Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Waterbouwers richten hun blik op de Noordzee

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 827 
|
 deingenieur.nl - 05-10-2018 
hv_natuur_1942.jpeg

Opmerking redactie vlieghinder.nl
Dit artikel staat vol met beeldmateriaal. U kunt dit artikel u het beste lezen in combinatie met zien, via onderstaande link.


De Nederlandse waterbouwers zien met zeespiegelstijging, een overvol Schiphol en duurzame energie de Noordzee als een nieuw werkterrein, zo bleek gisteren tijdens de Waterbouwdag.

Is de Noordzee het nieuwe Wilde Westen dat ons land onder leiding van de waterbouwer gaat veroveren? Die indruk werd wel gewekt gisteren tijdens de overvolle parallelsessie 'Bouwen op de Noordzee' tijdens de Waterbouwdag, waar een gelijknamig manifest bij acclamatie werd aangenomen.


SERIEUZE ONDERTOON
Het gebeurde allemaal met een kwinkslag, ‘We willen per se geen nuance’ aldus presentator en watermanager Joris Escher. Toch had het onderwerp een serieuze ondertoon: de Nederlandse bevolking groeit naar 20 miljoen mensen, er zijn in de Randstad een miljoen extra woningen nodig, Schiphol barst uit zijn voegen en steeds meer mensen hebben last van vliegtuiglawaai. Verder hebben we duurzame energie nodig, waarvoor de Noordzee een prima winningsgebied is, en – niet in de laatste plaats – we kunnen in de toekomst te maken krijgen met hogere en snellere zeespiegelstijging, dus we zullen iets in de Noordzee moeten bedenken willen we ons land niet terugtrekken achter Amersfoort (lees ook ‘Versnelde zeespiegelstijging stelt onze delta zwaar op de proef’).

De toon werd gezet met de presentatie van een viertal ideeën die de fantasie prikkelden.


NOVA DELTA
Zie de zee als mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen, zoals het opwekken van energie met windparken, zeewierteelt en dergelijke. Maak de Noordzee tot onderdeel van een nieuw ruimtelijk plan voor onze delta, zo is de leidende gedachte achter Nova Delta. Het concept is ontwikkeld door de Topsectoren Water en Maritiem, en er is indertijd ook een korte filmpresentatie over gemaakt, zie ‘Inspiratiefilm Nova Delta’. Dit idee werd gepresenteerd door Henk Nieboer van ingenieursbureau Witteveen+Bos en directeur van Ecoshape.


VLIEGVELD IN ZEE
Schets van een brug naar het vliegveld in zee. Illustratie OMA.

Het is een al lang bestaand idee: verplaats Schiphol naar zee. Het meest aansprekende concept daarvoor werd in de jaren negentig van de vorige eeuw ontwikkeld door bureau OMA van Rem Koolhaas, lees ‘Luchthaven in zee’. Uiteindelijk belandde dat, net als eerdere plannen voor een luchthaven in zee, in de ijskast. Als het aan de waterbouwers ligt komt het plan weer op de agenda. Minister Van Nieuwenhuizen heeft een nieuw onderzoek naar een luchthaven op zee aangekondigd. Dit idee werd gepresenteerd door Hendrik Postma van de Topsector Water.


DYNAMIC TIDAL POWER
Het verval aan weerszijden van de Energiedam. Illustratie DTP.
Dynamic Tidal Power kan een derde van de totale elektriciteitsproductie leveren, puur op basis van de getijstroom. Het gaat om kilometerslange pieren dwars op de kust. Omdat de getijstroom langs de kust beweegt, ontstaat er achter de pieren een hoogteverschil. Je kunt het zien als tijdelijke stuwmeren. Laat het water vervolgens door turbines gaan en je wekt stroom op, en dat vier keer per dag. Volgens Kees Hulsbergen van Dynamic Tidal Power is de stroom te leveren voor € 0,07 / kWh, en vergen de lange pieren per hoeveelheid opgewekte stroom een factor 20 minder ruimte dan windparken.


HAAKSE ZEEDIJK
De Haakse Zeedijk. Illustratie Ruud Vogelezang.
Willen we bij een zeespiegelstijging van meer dan 5 tot 8 m Nederland bewoonbaar houden, dan is een van de opties een lange zeedijk op 25 km uit de kust, van Den Helder tot en met het Zeeuwse Walcheren, met twee scheepvaartdoorgangen bij Rotterdam en IJmuiden en spuisluizen of pompen om het water van de rivieren naar zee te brengen. Het achterland is zo beschermd, en er ontstaat nieuw land voor allerhande activiteiten, van een eventuele luchthaven, industrie, woningen tot en met natuur en recreatie. Dit idee werd gepresenteerd door Dick Butijn van de Haakse Zeedijk.


MANIFEST
Het idee om te gaan Bouwen in de Noordzee werd vastgelegd in een gelijknamig manifest, geïllustreerd door JAM Visueel denken.
Illustratie van het Manifest. Tekening van JAM visueel denken.


ENERGIE-EILAND
De Waterbouwdag heeft ook zijn jaarlijkse prijs voor de beste afstudeerscriptie.
De winnaars van de Waterbouwdag. Links Stefan Gerrits, rechts Niels de Vos.

