Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Wat is het belang van KLM voor Nederland?

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 529 
|
 upinthesky.nl 
hvs_klmoud_DSC_2522.jpg

De formatie van een nieuwe regering is begonnen en het onderwerp ‘KLM’ zal binnenkort ongetwijfeld op de agenda staan. Het belang van KLM voor Nederland is veel groter dan alleen de werkgelegenheid. Op wereldschaal is Amsterdam een kleine stad in een klein land. Toch heeft Nederland met Schiphol een luchthaven die wereldwijd in de top vijf staat wat betreft lange-afstandsverbindingen.

De video, zie via onderstaande link..............

Bekijk bericht op "upinthesky.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit is een leuke animatie rond de geschiedenis van KLM, gemaakt door een pensionado met een groot hart voor z'n oude werkgever, en voorzien van een vleugje nostalgie. Leuk voor de geschiedenis les op de lagere school. Aandoenlijk, is het woord wat bij mij op komt, het zou zo maar je lieve, wat onhandige, opa kunnen zijn die je mee neemt naar voor een dagje Schiphol, vliegtuigen kijken, of een bezoekje aan het Aviodrome. Laat ik het daar bij laten.
Helaas is er inmiddels een hele andere realiteit waarbij de lusten en de lasten - die in het filmpje niet aan bod komen - kritisch moeten worden afgewogen. Ja, Schiphol / KLM verbindt Nederland met de rest van de wereld met economische belangen. Maar ook ja, doordat Schiphol in het drukste deel (Randstad) van het dichtst bevolkte landje in Europa (Nederland) ligt is er een onhoudbare situatie ontstaan. Naast dat de leefbaarheid voor vele "hardwerkende" randstedelingen permanent onder druk staat blijkt de aanwezigheid van Schiphol alternatieve economische activiteit af te remmen of soms zelf onmogelijk te maken. Het beslag dat Schiphol legt op de schaarse ruimte blijkt onevenredig groot en dit hindert de ontwikkeling van de regio. Deze negatieve impact op de economische ontwikkeling dient dan ook in de discussie rond Schiphol en KLM te worden meegenomen! De balans lijkt momenteel netto negatief. Een kleiner Schiphol en KLM zou voor Nederland op economisch gebied wel eens veel gunstiger kunnen uitpakken met een sterke groei innovatieve bedrijven en hoogwaardige banen. Daarnaast zal er ruimte komen voor huisvesting en zal het leefklimaat voor velen verbeteren. Het is te hopen dat het toekomstige kabinet zich niet laat leiden door oude dogma's en de (te) sterke luchtvaartlobby, en de problematiek inhoudelijk op z'n merites beoordeelt. Er ligt meer dan voldoende onderbouwing om tot een gebalanceerd, afgewogen oordeel te komen. Daar wordt uiteindelijk iedereen beter van.




Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja.......lang leve de V.O.C. mentaliteit.....straks wordt de V.O.C. er ook nog bij gehaald...........dat was ook zo,n wereldbedrijf toch? Verbindingen over de hele wereld!!!
Hard nodig om destijds de Hollandsche economie draaiende te houden.......

Het toekomstige geschiedenisboekje:

Over 2 eeuwen zeggen de Nederlandse nakomelingen uit het verdronken en voormalig Nederland elders in Europa wonend, ‘in de 19e / 20e eeuw hadden ze er wat aan kunnen doen’ ........stelletje lamstr......!
‘Maar nee hoor destijds sprak het geld en macht van de luchtvaartmaffia’! ‘Niks geleerd van die V.O.C. tijd’.

De moraal van het verhaal?

Machtige heren maken de dienst uit, machtige aandeelhouders die hun zure geld verzilverd willen zien.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Een wel heel eenzijdige blik op infrastructuur: alles zou ondergeschikt zijn aan luchtvaart en KLM in het bijzonder?

Benno gaat geheel voorbij aan de nodige balans tussen infra, bebouwd naast onbebouwd gebied en onze waterhuishouding. In de Ruimtelijke ordening heeft men het over infra, rood, groen en blauw. Dit raakt aan de nieuwe Omgevingswet en bijbehorende visies bij Rijk, Provincies en Gemeenten. En dat valt niet weg te redeneren.

Dat tal van bestuurders en politici die eenzijdige blik - door hun geloof in alle rondgestrooide sprookjes - hebben overgenomen is wel duidelijk. Maar alle door het tot norm verheven "schiphollen" nu keihard naar voren komende problemen rond wonen, leefomgeving en het vestigingsklimaat worden een steeds meer bepalende factor.

Aan bewonersorganisaties en platforms - en dat zijn er steeds meer over her gehele land - daarom nu de opgave om de Omgevingswet overeind te houden en tijdig alle salamitactieken van I&W en sector te pareren. Naast druk op de politiek komt ook een gang naar rechter steeds meer in beeld bij het opkomen voor het burgerbelang bij deze belangrijke ontwikkeling.


Geplaatst door Jos uit Amsterdam

Ook zonder KLM blijven we prima verbonden. En met veel meer directe intercontinentale verbindingen dan New York, Paramaribo en de Antillen die volgens Baksteen overblijven. Nu al bieden concurrenten van KLM talloze andere directe intercontinentale vluchten aan, en dat zou alleen maar toenemen zonder KLM. Wie zit er te wachten op die KLM vluchten gevuld met overstappers naar bestemmingen waar vanuit Nederland nauwelijks vraag naar is. Zeker niet indien we dat ook nog moeten subsidiëren met veel staatssteun en een aanslag op de omgeving (ook economie) die gigantisch is. Het belang van KLM is in de huidige vorm (voor Corona) voor Nederland dan ook negatief. Als er dan toch gesteund gaat worden dan zou dit zich moeten richten op een doorstart in sterk afgeslankte vorm.