Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Werkgelegenheid Lelystad-Airport op voorhand in zwaar weer.

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1091 
|
 Dichtbij.nl 
Werkgelegenheid Lelystad-Airport op voorhand in zwaar weer.

Door JOHNASSMANN, Dichtbijmeeschrijver


AMSTERDAM - Schiphol-Airport moet eigenlijk niet aan de ontwikkeling van Lelystad-Airport beginnen. De KLM, samen met dochters Martinair en Transavia, heeft het moeilijk. Terwijl de luchtvaart wereldwijd aantrekt heeft de KLM te maken met een verzwakking van haar concurrentiepositie met name waar het gaat om luchtvaartmaatschappijen in het Midden en Verre Oosten. De goedkope brandstof voor luchtvaartmaatschappijen in het Midden Oosten gekoppeld aan de lage lonen en het niet worden lastig gevallen door vakbonden, hebben voor luchtvaartmaatschappijen als Etihad Airways en Emirate Airlines enorme financiële voordelen ten opzichte van de KLM en andere Europese luchtvaartmaatschappijen en daardoor de tickets voordelig(er) kunnen aanbieden.

KLM vliegers gaan met hun 55’ste met pensioen, de gepensioneerde vliegers gaan vervolgens vliegen op, onder andere, vliegtuigen van maatschappijen uit het Midden- en Verre Oosten en dat scheelt die luchtvaartmaatschappijen veel geld omdat zij dan minder piloten in opleiding hoeven te nemen. Vliegtuigen worden groter en de vluchten gaan steeds meer rechtstreeks naar de plaats van bestemming in plaats van het dure en tijdrovende hub-systeem (aanvoer van passagiers die vervolgens overstappen op andere en vaak intercontinentale vluchten, red.) Dubai Airport is een voorbeeld van vooruitstrevendheid van dat vliegveld; zij hebben 70 miljoen passagiers tegen 360.000 vliegtuigbewegingen. Schiphol heeft 55 miljoen passagiers en 425.000 bewegingen. Dubai heeft daarmee15% minder bewegingen maar 21% meer passagiers dan Schiphol. Een bewijs dat vliegtuigen inderdaad groter worden. Schiphol speelt ruim onvoldoende in op deze wereldwijde luchtvaartontwikkelingen met als gevolg dat het verwachte aantal bewegingen op de nationale luchthaven van 525.000 wel eens nooit gehaald zal worden. Met andere woorden: waarom dan Lelystad-Airport ontwikkelen en dat ook nog eens ruim tien jaar verliesgevend te laten zijn. Mocht Schiphol niet verder groeien dan zal het overtollige personeel af moeten vloeien naar onder andere lelystad-Airport hetgeen ten koste zal gaan van werknemers uit Almere, Lelystad, Dronten en Zeewolde.

Te groot

Een gezaghebbende luchtvaartbron vertelt Dichtbij.nl dat de KLM-vloot, die voor 80% buitenlandse passagiers vervoerd, eigenlijk te groot is. Op iedere 146.000 mensen in Nederland heeft de KLM 1 vliegtuig, in Duitsland is dat 1 vliegtuig per 287.000 mensen, in Frankrijk: 1 vliegtuig op 261.000 inwoners en in Engeland: 1 op 180.000 ingezetenen. Europa en zeker Nederland heeft te maken met vakbonden, een gifslang voor de luchtvaart omdat de overlegsituaties en stakingen dan wel werkonderbrekingen tijdrovend zijn waardoor de main business, vliegen en geld verdienen, tot een gedeeltelijke stilstand komt. Tja en dan lacht de concurrent zich rot natuurlijk. En de politiek? Nou laten we daarover maar het zwijgen doen. Maastricht is indertijd gedegradeerd tot een tweederangs luchthaven. Het vliegveld Luik lacht in z’n vuistje want die heeft het merendeel van de operatie van Maastricht overgenomen en met succes.

Bekijk bericht op "Dichtbij.nl"

Reacties op dit bericht