Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wel of geen groei: Kamer eist opheldering van minister over uitspraken over Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 319 
|
 destentor.nl - 09-01-2020 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Door Niek Megens

Was het van meet af aan duidelijk dat Lelystad Airport niet open kan als er geen nieuwe vluchten worden toegestaan? Minister Cora van Nieuwenhuizen deed deze opmerkelijke uitspraak vorige maand terwijl ze eerder beweerde dat Lelystad zou dienen als overloopluchthaven van Schiphol. De Tweede Kamer eist nu opheldering.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wist al tijden dat autonome groei op Lelystad Airport onvermijdelijk is. Die uitspraak deed minister Cora van Nieuwenhuizen vorige maand in een interview met dagblad Trouw. Het was een opmerkelijk uitspraak, want het is juist altijd de bedoeling geweest dat het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad zou dienen als overloopluchthaven van Schiphol. Alleen vliegmaatschappijen die hun stek op de nationale luchthaven opgeven, zouden vanaf Lelystad mogen vliegen.

Europa
Kamerleden van de vijf oppositiepartijen GroenLinks, SP, Partij van de Dieren, 50Plus en PvdA willen van de minister weten of zij al eerder wist dat Lelystad niet kan openen als er geen autonome groei is toegestaan. De minister wilde Lelystad ook op slot doen voor nieuwkomers, wat tegen het zere been van Europa was. Nieuwkomers weren werkt discriminerend, vinden ze in Brussel.

Kamerbrief
De Kamerleden herinneren Van Nieuwenhuizen aan een Kamerbrief van 3 juli 2018. Hierin schreef zij dat Lelystad een ‘karakter van overloop’ zou krijgen, waardoor er op deze luchthaven ‘geen autonome groei van handelsverkeer zal plaatsvinden’. In een debat later dat jaar herhaalde zij dat standpunt. Van Nieuwenhuizen sloeg in een Kamerbrief van 9 december 2019 een andere toon aan. Hierin stelde zij dat er 10 tot 20 procent autonome groei op Lelystad een optie is. Daarna bevestigde zij in Trouw dat het ministerie dit al jaren wist.

Uitstel
Als het inderdaad zo is dat Van Nieuwenhuizen al in 2018 wist dat groei onvermijdelijk is, waarom heeft zij dat destijds niet aan de Kamer gemeld, willen de vijf partijen weten. Onder meer door het gesteggel over de regelgeving, is de opening van het vakantievliegveld al drie keer uitgesteld. De nieuwe streefdatum is ‘uiterlijk 1 november 2020’.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 09-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De Schiphol-group zal Van Nieuwenhuizen achter de schermen wel onder druk hebben gezet.
De Schipholgroup bemoeid zich immers ook met de politiek.
Alles, maar dan ook alles wordt door de Schipholgroup in de strijd gegooid om er maar voor te zorgen dat de luchtvaartsector in Nederland kan blijven groeien, ook al gaat dat ten koste van de Nederlandse samenleving. En de politiek? Die kijkt vooral de andere kant op, naar het geld.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Betekenis van autonoom:

1) Afgezonderd 2) Bestaande op zichzelf 3) Eigenwettig 4) Onafhankelijk 5) Op eigen kracht 6) Op zichzelf bestaande 7) Soeverein 8) Zelfbesturend 9) Zelfstandig 10) Zelfstandige 11) Zelfsturend 12) Zich zelf besturen 13) Zonder afhankelijkheid

Ze zal er zich uitlullen door te zeggen dat naast ‘overloop van Schiphol’ en ook nieuwe spelers toegelaten mogen (en moeten) worden en zich op een van deze betekenissen berusten. De kamer zal dit accepteren. Ze blijft gewoon zitten en de boel doordrukken.

De politiek is namelijk sterk verweven met de bestuurlijke elite van de grote internationale bedrijven, die hun (korte termijn) belangen verdedigd willen zien.

Geplaatst door Jacob De Jong uit Uitgeest

De verwevenheid van de bestuurselite - en helaas een te groot deel van de Nederlandse politiek met internationaal bank en bedrijfsleven / super rijken e.a. - is helaas veel te groot geworden.

Daar zou, waar mogelijk, toch tegenwicht moeten worden geboden......................


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

@Bob:

De regie ligt inderdaad bij de bestuurlijke elite en deze beschikt over methodes die er niet om liegen:

Zo wordt via deze regie macht uitgeoefend door de inzet van netwerken en samenwerkingsverbanden. Berucht zijn inmiddels de - via de luchtvaartsector - opgetuigde Metropool regio's, bij ons de M.R.A. Ook de bewuste realisatie van "Zelfstandige bestuur- en uitvoering organisaties (denk b.v. aan de Omgevingsdienst!)" is een methode die veelvuldig wordt toegepast. Democratische controle hierop is welhaast onmogelijk gemaakt en zo heeft de burger het nakijken.
Sanering van het democratische systeem lijkt de enige oplossing?


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.