Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wereldprimeur in Nederland: eerste passagiersvlucht met duurzame synthetische kerosine uitgevoerd

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 662 
|
 rijksoverheid.nl 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens een internationale conferentie over duurzame synthetische luchtvaartbrandstoffen (SAF) in Den Haag. Shell die de duurzame kerosine heeft geproduceerd en KLM die de vlucht heeft uitgevoerd hebben de wereldprimeur toegelicht tijdens de bijeenkomst die op initiatief van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is gehouden en waaraan Europese politici, beleidsmakers, vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven en van de (luchtvaart)industrie en maatschappelijke organisaties hebben deelgenomen.

Nederland behoort in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen (biobrandstoffen en synthetische kerosine) stimuleren zodat er in Europa in 2050 volledig met duurzame brandstof kan worden gevlogen. De overheid ondersteunt daarvoor verschillende initiatieven om de productie en het gebruik op gang te krijgen, en op te schalen en daarmee mee ook commercieel interessant te maken. Een voorbeeld is de bouw van de eerste Europese fabriek voor duurzame biokerosine in Delfzijl waarvoor SkyNRG samenwerkt met KLM, Schiphol en SHV Energy.

500 liter geleverd, getankt en gebruikt
Tijdens de conferentie werd bekend gemaakt dat eind vorige maand de eerste commerciële vlucht van KLM met bijmenging van 500 liter duurzame synthetische kerosine is gemaakt. Het ging om een passagiersvlucht van Schiphol naar Madrid. Shell produceerde de synthetische kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op deze schaal op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind van Nederlandse bodem.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Verduurzaming van de luchtvaart is een internationale uitdaging waar we samen voor staan. Vandaag zetten we met deze wereldprimeur een mooie stap in het nieuwe hoofdstuk van onze luchtvaart. Deze veelbelovende innovatie zal de komende decennia van groot belang zijn om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Het is geweldig dat we in Nederland als eerste hebben laten zien dat dit kan: een groot compliment voor alle betrokkenen. Ik hoop dat dit, in deze turbulente tijd voor de luchtvaart, mensen in de sector inspireert om volop op deze koers door te gaan.”

Pieter Elbers, President-directeur van KLM: “Ik ben er trots op dat KLM wereldwijd de eerste passagiersvlucht heeft uitgevoerd met bijmenging van synthetische kerosine, geproduceerd uit CO2, water en hernieuwbare energie. De overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame alternatieven is een van de grootste uitdagingen in de luchtvaart. Vlootvernieuwing heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot, maar de opschaling van de productie en het gebruik van duurzame brandstof zal het grootste verschil maken voor de huidige generatie vliegtuigen. Daarom werken wij al geruime tijd met diverse partners samen om de ontwikkeling van duurzame synthetische kerosine te stimuleren. Deze eerste vlucht op synthetische kerosine laat zien dat het in de praktijk mogelijk is en we voorwaarts kunnen."

President-directeur van Shell Nederland Marjan van Loon: “Shell is een actieve speler in de energietransitie en onze bijdrage aan deze wereldprimeur is daar een voorbeeld van. Ik ben ontzettend trots dat het ons is gelukt om voor het eerst 500 liter vliegtuigbrandstof te produceren op basis van CO2, water en hernieuwbare energie. Het is een belangrijke eerste stap en samen met onze partners moeten we nu opschalen, versnellen en het commercieel haalbaar maken.”

Startups
Tijdens de conferentie werd het podium gegeven voor verschillende nieuwe initiatieven en startups. Zo maakte de startup Synkero bekend dat met Port of Amsterdam, Schiphol, KLM en SkyNRG gewerkt wordt aan de realisatie van een commerciële synthetische duurzame kerosinefabriek in de Amsterdamse haven. Het project zoekt daarbij aansluiting bij duurzame initiatieven in het Noordzeekanaalgebied, zoals de vestiging van een waterstoffabriek van 100 megawatt waarbij met duurzame elektriciteit tot 15.000 ton groene waterstof kan worden geproduceerd.

Een ander initiatief is de bouw van een demonstratiefabriek voor duurzame kerosine met afgevangen CO2 uit de lucht als grondstof in Rotterdam. Het initiatief Zenid, waaraan Uniper, Rotterdam The Hague Airport, Climeworks, SkyNRG en Rotterdam The Hague Innovation Airport aan meewerken, zet met een combinatie van innovatieve technologieën in op een CO2-neutrale luchtvaart met duurzame synthetische kerosine.

Verschillende Europese politici, onder wie Eurocommissaris Timmermans, de Duitse verkeersminister Scheuer en zijn Franse collega Djebbari onderstreepten tijdens de conferentie het belang van de ontwikkeling van duurzaam geproduceerde luchtvaartbrandstoffen om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtvaart een goede toekomst te geven.

