ziet luchtverontreiniging als een van de grootste bedreigingen van de volksgezondheid in de wereld. In presentaties spreekt de organisatie zelfs van „de stille moordenaar”, onzichtbaar maar heel dodelijk.

Fijnstof is de grootste killer in de lucht, vooral de fijne fractie (aangeduid met PM2,5). Het gaat daarbij om roetdeeltjes en kleine moleculen als zwavelverbindingen en nitraten. De deeltjes zijn zo klein dat ze diep in de longen doordringen, met slechte gevolgen voor de gezondheid. Fijnstof levert volgens de WHO een fikse bijdrage aan het risico op longontsteking, longkanker, ernstige longziekte, hersenbloedingen en hart- en vaatziekten. Een kwart van de hartdoden en bijna eenderde van de longkankerdoden komt door vieze lucht. De WHO geeft alleen een indicatie van de sterfte door luchtvervuiling, maar zeker is dat het ook de kwaliteit van leven van velen nadelig beïnvloedt.

Woestijngebieden


Fijnstof in de lucht komt niet alleen door landbouw, verkeer en industriële vervuiling, maar heeft soms ook een (onvermijdelijke) natuurlijke oorzaak. In de buurt van woestijngebieden zijn bijvoorbeeld stofstormen een belangrijke bron. Dat verklaart bijvoorbeeld de hoge waarden in het Midden-Oosten en rond de Sahara.

Sterfte door vieze lucht


De rapportage is gebaseerd op de wereldwijde databank luchtkwaliteit van de WHO, die inmiddels meetgegevens uit meer dan 4.300 steden in 108 landen omvat. In de laatste twee jaar zijn er meer dan duizend steden toegevoegd. Volgens de WHO zijn overheden wereldwijd zich steeds sterker bewust van de gevaren van luchtverontreiniging en zijn ze daarom meer gaan meten. Steeds meer steden en landen nemen maatregelen om de vervuiling terug te dringen, maar tot nu toe heeft dat vooral in westerse landen enig effect gehad.

Luchtvervuiling eist vooral haar tol in de armere regio’s van de wereld. 90 procent van de sterfte is in de landen met lage en middeninkomens. Schrijnend is dat bijna de helft van de doden (3,8 miljoen) komt door luchtvervuiling binnenshuis, door rookgassen van kookvuurtjes en kachels. Dat ligt aan de gebruikte brandstof en de slechte rookafvoer. Kolen, hout, gedroogde mest, oogstresten of kerosine branden niet schoon. Naar schatting 41 procent van de wereldpopulatie ademt op deze manier dagelijks vieze lucht in. Vaak zijn vrouwen en kinderen hiervan het slachtoffer.

Grenswaarden


De WHO stelde eerder al grenswaarden voor fijnstof: een jaargemiddelde van 20 microgram per kubieke meter lucht voor PM10, en 10 microgram per kubieke meter lucht voor PM2,5. In veel grote steden op aarde wordt deze norm fors overschreden, niet zelden wel vijfmaal, aldus de WHO.

„Als we niet snel actie ondernemen tegen luchtvervuiling”, zegt directeur-generaal van de WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus, „dan zullen we nooit het doel van duurzame ontwikkeling bereiken.”

Bekijk bericht op "Amsterdam No.1 tijdschrift"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

En de onderzoeksdossiers, die bevestigen dat (ultra) fijnstof een dodelijke sluipmoordenaar is, is inmiddels 200 meter breed en het RIVM in lengte van jaren (vertragen) maar onderzoeken en onderzoeken en onderzoeken....... en nu de discussie over uitbreing in alle hevigheid is losgebarsten is het muisstil vanuit het RIVM. Een normaal mens zou denken, als je objectief bent en gaat over een materie waar je bij uitstek deskundig in bent (?), dan laat je van je horen. Nee hoor, muisstil.
En dat in een situatie dat op en rond Schiphol in 2014 al is vastgesteld dat er hoge consentraties voor komen. En wie is de opdrachtgever? Het ministerie van mobiliteit en niet het ministerie van Volksgezondheid! Vreemde zaak. Het ministerie van mobiliteit die er een groot belang bij heeft dat veel en meer vliegen moet kunnen? laat uitzoeken of (ultra) fijnstof een ernstige bedreiging vormt voor de volksgezondheid is opdrachtgever en wie betaals, die bepaalt.
En wat is de situatie onder de inkomende vliegroutes, waar op 600 meter hoogte wordt gevlogen, geremd wordt en gas gegeven?

Wanneer en door wie wordt deze beerpunt open getrokken?