Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wethouder mobiliteit: Groei van Eindhoven Airport is niet het uitgangspunt

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 590 
|
 Eindhovens Dagblad 
tb_vliegtuig_KLM-PH-BGX-2.jpg

Eindhoven Airport als proefcasus voor de milieuvriendelijke, duurzame luchthaven van de toekomst? Dat plan is allerminst een dekmantel voor ongebreidelde groei van de tweede luchthaven van Nederland, betoogt de Eindhovense wethouder van mobiliteit, Monique List.

Monique List laat er geen misverstand over bestaan. Als toename van het vliegverkeer van en naar Eindhoven Airport het uitgangspunt zou zijn, dan was het nieuwe plan om op zoek te gaan naar verduurzaming van de luchthaven bij voorbaat al zinloos.

Debat


Daarom zegt de nieuwe Eindhovense wethouder van mobiliteit het nog maar eens heel nadrukkelijk: groei van de luchthaven is níet het uitgangspunt van de 'proefcasus' die Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland, wordt in het landelijk debat over de toekomst van het vliegverkeer in ons land. Een debat dat nodig is omdat voor 2020 een besluit genomen moet worden over het aantal vluchten, 'vliegbewegingen', in Nederland en de verdeling daarvan over de verschillende luchthavens.
,,We gaan nu onderzoek doen naar manieren hoe we duurzaamheid, milieu en overlast in balans kunnen brengen met het economisch belang van Eindhoven Airport voor Brainport", zegt List. ,,Daar gaat het om. Dan moeten we die zoektocht, die discussie, niet aan de voorkant meteen al helemaal dichttimmeren."

Akkoord


Zeven weken geleden was ze nog fractielid van de VVD in de Eindhovense gemeenteraad. Zes weken geleden werd ze tot wethouder benoemd. En afgelopen week sloot ze in Den Haag een akkoord met minister Cora van de Nieuwenhuizen van Infrastructuur, de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat - beide partijgenoten van List - over de proefcasus die Eindhoven Airport wordt.
Afspraak nu is dat er een 'verkenner' wordt aangesteld - een 'bestuurlijk zwaargewicht', aldus List. Die moet een plan van aanpak gaan opstellen, en in samenspraak met alle betrokkenen - politiek, bedrijfsleven, kennis- en onderwijsinstelling en, uiteraard, de omwonenden - gaan onderzoeken hoe Eindhoven Airport duurzamer gemaakt kan worden.
Waar moeten we dan aan denken? ,,Ik wil daar niet al te veel op vooruitlopen, en de discussie nu al doodslaan. Maar de tendens in de maatschappij is helder: economische groei is belangrijk. Maar daarnaast zijn ook duurzaamheid en milieu en in het verlengde daarvan ook het voorkomen van hinder en overlast van bijvoorbeeld vliegverkeer steeds belangrijker geworden. Die vaststelling dient als uitgangspunt van het debat."

Evenwicht


List ziet het mede als haar taak die belangen bij elkaar te brengen en op zoek te gaan naar evenwicht, naar de balans. ,,Dat kan door te werken aan schonere vliegtuigen. Maar je kunt bijvoorbeeld ook streven naar meer intercontinentale vluchten en naar meer zakelijke bestemmingen, in plaats van al die korte vakantievluchten naar plaatsen die ook per trein prima bereikbaar zijn. Al die mogelijkheden moeten op een rij worden gezet, en straks ook in de praktijk worden gebracht."
Desondanks sluit List groei van het vliegverkeer op de luchthaven ook niet uit. ,,Nee, dat is logisch toch. Als je aan de ene kant niets uitsluit moet je dat aan de andere kant dan ook niet doen. Of dat een adder onder het gras is? Ik vind van niet. Maar ik snap dat veel mensen dat wel zo zien. Het is ook onze taak het vertrouwen van juist die mensen terug te winnen."

Bekijk bericht op "Eindhovens Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Mooie verhalen, maar het uiteindelijk altijd om gaat is groei.