Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Weerstand groeit tegen uitbreiding Schiphol en Lelystad

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 460 
|
 NPO radio 1 
Airport_lelystad_in_uitbreiding_HvS.JPG

Het moment van de waarheid voor vliegveld Schiphol en vliegveld Lelystad is aangebroken. De komende maanden wordt de toekomst bepaald van onze luchtvaart. Minister Cora van Nieuwenhuizen wil dat de Amsterdamse luchthaven mag blijven groeien en dat Lelystad Airport wordt geopend. Maar de weerstand hiertegen groeit met de dag. Vanwege geluidsoverlast, maar ook de impact van vliegen op het klimaat en de stikstofdepositie. Suzanne Kröger van GroenLinks bespreekt dit in Vroege Vogels.

Toekomst van de luchtvaart



Voor de minister in januari met haar luchtvaartvisie komt, zal de commissie Remkes nog met nieuwe stikstofcijfers komen met betrekking tot Schiphol. Allereerst debatteert de Tweede Kamer maandag over een voorstel van GroenLinks. Wat die partij betreft maakt het kabinet het reizen per trein goedkoper en sneller, en het reizen per vliegtuig duurder.

Minder vliegen, meer treinen


De initiatiefnota 'luchtvaart op de rails' komt van GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger. Volgens haar staat 'de maatschappelijke houdbaarheid van de vliegsector onder druk' in Nederland. Kröger stelt voor om de luchtvaart eerlijker te belasten. Onder meer via een kerosine-accijns. De opbrengsten zouden dan geïnvesteerd kunnen worden in alternatieven zoals de internationale trein. Verder zou Lelystad Airport niet opengesteld moeten worden voor vakantievluchten. Daarnaast stelt ze voor om een CO2-plafond vast te leggen voor de luchtvaart en een reductie pad naar 2050. Dit zou een prikkel moeten geven aan de industrie om te investeren in duurzame technologie zoals e-fuels.

Kabinetsplannen


Minister Cora van Nieuwenhuizen komt waarschijnlijk in januari met de Luchtvaartnota 2020-2050. Naar verwachting staat in dit plan dat het aantal vluchten op Schiphol met maximaal 8 procent mag groeien tot 540.000 starts en landingen per jaar. Als tegenprestatie moet de uitstoot van broeikasgassen en ook de geluidsoverlast meetbaar afnemen.

De opening van Lelystad Airport is verbonden met de kabinetsplannen voor Schiphol. Het vliegveld in Flevoland moet vluchten overnemen van Schiphol. Maar er is veel verzet tegen en hierdoor is de opening van 'Lelystad' al drie keer uitgesteld.

Bekijk bericht op "NPO radio 1"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Die klote Hollanders toch met hun extra belastingplannen (aldus O'Leary). Inderdaad: klote Hollanders die met die luchtvaartmaatschappij gaan vliegen. Niet meer doen dus.

Kröger behoort tot de weinigen met een echte visie.

... "dat het aantal vluchten op Schiphol met maximaal 8 procent mag groeien tot 540.000 starts en landingen per jaar." Na 2023 dan gewoon weer verder met de groei, want elk beloofd plafond is een loze belofte gebleken.

De weerstand zal verder groeien en het klimaatprobleem zal steeds nijpender worden. Hoe lang gaan deze idioten met dit beleid door?

Geplaatst door Jan uit Oldemarkt

Cora van Nieuwenhuizen bedenkt vast wel weer een list. Het milieu en de leefomgeving interesseert haar helemaal niets! Liever mensen eerder sterven dan schiphol niet te vriend houden.