Voor het hoger onderwijs ging die naar Niels de Vos (Hogeschool Rotterdam). Hij deed bij baggerbedrijf Van Oord onderzoek naar het graven van onderzeese kabelsleuven. Een nieuwe techniek maakt het mogelijk om een rupsvoertuig over de zeebodem te laten rijden, waarbij met een soort kettingzaag een anderhalf tot twee meter diepe sleuf wordt getrokken. De Vos studeert inmiddels aan de TU Delft.


'NIET VAST AAN DE DOGGERSBANK'
Voor het wetenschappelijk onderwijs ging de prijs naar Stefan Gerrits. Hij verdiepte zich in het idee van een energie-eiland, waar onder andere netwerkbeheerder Tennet zich sterk voor maakt, lees ‘Gigantisch stopcontact op eiland Doggersbank’. Dat energie-eiland maakt het mogelijk windparken veel verder van de kust aan te leggen, en vormt een schakelpunt tussen de elektriciteitsnetten van aan de Noordzee gelegen landen als Engeland, Nederland en Denemarken. Punt is alleen dat die Doggersbank als kraamkamer van vis ook een Natura2000-gebied is. Bij zijn afstuderen onderzocht Gerrits of er ook andere plekken op de Noordzee geschikt zijn als locatie voor zo’n energie-eiland. Die blijken er inderdaad te zijn. ‘De aanleg ervan is weliswaar duurder, maar ze leiden door hun ligging ook tot een hogere opbrengst. We zitten voor het energie-eiland dus niet vast aan de Doggersbank.’

Openingsbeeld: ontwerp van Royal HaskoningDHV voor een vliegveld in zee.

Bekijk bericht op "deingenieur.nl - 05-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

In iedergeval wordt er dan een vliegveld gelegd op 15 km uit de kust, terhoogte van Lisse.

Geplaatst door anoniem1

Haakse zeedijk is intressant,vraag me wel af hoe het zit met sommige dingen.

"spuisluizen of pompen om het water van de rivieren naar zee te brengen"

Weet niet precies maar er komt iets in de orde van 1000 kuub water per seconde Nederland binnen (op piek tijden veel meer). Dat water komt dan allemaal uit op 0 NAP volgens de website van de dijk (mooie website overigens).
Dat water moet dan naar zee en met het getijde verschil wat we in Nederland hebben zijn spui sluizen geen lange termijn oplossing,je moet dan al heel snel pompen.
continu 1000 kuub water per seconde 5 meter omhoog pompen,dat moet een enorme hoeveelheid energie en vermogen kosten als het al mogelijk is.

Wel mooi dit artikel. weer eens wat anders dan de dagelijkse Schiphol ellende. Tidal power is mijn favoriet. (er zit 60 meter hoogte verschil tussen atlantische en stille oceaan,misschien dat daar ook iets mogelijk is in panama)

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Vliegveld in zee is een vrijbrief voor ongelimiteerde uitbreiding van vliegbewegingen en dat voor de kust van Zandvoort en Scheveningen, gaat nooit gebeuren.
Het ligt ook weer binnendijks en de landings cq startbanen liggen weer zo dat de provincie,s NH&ZH; er nog steeds overlast van ondervinden.

Minder vliegen is de enige optie in ieders belang, straks zijn er helemaal geen economische redenen meer nodig want dan is Moedertje Aarde verwoest !
Temperatuur stijgt, zee spiegel stijgt en het is de laatste jaren steeds maar weer raak met de ene verwoestende storm en bosbrand na de andere.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Prima maar dan de kosten laten betalen door de luchtvaartsector zelf. Bijvoorbeeld met behulp van een flinke tickettax, kijken of er dan nog steeds zoveel gevlogen wordt..
Van ons belastinggeld een peperdure luchthaven bouwen en dan het vliegen lekker verder subsidieren ja dan kom je wel aan groei..

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Ze willen het echt niet, minder vliegen. Mensen worden al pissig bij het idee, hun reislustige weldadige leventje naar de maan denken ze, maar wat een domme decadente gedachte dat doorgroeien met zo’n smerige vervuilende industrie nog toekomst heeft, terwijl we de lucht die we ademen gewoon verzieken en alles op aarde aan het verstikken zijn...als ik ooit nog iemand over groei hoor praten dan lach ik die midden in het gezicht uit...

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg /// woonde 4 jaar onder aanvliegroute A'

Zolang er wordt gevlogen, worden er gigantisch grote hoeveelheden broeikasgassen de lucht ingeperst.
Met een vliegveld op zee worden de problemen zeker niet minder.
De machtsfactor in het geheel is de luchtvaartmaffia, die zich in alle bochten wringt om haar zin door te zetten. Aan geld geen gebrek. Het gezelschap heeft in Mark Rutte een warm pleitbezorger. Wat dom van die man om mee te werken aan een vervoerssysteem dat zeer ontwrichtend, verstorend en vervuilend is.
De luchtvaartindustrie is ook in staat zich op andere transportmiddelen te richten.
Een oom van mij werkte in de zestiger jaren van de vorige eeuw, dus rond 1960, bij een raildivisie van Boeing. Dat was kennelijk minder lucratief dan luchtvaart, want die afdeling is ter ziele.
Misschien dat de financiers ervoor kunnen gaan kiezen te beleggen in transportsystemen die niet schadelijk zijn. Luchtvaart brengt een ramp teweeg.
http://www.eerlijkovervliegen.nl