We zijn weer geschiphold
|
| | digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl
Door Koen van Eijk
„We voelen ons weer eens geschiphold.” In Uithoorn, een van de dorpen rond Schiphol waar het vliegtuig-gedender dag en nacht doorgaat, hebben ze er een woord voor als er weer eens een streep gaat door een belofte over Schiphol. Ditmaal is het de krimp van 500.000 naar 460.000 vluchten die voorlopig van de baan is.
Voor de zoveelste keer voelt het alsof we blij zijn gemaakt met een dode mus
Gido Oude Kotte,
burgemeester van Aalsmeer
Uithoorn „Met Schiphol hebben we steeds het idee er als burgers achteraan te lopen. Er komt een belofte: minder geluid, een compensatieregeling, nu dan krimp en opeens gaat het niet door”, zegt Win Brouwer van actiecomité Push Uithoorn. Mirella Visser, voorzitter van diezelfde actieclub: „En dan worden we dus geschiphold.”
De krimp op Schiphol zou in twee stappen gaan: van 500.000 vluchten naar 460.000 en dan de tweede stap naar 452.500 slots in 2025. Aanvankelijk was het einddoel zelfs 440.000, maar daar ’schipholde’ de minister er 12.500 bij. „Dat was al best een teleurstelling”, zegt Visser, tevens gekozen lid van de Maatschappelijke Raad Schiphol, die namens omwonenden de minister adviseert.
Dat nu zelfs de verlaging naar 460.000 is opgeschort, is een hevige teleurstelling voor Visser. „Dat is nog zachtjes uitgedrukt. Er zijn krachttermen gevallen in het dorp, die ik hier niet kan herhalen.”
Dat het gaat om ’opschorten’ van de krimp en niet om ’schrappen’ biedt hoop voor Mirella Visser en haar dorps- en streekgenoten. „We gaan er nu van uit dat de krimp naar 452.500 vluchten in 2025 wél doorgaat, dus dat de minister tegen die tijd de zaakjes wel op orde heeft. Uitstel moet geen afstel worden.”
’Onbetrouwbaar’
Brouwer noemt Schiphol en de minister ’onbetrouwbaar’. „Ik ben niet zo van de harde actie, meer van overleg. Maar nu is mijn vertrouwen weg. Ik denk dat we te lief zijn geweest. Het moet anders.”
De Uithoorner voelt zich ’opgefokt’ door de voortdurende vliegherrie waarin hij moet leven. „Ik kom vaak in Frankrijk en de rust daar is weldadig. Zijn we weer thuis, dan begint het weer. Ik ben er continu mee bezig.”
De tegen de bebouwing aangelegen Aalsmeerbaan krijgt jaarlijks 100.000 vliegbewegingen te verwerken terwijl het van oorsprong een secundaire baan is, bedoeld als overloop als primaire banen te vol zijn. Brouwer: „Maar in de praktijk wordt de Aalsmeerbaan volop gebruikt. Waarom? Kort gezegd: Schiphol was weer eens aan het schiphollen.”
Demissionair minister Mark Harbers bezweek onder Amerikaanse en Europese druk. De Amerikanen dreigden met tegenmaatregelen tegen Nederland, onder meer vanwege het besluit om vluchten van het Amerikaanse JetBlue te weigeren.
Ook de Europese Unie verwees de plannen van de VVD’er naar de prullenbak. De minister had zich niet aan de juiste procedure gehouden. Visser: „De minister dacht een juridisch geitenpaadje te hebben gevonden, maar dat is afgestraft.”
Visser is niet onder de indruk van de argumenten van Harbers: „Wij zijn geen Amerikanen toch? Amerika is een groot land. Daar hebben ze wel veel vliegvelden, maar die liggen niet zo dicht bij de huizen als hier. De Aalsmeerbaan ligt letterlijk ín Aalsmeer.”
Vooral bij zuidenwind is de vermaledijde baan in gebruik. Dat wil zeggen: op warme zomerdagen, als Aalsmeerders en bewoners van het naastgelegen Uithoorn in de tuin willen zitten. „In Aalsmeer vliegen ze op enkele tientallen meters hoogte, in Uithoorn op enkele honderden meters. Maar het geluid is hetzelfde: 92 decibel is geen uitzondering. En dat vijfhonderd keer op een dag. Barbecueën is dan echt niet leuk meer.”
Bloemen
In Aalsmeer is de stemming meer gelaten. Veel inwoners zijn de bulderende vliegtuigen wel gewend en bovendien: veel Aalsmeerders werken op Schiphol of hebben er gewerkt. Ook de Bloemenveiling is nauw met de luchthaven verbonden. Een groot deel van de bloemen gaat via de lucht de wereld over.
„Ik heb er wel last van, maar ik ben eraan gewend”, zegt Ruud Kemme, terwijl hij zijn boodschappen doet. „Wat mij betreft is het prima om al die vluchten te laten doorgaan. We leven er hier van. We weten niet beter.”
Maar het gemeentebestuur van Aalsmeer is absoluut niet te spreken over de plotselinge manoeuvre van de minister. In een persbericht laat Aalsmeer weten ’verbolgen’ te zijn. ,,De relaties tussen de VS en de Europese Unie staan op dit moment kennelijk op een hoger plan’’, sneren gemeenteraad en college van B en W in een gezamenlijk persbericht.
„Voor de zoveelste keer voelt het alsof we blij zijn gemaakt met een dode mus”, voegt portefeuillehouder Schipholzaken en burgemeester Gido Oude Kotte daaraan toe. „Opnieuw lijkt een belofte niet te worden waargemaakt. De gezondheid van onze inwoners en de leefbaarheid van onze gemeente zijn blijkbaar niet voldoende waard.” Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
De leefomgeving wordt voor de zoveelste keer opgeofferd voor de economie van belanghebbenden. Ieder integer en verstandig mens zal inzien dat luchtvaartgroei in dit land gewoon niet meer kan.