Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Waterstof is grote kans voor de luchtvaart

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1735 
|
 duurzaambedrijfsleven.n 
hv_natuur_1401.jpeg

Door Hidde Middelweerd

Het gebruik van waterstof om passagiersvliegtuigen aan te drijven, is een potentiële oplossing voor het emissieprobleem van de luchtvaartsector.

Dat stelt Jo Hermans, professor van de Universiteit van Leiden, in een artikel dat verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift MRS Energy and Sustainability.

Dat meldt E&T (hier).

Waterstof
Hermans stelt dat er vele voordelen verbonden zijn aan het gebruik van waterstof in de luchtvaart. Zo is het een brandstof met een heel laag gewicht. Dit komt goed van pas in de luchtvaart, aangezien regelgeving omtrent het gewicht van brandstof steeds strikter wordt.

Waterstof is zeer licht ontvlambaar, maar volgens Hermans is dat geen probleem. Dit omdat er op luchthavens al strikte regelgeving bestaat over omgang met brandstoffen.

Kerosine
Momenteel is Kerosine de meest gebruikte brandstof in de luchtvaart. Hermans stelt dat deze brandstof qua prijs en gebruiksgemak niet te verslaan is. Daar moet echter verandering in komen, stelt hij in zijn artikel: “Het is een defect dat kerosine zo irrationeel goedkoop is. Dit zorgt ervoor dat er onnodig veel vliegreizen plaatsvinden. Een wereldwijde belasting op kerosine is daarom iets om na te streven.”

Zonne-energie
Hermans gelooft daarnaast niet in de mogelijkheid om vliegtuigen aan te drijven met zonne-energie: “Direct gebruik van zonne-energie is mogelijk voor auto’s, mits passagiers bereid zijn om in te leveren op comfort. Voor de luchtvaart is het een optie zonder hoop.”

Bekijk bericht op "duurzaambedrijfsleven.n"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Interessant !

"' Kerosine
Momenteel is Kerosine de meest gebruikte brandstof in de luchtvaart. Hermans stelt dat deze brandstof qua prijs en gebruiksgemak niet te verslaan is. Daar moet echter verandering in komen, stelt hij in zijn artikel: “Het is een defect dat kerosine zo irrationeel goedkoop is. Dit zorgt ervoor dat er onnodig veel vliegreizen plaatsvinden. Een wereldwijde belasting op kerosine is daarom iets om na te streven.”
Dat had al jaren eerder gemoeten !

Geplaatst door Gerard

Dit is eigenlijk oud nieuws. De brandstoftanks worden véél groter en zwaarder, en daarmee de vliegtuigen. Ik vind dat stukje uit dit bericht helemaal niet interssant
Het goede uit het stuk is dat er gesteld wordt dat vliegen wegens de verkapte subsidies veel te goedkoop is en er daarom veel en veel te veel zinloos wordt gevlogen.

Heel, heel veel vliegreizen zijn op de keper beschouwd echt niet nodig. Er wordt niet gevlogen omdat het moet, maar omdat het kan. Gegeven de impact op overlast en milieu is dat iets dat echt niet meer kan. Notabene in dezelfde wereld waar iedere stad inmiddels allerlei milieuzones instelt en zelfs redelijk moderne auto's de toegang verbiedt. Vliegen moet minimaal drie keer zo duur worden om eerlijk op te gaan met andere door de overheid zwaar (fiscaal) belaste vormen van vervoer.

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Geplaatst door anoniem

Waterstof is kansrijk denk ik nu we grote vooruitgang maken bij composiet en koolstof materialen,maar men moet het wel echt willen. De electrische auto is al oud en de vooruitgang gaat langzaam

http://www.lowtechmagazine.be/2010/05/actieradius-elektrische-auto.html

Ik vraag me ook af of dit positief zal zijn voor de geluids overlast, Als men ziet hoeveel vermogen de vliegtuigen tegenwoordig nodig hebben dan zie ik dit niet met een traditionele verbrandings motor en (turbo) propellors gebeuren,het zal dan een een straal motor of raket achtige motor worden met een explosieve verbranding,ik betwijfel of dit stiller is dan de huidige motoren (eerder meer lawaai,er lijkt een direct verband te bestaan tussen de hoeveelheid geproduceerd vermogen en de hoeveelheid lawaai waarmee dat gepaart gaat)
Veel beter voor het milieu is het wel en dat is in elk geval iets.