Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wethouder tegen minister: Draai ons geen rad voor ogen en kom eens met een serieus aanbod

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 276 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 26-06-20 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Door Robbert Minkhorst

IJMOND - Met de aankondiging het aantal nachtvluchten op Schiphol terug te brengen van 32.000 in twee etappes naar 25.000 draaien Schiphol en het Rijk de regio ’een rad voor de ogen’, stelt wethouder Sebastian Dinjens uit Velsen namens acht Noord-Hollandse gemeenten.

Er wás al een reductie toegezegd van 32 naar 29 duizend vluchten per jaar, brengt Dinjens in herinnering. ,,Die wordt nu weer verkocht als nieuw. Dit is een oude afspraak die nooit is nagekomen.’’ Daarbij: ,,Eerst zien, dan geloven. Ik ben kritisch. Als het aantal vluchten meteen van 29 naar 25 duizend gaat - dat zou een stap in de goede richting zijn.’’

Ergerlijker misschien nog vindt de bestuurder dat die teruggang met een voorwaarde komt. ,,De voorwaarde dat Lelystad open gaat. Maar waar is Lelystad dan? Kan de minister dat wel waarmaken? De regio wordt nu iets beloofd, onder de voorwaarde dat iets dat onmogelijk is, ook ooit gaat lukken. Dat vind ik kwalijk en dat is ongeloofwaardig.’’

,,Doe die belofte dan onvoorwaardelijk’’, richt Dinjens zich tot verantwoordelijk minister Van Nieuwenhuizen. ,,Dan hebben we een interessant gesprek. Dan staat er een aanbod. Dit is niet serieus. Een reductie van 32 naar - uiteindelijk - 25 duizend vluchten, onder onmogelijke voorwaarden, is irrelevant. Dat is een rad voor de ogen draaien.’’

Een beloofde reductie van nachtvluchten op Schiphol is een wassen neus, vindt de regio IJmond.

Bij het steunpakket voor KLM is de reductie van het aantal nachtvluchten als tegenprestatie opgenomen. In ruil voor (bijvoorbeeld) milieu- en hindermaatregelen krijgt de luchtvaartmaatschappij de miljardensteun die nodig is om de coronacrisis te overleven. Milieu- en bewonersgroepen reageerden vrijdag eerder al teleurgesteld. Dinjens collega-wethouders van Castricum en Uitgeest zijn evenzeer argwanend. En het zijn vooral de inwoners uit die gemeenten die ’s nachts door vliegtuigen uit hun slaap worden gehouden. De gemeenteraden van in elk geval Uitgeest en Velsen bepleiten een totaalverbod op nachtvluchten.

Lees ook hier: Minder nachtvluchten is een eerste stap

Dinjens vertegenwoordigt acht Noord-Hollandse gemeenten in de Bestuurlijke Regie Schiphol, de gesprekspartner van de lagere overheden voor het Rijk en Schiphol. Die gemeenten zijn behalve Velsen zelf Beverwijk, Alkmaar, Heemskerk, Bergen, Castricum, Heiloo en Uitgeest. Dinjens zat eerder ook aan de Alderstafel en onderhandelde mee over het terugbrengen van de overlast van de luchthaven, tot dat overleg twee jaar terug klapte.

Wat hem betreft wordt het hoog tijd dat het Rijk - of minister Van Nieuwenhuizen - gedane toezeggingen gaat nakomen. ,,We wachten al tijden op dat Luchtverkeersbesluit 1, waarin bestaande afspraken kunnen worden vastgelegd. De luchthaven wordt nu feitelijk gedoogd. Dat is überhaupt al vrij bizar. Handhaven kan niet. Rechtsbescherming voor onze regio is er eigenlijk niet. Met een LVB 1 krijg je die rechtsbescherming wel.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 26-06-20"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

DRAAI ONZE REGIO GEEN RAD VOOR OGEN, SEBASTIAAN DINJENS / Groen Links!

Deze regiovertegenwoordiger in de BRS zwijgt in alle talen over het onheil dat het super preferent verklaren van de Polderbaan plus het nieuwe "Hoogfrequent" vliegsysteem onze regio zal brengen. Want Groen Links is fervent aanhanger van de Metropool regio MRA!

In een collectieve verstandsverbijstering - slim aangebracht door het MRA schaduwbestuur van Groot Amsterdam - dreigt de hele politiek de eigen regio in het verderf te storten door toe te staan dat secundaire banen ontzien gaan worden en Polder- en Kaag baan dag en nacht voor een ongekende vlieghinder, onveiligheid en uitstoot ingezet gaan worden.

Uitgebreide waarschuwingen naar commissies, raad en college van Uitgeest zijn volledig in de wind geslagen, in een unanieme motie wordt dit proces zelfs letterlijk overgenomen: de secundaire banen ontzien en maar zwijgen over de desastreuze effecten voor onze gezondheid en andere negatieve effecten.

