Platform Vlieghinder Kennemerland
 

We mogen de groei van Schiphol best beteugelen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1031 
|
 volkskrant.nl - 03-01-2020 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

Door Arnout le Clercq

180 GRADEN - Walter Manshanden - Schiphol is een zeepbel

We mogen de groei van Schiphol best beteugelen’
Econoom Walter Manshanden (55) veranderde van mening over Schiphol en economische groei.

Oude standpunt
‘Schiphol is goed voor de economische groei; het is een banenmotor. In de jaren negentig deed ik samen met andere economen onderzoek naar de luchthaven. We vroegen ons destijds af of Schiphol goed was voor de economie en het antwoord was ja.

Wilt u het gehele Volkskrant artikel, dat kan via onderstaande link...................

Bekijk bericht op "volkskrant.nl - 03-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door JH Griese uit Amstelveen

Het zoveelste bewijs: ER IS GEEN GROEI MEER MOGELIJK !

Met Groet Jan Griese

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Economie is geen wetenschap. Het feit dat iemand 180 graden draait zegt genoeg. Manshanden verkondigde in het verleden flauwekul, en nu nog steeds. Net als collega-economen die ook allemaal een andere mening hebben. Zo iemand verdient geen podium. De Volkskrant is weer alleen bezig voor de grachtengordelbelangetjes.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Manshanden heeft in zijn uitleg over zijn draai en in diverse andere artikelen (bijv. bij FTM) heel precies uitgelegd waarom hij deze draai heeft gemaakt. Daarnaast heeft hij al een aantal keer de MKBA voor een vliegveld onderuit gehaald. En kijk ook naar zijn optreden in Zembla etc. etc. Mensen die de groei van de luchtvaart aan banden willen leggen, moeten mensen als Manshanden op handen dragen!

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Welnee, Manshanden is iemand die precies kijkt hoe hij het meeste geld kan verdienen. En dat is nu met opdrachten van de tegenstanders van de luchtvaart, waar hij net zulke rammelende rapporten over schrijft als destijds voor de groei van de luchtvaart. Zowel zijn rapporten toen als nu zitten vol cirkelredenaties, aannames en ononderbouwde veronderstellingen.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Ieder normaal mens kan overigens beredeneren waarom groei van Schiphol niet meer nodig is. In de jaren '80 en '90, zelfs begin deze eeuw, draaide de internationale economie vooral fysieke contacten. Door internet is dat minder noodzakelijk; de economie draait niet meer op mensen die handjeklap doen. Daarnaast was de redenatie vroeger dat Nederland te klein was om zelf een luchthaven met een groot internationaal netwerk "te vullen"; een netwerk dat nodig was voor de Zuidas. Transferpassagiers waren daarom nodig om de vliegtuigen te vullen. Inmiddels is de economie zo gegroeid, dat de Nederlanders zelf veel vaker vliegen, en er komen ook veel meer Aziatische en Oost-Europese toeristen naar Nederland. De vliegtuigen naar honderden bestemmingen zijn nu prima zonder transferpassagiers te vullen; Schiphol zit bomvol met mensen met herkomst of bestemming in Nederland, veel meer dan in de jaren '90. Die transferpassagiers leiden inmiddels dus alleen maar tot meer vliegtuigen en grotere vliegtuigen. Krimp die transferfunctie in, en Nederland zal er economisch qua bereikbaarheid niets van merken. Bouw de transferfunctie geleidelijk aan af, en er is meer dan voldoende capaciteit om de groei van het vliegverkeer met herkomst en bestemming Nederland op te vangen. Zelfs de nachtvluchten zijn niet meer nodig.

Geplaatst door Rob

Manshanden was werkzaam voor SEO toen hi in het verleden eerdere onderzoeken over Schiphol deed. Nu heeft hij het volgende buro: https://www.neo-observatory.nl/netherlands-economic-observatory/over-ons/

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat hij nu denkt meer te verdienen aan rapporten voor tegenstanders luchtvaart. De grote budgetten zitten immers bij de luchtvaartsector en het ministerie, die paar kleine opdrachten van bewoners kun je niet van leven. Dit is waarom de meeste onderzoeksburo's pro Schiphol rapporteren. Indien je kijkt naar de klantenkring van NEO dan zijn dit hoofdzakelijk lokale overheden voor ruimtelijk economisch onderzoek. Lokale overheden worden steeds kritischer op Schiphol dus NEO zal het zich kunnen permitteren om zich niet voor het karretje van de Schiphol lobby te laten spannen. Buro's die van de luchtvaartsector of het ministerie leven durven dat niet.