Wethouder tegen minister: Draai ons geen rad voor ogen en kom eens met een serieus aanbod

Door Robbert Minkhorst
IJMOND - Met de aankondiging het aantal nachtvluchten op Schiphol terug te brengen van 32.000 in twee etappes naar 25.000 draaien Schiphol en het Rijk de regio ’een rad voor de ogen’, stelt wethouder Sebastian Dinjens uit Velsen namens acht Noord-Hollandse gemeenten.
Er wás al een reductie toegezegd van 32 naar 29 duizend vluchten per jaar, brengt Dinjens in herinnering. ,,Die wordt nu weer verkocht als nieuw. Dit is een oude afspraak die nooit is nagekomen.’’ Daarbij: ,,Eerst zien, dan geloven. Ik ben kritisch. Als het aantal vluchten meteen van 29 naar 25 duizend gaat - dat zou een stap in de goede richting zijn.’’
Ergerlijker misschien nog vindt de bestuurder dat die teruggang met een voorwaarde komt. ,,De voorwaarde dat Lelystad open gaat. Maar waar is Lelystad dan? Kan de minister dat wel waarmaken? De regio wordt nu iets beloofd, onder de voorwaarde dat iets dat onmogelijk is, ook ooit gaat lukken. Dat vind ik kwalijk en dat is ongeloofwaardig.’’
,,Doe die belofte dan onvoorwaardelijk’’, richt Dinjens zich tot verantwoordelijk minister Van Nieuwenhuizen. ,,Dan hebben we een interessant gesprek. Dan staat er een aanbod. Dit is niet serieus. Een reductie van 32 naar - uiteindelijk - 25 duizend vluchten, onder onmogelijke voorwaarden, is irrelevant. Dat is een rad voor de ogen draaien.’’
Een beloofde reductie van nachtvluchten op Schiphol is een wassen neus, vindt de regio IJmond.
Bij het steunpakket voor KLM is de reductie van het aantal nachtvluchten als tegenprestatie opgenomen. In ruil voor (bijvoorbeeld) milieu- en hindermaatregelen krijgt de luchtvaartmaatschappij de miljardensteun die nodig is om de coronacrisis te overleven. Milieu- en bewonersgroepen reageerden vrijdag eerder al teleurgesteld. Dinjens collega-wethouders van Castricum en Uitgeest zijn evenzeer argwanend. En het zijn vooral de inwoners uit die gemeenten die ’s nachts door vliegtuigen uit hun slaap worden gehouden. De gemeenteraden van in elk geval Uitgeest en Velsen bepleiten een totaalverbod op nachtvluchten.
Lees ook hier: Minder nachtvluchten is een eerste stap
Dinjens vertegenwoordigt acht Noord-Hollandse gemeenten in de Bestuurlijke Regie Schiphol, de gesprekspartner van de lagere overheden voor het Rijk en Schiphol. Die gemeenten zijn behalve Velsen zelf Beverwijk, Alkmaar, Heemskerk, Bergen, Castricum, Heiloo en Uitgeest. Dinjens zat eerder ook aan de Alderstafel en onderhandelde mee over het terugbrengen van de overlast van de luchthaven, tot dat overleg twee jaar terug klapte.
Wat hem betreft wordt het hoog tijd dat het Rijk - of minister Van Nieuwenhuizen - gedane toezeggingen gaat nakomen. ,,We wachten al tijden op dat Luchtverkeersbesluit 1, waarin bestaande afspraken kunnen worden vastgelegd. De luchthaven wordt nu feitelijk gedoogd. Dat is überhaupt al vrij bizar. Handhaven kan niet. Rechtsbescherming voor onze regio is er eigenlijk niet. Met een LVB 1 krijg je die rechtsbescherming wel.’’ Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 26-06-20"
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Deze regiovertegenwoordiger in de BRS zwijgt in alle talen over het onheil dat het super preferent verklaren van de Polderbaan plus het nieuwe "Hoogfrequent" vliegsysteem onze regio zal brengen. Want Groen Links is fervent aanhanger van de Metropool regio MRA!
In een collectieve verstandsverbijstering - slim aangebracht door het MRA schaduwbestuur van Groot Amsterdam - dreigt de hele politiek de eigen regio in het verderf te storten door toe te staan dat secundaire banen ontzien gaan worden en Polder- en Kaag baan dag en nacht voor een ongekende vlieghinder, onveiligheid en uitstoot ingezet gaan worden.
Uitgebreide waarschuwingen naar commissies, raad en college van Uitgeest zijn volledig in de wind geslagen, in een unanieme motie wordt dit proces zelfs letterlijk overgenomen: de secundaire banen ontzien en maar zwijgen over de desastreuze effecten voor onze gezondheid en andere negatieve effecten.
Jarenlange mooipraterij - ook door luchtvaart journalist Frans van den Berg in het NHD !- over de geweldige voordelen van de Metropoolregio MRA, NB!: Een vehikel zonder democratische legitimering, dat regelrecht ooit door de luchtvaartsector is doorgedrukt om overal maximaal invloed te verkrijgen en maximale exploitatie ten koste van de gezondheid, leefomgeving, natuur en landschap binnen handbereik te krijgen.
Wanneer keert het gezond verstand in deze regionen eindelijk terug, zo lijkt de vraag...........