Jarenlange mooipraterij - ook door luchtvaart journalist Frans van den Berg in het NHD !- over de geweldige voordelen van de Metropoolregio MRA, NB!: Een vehikel zonder democratische legitimering, dat regelrecht ooit door de luchtvaartsector is doorgedrukt om overal maximaal invloed te verkrijgen en maximale exploitatie ten koste van de gezondheid, leefomgeving, natuur en landschap binnen handbereik te krijgen.

Wanneer keert het gezond verstand in deze regionen eindelijk terug, zo lijkt de vraag...........




Geplaatst door am uit velserbroek

Er wordt al gepraat sinds 1980.
Nog meer geïntensiveerde discussies vanaf 1990.
Een actie met "het Bulderbos".
Een opening van de Polderbaan in 2003.
Praten, praten, discussies, commissies, platforms, MER bijeenkomsten, verbetervoorstellen, een of andere medewerker van V&W die communicatielessen geeft, acties van Alders, krantenartikelen, tv presentaties en noem maar op.
Terugkijkend is het ongelooflijk dat we er geen donder mee zijn opgeschoten en dat we nog steeds in hetzelfde stramien en zelfs nog erger verstrikt zitten.
Regering, gemeentebesturen, journalisten, leden van de 2e kamer, het merendeel van de Nederlandse bevolking die verder van Schiphol weg woont, enz..
Iedereen is trots op die K-K-K-K bedrijven.
Wel, dat was ik ook, maar intussen al heel lang niet meer.
Weg ermee!.

Geplaatst door Hanneke Tonkens uit Westzaan

Hallo mensen,
ik zit nog even met een prangende vraag. Weet iemand wat Schiphol onder "nachtvlucht" verstaat?
Gangbaar is dat de nacht begint om 23.00 uur en duurt tot 7.00 uur. Maar zijn de vluchten in die periode de vluchten die meetellen volgens de tellling van Schiphol ? Ik heb ook wel eens gelezen dat men het heeft over de "randen van de nacht" whatever dat may be. Dus welke vluchten tellen eigenlijk als nachtvluchten. Als iemand dat weet, vast dank . Hanneke

Geplaatst door Wim uit Castricum

@Hanneke, het huidige oude nachtregime is 23:00 - 06:00 uur.
Ik heb meerdere "nacht" vlieghoogte handhavingsklachten ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) die betrekking hadden op tijdstippen tussen 06:00 - 07:00 uur. Iedere keer kreeg ik dan de reactie terug dat deze tijd niet onder het huidige nachtregime vielen.
In de nieuwe luchtvaartwet wordt dit 23:00 - 07:00 uur.
De randen van de nacht van de nacht wil zeggen dat vlak voor, maar vooral na 07:00 uur de pleuris uitbreekt aan vliegbewegingen.
.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Inderdaad is de geschiedenis van bedrog en protest al heel oud, met steeds nieuwe spelers, maar met dezelfde reactiepatronen en zonder werkelijke verbetering, integendeel zelfs.

Hoe kan dit, waarom stinkt men er steeds weer in? Een van de oorzaken is het grenzeloze egoïsme van veel mensen gekoppeld aan onbenul en het gebrek aan ervaring van wat het betekent om dag-in dag-uit te worden geterroriseerd met lawaai.

Ten tweede zullen diegenen die er verantwoordelijk voor zijn, de politici, er zelf nooit onder lijden.

Een derde reden is de tweedeling in de maatschappij waar een beperkte groep mensen steeds rijker wordt ten koste van het merendeel en als aandeelhouder geld verdient met zaken, waarbij de negatieve aspecten hen niet interesseren of raken. Dit zagen we ook duidelijk in de financiële crisis van 2008-2013.

Een goede analyse hiervan is te vinden in het boek Fantoomgroei van Heijne en Noten, dat ik van harte aanbeveel.

Velen verwachtten een kentering door de corona-crisis. Ik vrees, dat ondanks de bewustwording van waar we mee bezig zijn (verwoesting van ecosystemen, natuur en leefmilieu), men al gauw terug gaat naar ‘business-as-usual’. De roep hiertoe is vandaag al te zien en horen en in de economie is eigenlijk, behoudens de rekening die velen onder ons mogen ophoesten of al hebben betaald, aan die tweedeling niets veranderd.

De grotere crisis, de klimaatcrisis, die onveranderd doorgaat, zal nog veel harder aankomen. Ook hierbij zal te weinig en te laat worden ingegrepen.

Wat de nachtvluchten betreft, men zal op allerlei wijze ons zand in de ogen strooien, en uiteindelijk ons gaan afschepen met een zeer geringe en ontoereikende afname, omdat anders ‘het netwerk en de mainportfunctie in gevaar komt’. Wees niet verbaasd als men straks stelt, dat de nacht duurt van 01:00-05:00 h en dat in deze periode het aantal vluchten wel wat minder kan! Voor zolang het ons nog gegund is: slaap lekker!