Verschillende Europese lidstaten hebben tijdens de conferentie laten weten hier werk van te willen maken. In een gemeenschappelijke verklaring geven Nederland, Frankrijk, Zweden, Duitsland, Finland, Luxemburg en Spanje aan dat herstel van de huidige crisis vanwege de corona-pandemie hand in hand moet gaan met een versnelling van verduurzaming van de luchtvaartsector om de klimaatdoelstellingen te halen en roepen de Europese Commissie op om met een Europese bijmengverplichting te komen. De lidstaten zien de ontwikkeling van duurzame synthetische kerosine naast duurzame biokerosine als een van de meest kansrijke en effectieve manieren om de komende decennia de emissies van de luchtvaart te reduceren.

First passenger flight performed with sustainable synthetic kerosene - YouTube

What is synthetic kerosene? - YouTube


Redactie vlieghinder.nl. Op deze site, onder dit gebakken lucht sprookje, staat een duidelijk opinie stuk over dit onderwerp. Zie ook hier.

Bekijk bericht op "rijksoverheid.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Greenwashing pur sang! Straks allemaal een extra windmolen in uw tuin, zodat AF/KLM door kan gaan als voorheen.

Zeker een wereldprimeur in bedrog. Gefeliciteerd!

“Vlootvernieuwing heeft aanzienlijk bijgedragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot, maar de opschaling van de productie en het gebruik van duurzame brandstof zal het grootste verschil maken voor de huidige generatie vliegtuigen.”

De CO2 uitstoot is door de groei alleen maar toegenomen, alleen door corona en de sneeuw nu minder. De duurzame brandstoffen kosten teveel energie. Minder vliegen is veel effectiever!

Geplaatst door Geluidsmoe uit Regio Alkmaar

500 liter? Zo! Dat is dus een kwartiertje vliegen met een 737-800. En hoe lang doen ze erover om dat te maken?
Stel dat het allemaal gaat lukken, dan hebben we straks CO2-neutrale slaapverstoring. Wat een geruststellende gedachte.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

KLM is 2 keer door de reclamecodecommissie op de vingers getikt voor gelijksoortige informatie in hun reclame uitingen. Nou doen ze het maar via het NOS journaal (dat zich hiervoor leent!), dan is het geen reclame maar nieuws. Goeie list van Tom Poes!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Vroeger had je het programma ‘Poets’ , zo,n heerlijk neem Nederland in de zeik programma.........
U weet het waarschijnlijk nog wel midden op de heide slagbomen en treingeluid van links naar rechts ...... de mensen die staande werden gehouden geloofden het ook nog!

Pieter Elbers als je een ander baantje zoekt kan je nog altijd regisseur worden bij Poets!
Dit stuk propaganda stinkt!!! Daarom gooi ik al mijn oude frituurvet in de KLIKO!!!!!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Vroeger had je het programma ‘Poets’ , zo,n heerlijk neem Nederland in de zeik programma.........
U weet het waarschijnlijk nog wel midden op de heide slagbomen en treingeluid van links naar rechts ...... de mensen die staande werden gehouden geloofden het ook nog!

P. Elbers als je een ander baantje zoekt kan je nog altijd regisseur worden bij Poets!
Dit stuk propaganda stinkt!!! Daarom gooi ik al mijn oude frituurvet in de KLIKO!!!!!

Geplaatst door Annoyed uit Amsterdam zuidoost

was de vlucht stilte? zo niet, wat maakt het uit welke brandstof het heeft gebruikt

Geplaatst door Jaap uit Bussum

En hier is de andere kant van het verhaal: https://schipholwatch.nl/2021/02/07/vijftig-kerncentrales-om-schiphol-op-gang-te-houden/
Of iets technischer: https://www.bjmgerard.nl/?p=13623 waaruit ik citeer: Het is volstrekt onhelder hoe Nederland in 2050 aan 2000PJ duurzame stroom moet komen, en hoe dat past binnen de vele andere functies die ook, direct of indirect, geëlektrificeerd moeten worden – om er maar eens een paar te noemen datacenters en Tata Steel en andere sectoren in de chemische industrie.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit process vraag om enorm veel energie die duurzaam zal moeten worden opgewekt en is daarmee direct in competitie met alle andere processen die verduurzaamd moeten worden (industrie, transport, huishouden, mobiliteit). Hierdoor zal de synthetische kero heel veel duurder worden dan de fossiele kero. Dit zal uiteraard worden doorbelast in de ticket prijs. Daar kan geen btw, accijns of vliegtax tegenop! Synthetische kero kon wel eens de weg naar minder vliegen faciliteren, en dat noem ik pas winst. Misschien is dat wel de echte uitvinding!