Weinig hoop op beperking Schipholoverlast
Door de Dichtbijredactie, Truus Oudendijk (Witte Weekblad)
AALSMEER - Schiphol; altijd een heikel onderwerp. Aan de ene kant het economische belang aan de andere kant de hinder en de overlast. Ook donderdagavond 20 november weer een reden voor een uitgebreide discussie in het RTG (Rondetafelgesprek).
Aanwezig als insprekers: Jan Griessen, deelnemer aan het Schipholdebat; Arthur Boekema, bewoner Aalsmeerderweg, pal onder de aanvliegroute. Martijn van der Meer, werkzaam bij Schiphol en deelnemer aan de Alderstafel; in de tweede ring, dus luisteren mag, maar van meepraten is geen sprake; en Joost Wagemakers, directeur SLS (Stichting Leefomgeving Schiphol.
'Een complex dossier', zei wethouder Tom Verlaan, die Schipholzaken in zijn portefeuille heeft. 'Doel van onze inzet is om een balans te vinden tussen de lusten en de lasten. Schiphol versterkt de economische structuur en draagt bij aan het vestigingsklimaat, maar zet de leefbaarheid van Aalsmeer wel onder heel grote druk.'
Werkzaamheden SLS
Joost Wagemakers gaf een presentatie over de werkzaamheden van SLS; belangrijkste doelstelling is het bevorderen van woon- werk- en leefomgeving in de regio Schiphol. Dat gebeurt via het opzetten van groenprojecten in het gebied, het isoleren van woningen, of zorgen voor een verhuizing en het oplossen van schrijnende gevallen bij individueel gedupeerden. De stichting heeft wederom 30 miljoen euro gekregen om dit realiseren.
Nog steeds nachtvluchten
Vanuit de raad kwamen er vragen wat er gedaan is aan vluchtbeperkende maatregelen. En waarom er nog steeds nachtvluchten zijn. Arthur Boekema vertelde dat hij al jaren gewend is aan geluidsoverlast door het wisselende baangebruik en dat het een keuze is om je daar niet al te veel van aan te trekken. 'Maar die keuze is nu niet leuk meer, want er is continue herrie.' Martijn van der Meer moest beamen dat het afgelopen jaar extreem is geweest. 'Door de warme winter is veel naar het zuiden gestart en dat heeft Aalsmeer gemerkt.' Vanwege de ligging van Schiphol zijn er nog steeds nachtvluchten nodig voor de luchtvaartmaatschappijen die de Afrikaanse landen willen bereiken. Vluchten beperken is er niet bij, tot 2020 mogen er max 510.000 vluchten plaatsvinden. Als eerste worden de primaire banen gebruikt en als die vol zijn vindt er een verdeling plaats over de secundaire banen, waaronder de Aalsmeerbaan. 'Maar van de primaire Zwanenburgbaan heeft Kudelstaart ook de nodige overlast', bracht voorzitter Ronald Fransen even onder de aandacht. Enige pluspunt op gebied van geluidsbeperking is dat de oude vliegtuigen eruit gaan en de nieuwe veel minder lawaai maken.
Doekjes voor het bloeden
'Het zijn allemaal doekjes voor het bloeden', zei Teun Treur (VVD). Hij maakt zich vooral zorgen over de vervuiling en de gezondheidsrisico's die dat meebrengt. In Aalsmeer zijn meer ziektegevallen dan elders in de omgeving. Jan Griessen was uitermate kritisch. Volgens Schiphol wordt de groei gelijkmatig verdeeld, maar Griessen is van mening dat dat via de secundaire banen gebeurt en noemt dat 'volslagen idioot'. 'En wat er na 2020 op ons afkomt is helemaal schrijnend.' Ook zette hij de nodige vraagtekens bij het VVA stelsel (vliegen volgens afspraak). 'Dat geeft allerlei afwijkingen en gedoe.' Wethouder Tom Verlaan vestigde de aandacht op LIB2 (luchthaven indelingsbesluit). 'Als dat in werking treedt, heeft dat grote gevolgen voor waar we mogen bouwen. Dan zit Aalsmeer helemaal op slot.' Aan het slot een treffende vraag van de jongere VVD garde: 'Wat gebeurt er met de gegevens van geluidsmetingen? Helemaal niets. Is puur ter informatieverschaffing, zodat bewoners weten hoeveel lawaai, op welke plaats is.
Veel informatie deze avond en een uitgebreide discussie, maar wat betreft beperking van de overlast, een weinig hoopvol toekomstbeeld voor Aalsmeer.
Geplaatst door V.O.S.
¨een weinig hoopvol toekomstbeeld voor Aalsmeer.¨
Helaas niet enkel voor Aalsmeer en omgeving!
Ook de verder gelegen plaatsen als de regio Castricum en vooral Heiloo / Uitgeest krijgen er
dagelijks flink van langs!
We, en dan bedoel ik, onze maatschappij in het geheel, hebben ons praktisch volledig afhankelijk gemaakt van de luchtvaartsector!
Decennia lang ´kom maar binnen met je knecht´ spelen heeft een heel andere wending gekregen. We zijn helaas Schiphol als een geld-machine gaan ombouwen.
Ten koste van een enorm maatschappelijk probleem dat is ontstaan door exorbitante herrie / vervuiling en onveiligheid.
In de provincies Noord-Holland / Utrecht en Zuid-Holland ben je gegarandeerd zeker dat je in een groot deel deze provincies geen rust meer hebt.
Ook Brabant is dit lot al gevallen, want Eindhoven Airport is immers ook al van de Schiphol-group! Evenals Rotterdam / Den Haag Airport!
Over enige tijd zullen daar een deel van Flevoland en Overijssel bijkomen!
Mogen we dan eens een keer stellen dat het gewoon MEER DAN GENOEG IS ? !!!!!
Kunnen we in dit land geen enkel andere industrie meer ontwikkelen dat niet zo´n negatieve impact heeft op de omgeving?