Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wethouder Nobel: ‘Balans zoeken voor Schiphol’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 303 
|
 witteweekbladnieuw-vennep.nl - 21-10-2019 
tb_KLM_PH-BGU.jpg

HAARLEMMERMEER - De toekomst van de luchthaven Schiphol blijft de gemoederen bezighouden. Sommigen willen de luchtvaart laten groeien en anderen zijn juist voorstander van flinke krimp. Wethouder Jurgen Nobel van Luchthavenzaken is vooral op zoek naar een goede balans tussen lusten en lasten voor de inwoners van Haarlemmermeer.

Op het moment dat de regering op het punt staat om een Luchtvaartnota uit te brengen over de toekomst van Schiphol na 2020 heeft ook het college in Haarlemmermeer een rapportage gemaakt over zaken die de luchtvaart aangaan.

VVD-wethouder Nobel is sinds zijn aantreden als wethouder in januari vooral bezig geweest om zich in te werken in het veelomvattende Schiphol-dossier. Hij begon aan een zogeheten Schiphol-tour, waarbij hij bezoekers van een weekmarkt of supermarkt sprak over wat ze van de luchthaven vinden. Ook zijn er nog altijd huiskamer gesprekken, waar de meningen over Schiphol zonder schroom kunnen worden geuit.

Nobel vindt alle initiatieven tot nu toe waardevol, "Alle gesprekken zijn tot nu toe goed geweest. Je krijgt een breed beeld van de meningen over Schiphol. Er zijn mensen die er fysiek ongemakkelijk van worden tot inwoners die stellen niet zo veel last te hebben van het vliegverkeer."

De wethouder trok kort geleden alvast één conclusie: de meeste hinder ervaren inwoners van de nachtvluchten. Daarom lanceerde hij het opvallende voorstel om de luchthaven in de nachturen gewoon te sluiten. Die nachtvluchten kunnen volgens hem makkelijk overdag worden uitgevoerd. De luchtvaartsector stond niet direct te juichen, maar de discussie is zeker nog niet van tafel.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft voorgesteld om Schiphol na 2020 beperkt te laten groeien tot 540.000 vliegbewegingen onder voorwaarde dat ze minder herrie maken en minder milieuoverlast veroorzaken. Het college is geneigd die lijn te volgen, maar Jurgen Nobel stelt wel dat er nog veel vragen zijn over dat standpunt. Zo is onder meer de vraag of de gestelde voorwaarden bij de groei kunnen worden gehandhaafd.

De wethouder wil over veel meer aspecten van Schiphol in gesprek met de gemeenteraad.

Frits Verhagen

Bekijk bericht op "witteweekbladnieuw-vennep.nl - 21-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Deze vvd protégé van Cora v. heeft niet zo goed opgelet tijdens zijn studie. Balans betekent nml dat er evenwicht is, de balans die deze meneer bedoeld is volledig doorgeslagen naar overlast en verwoesting van het milieu.
Vvd he........die hebben al genoeg gesloopt de afgelopen jaren........

Geplaatst door Peter

Ja lekker in balans met 1.500 energieslurpende, zeer vervuilende, ongezonde, herrie veroorzakende vluchten per dag..
Typische VVD schoft.

Geplaatst door Peter

Deze imbeciel heeft nota bene een 747landend op de polderbaan als achtergrond op zijn twitterprofiel. En dat moet ons vertegenwoordigen, wat een enorme corrupte vvd lul is dit weer...wanneer stoppen mensen eens met op dit soort te stemmen..
https://twitter.com/jurgennobel

Geplaatst door yvon

Vliegbewegingen met minder herrie, is nog steeds...herrie. Elk....vliegtuig wat over komt, maakt me wakker!
Op de twee grootste vliegvelden van Europa, Heathrow en Charles de Gaulle mag in de nacht maximaal resp. 5800 maal en 20.000 maal gevlogen worden in de nacht per jaar. Schiphol zit op 31.000 nachtvluchten.
Hebben Nederlanders minder slaap nodig dan Britten en Fransen?

Geplaatst door Bob

Minder nachtvluchten zal betekenen meer vluchten laat in de avond en zeer vroeg in de morgen. Hioguit vier uur ongestoorde nachtrust, veel te weinig dus.

De 'balans met de omgeving' wordt gezocht binnen de te hoge Lden en Lnight waarden. Door de Ke-truc werd de eerste 65 dB(A) niet meegenomen en deze is vertaald in de te hoge grenswaarde van 58 Lden (=35 Ke) 'op basis van gelijkwaardigheid'. Dit betekent veel meer vluchten toelaten die per passage iets minder geluid produceren.

Groei en het milieu sparen is een LEUGEN, stink er niet in!

Geplaatst door wim

Frankfurt = 0 nachtvluchten.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Regionale politiek nu al overstag?

In onze regio wordt de groei naar 540 k. door lokale pers reeds als onontkoombaar neergezet. Zie "De Uitgeester" en "Uitkijkpost Heiloo" van deze week.

Maar het gaat om de ontwerp luchtvaartnota en die moet nog langs de kamer commissies. Tal van organisaties van L.B.B.L. via de G11 tot IMpact hebben tijdig zienswijzen tegen groei en voor sanering van Schiphol ingediend!

De bestuurders en politiek in NH zouden op basis daarvan eens stevig moeten lobbyen bij het handvol woordvoerders dat daar in Den Haag over groei dan wel sanering en krimp zal besluiten. Maar in plaats daarvan gaat men alvast overstag en probeert andere gebieden met de extra ellende op te zadelen. Helaas een hele slechte beurt dus van lokale media en politici!


Geplaatst door anoniem

Ik begin te kotsen als ik de woorden 'in balans met de omgeving' lees.
Ook Jurgen Nobel sorteert voor op de oplossing waar Cora van Nieuwenhuizen op hintte: een paar duizend nachtvluchten er af en 40.000 dagvluchten erbij. Dat is rekenkundig in balans.

Geplaatst door Peter

Lelystad de kleinere vliegtuigen en dus Schiphol overdag 40 + 31 = 71.000 vluchten voornamelijk grotere zwaardere vliegtuigen erbij...
Lekker in balans, wat een schoften, wat een tuig.