Wel plussen, niet minnen van Eindhoven Airport
OPINIED - De auteur van dit artikel is Klaas Kopinga. Hij is voorzitter van de Vereniging Belangenbehartiging Omwonenden Welschap (BOW) en bestuurslid van het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2). Hij vindt dat weer alleen de economische voordelen belicht worden in een rapport over Eindhoven Airport.
Na lang wachten zijn ze dan eindelijk verschenen: vijf themarapporten voor de 'analysefase' van de besluitvorming over de ontwikkeling van Eindhoven Airport na 2019.
Uit het rapport Leefbaarheid/ Milieu blijkt overduidelijk dat de luchtvaart in zijn huidige vorm een onverantwoord grote aanslag pleegt op het milieu en het klimaat en dat de geluidsoverlast voor omwonenden nog verder dreigt te groeien. Maar ik was ook benieuwd naar de inhoud van het themarapport Economische spin-off. Het was alsof ik in een archiefkast keek. De opzet is identiek aan het rapport dat besproken is aan de Alderstafel Eindhoven in 2012. Op zich niet vreemd, want het is geschreven door hetzelfde onderzoekbureau (Ecorys).
Lees verder via onderstaande link....
Geplaatst door Bob uit Uitgeest
Truc 5 – Economie
Benadruk steeds het grote economische belang (werkgelegenheid) van de nieuwe baan of nieuw vliegveld.
Geef hierbij voortdurend aan het belang van een internationaal netwerk en de zgn. ‘hub’ of ‘mainport’ functie van de (nieuwe) luchthaven.
Ga voorbij aan het feit, dat dit land eigenlijk te klein is voor een dergelijk groot of extra vliegveld en in toenemende mate onleefbaar wordt gemaakt (wat gelukkig niet in de economische berekeningen hoeft te worden meegenomen).
Ga ook voorbij aan het feit dat de werkelijke kosten voor tegengaan van ongewenste klimaateffecten naar de toekomst worden verschoven.