Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wageningen schrikt dan toch wakker van Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 234 
|
 gelderlander.nl - 20-11-2018 
hv_veiligheid_2942.jpeg

Door Eric Wijnacker

WAGENINGEN - Een bomvolle raadszaal onderstreepte het maandagavond: Wageningen is, weliswaar later dan Ede, wakker geschrokken van de effecten van de geplande groei van vliegveld Lelystad. Als het vliegveld volledig in bedrijf is vliegen er straks dagelijks zo'n 65 vliegtuigen laag (op 2700 meter hoogte) over en langs de stad.

Dat leidt volgens de ruim 120 aanwezigen tot flinke geluidsoverlast. Berekeningen tijdens de belevingsvlucht op 30 mei hebben uitgewezen dat het geluid van het overvliegende vliegtuig van toen ruim 55 decibel was, ruim meer dan de 50 decibel die het rijk als maximum veronderstelde.

Ede
Dat Wageningen zo laat wakker is geschrokken komt mogelijk omdat de routes aanvankelijk meer over Ede en het Binnenveld gingen. Maar toen Ede in actie kwam, met Hoog over Ede, werden die routes verlegd over het Renkums Beekdal en over de Wageningse uiterwaarden. Ria Maliepaard van Hoog over Ede verzekerde de Wageningers gisteravond dat Ede beslist niet de bedoeling had om Wageningen met de problemen op te zadelen. Iets wat werd onderstreept door de Wageningse wethouder Peter de Haan: ,,De Edese wethouder Leon Meijer zet zich met alle andere Veluwse betrokkenen, en ook met Wageningen, in om te strijden tegen de huidige opzet van de plannen.’’

Vliegverkeerd
Het Wageningse verzet is op gang gebracht door de Werkgroep Vliegverkeerd Wageningen, met voorzitter Sandra van der Heiden: ,,Natuurlijk ben ik blij met de opkomst. Al is het wel zaak dat we ook onze jongeren, zeker ook van de universiteit, hierbij betrekken.’’ De bezwaren spitsen zich niet louter toe op de geluidsoverlast. Ook de stikstof die door de vliegtuigen neerslaat op de Veluwe overschrijdt de maximale normen voor Natura 2000-gebieden. ,,Dat is een nieuw sterk argument’’, zei Joost Reijnen van de Gelderse Natuur- en Milieufederatie, ,,nu het Europese Hof onlangs een uitspraak heeft gedaan over deze stikstofnormen. Nederland is daar veel te soepel mee en dit kan ons helpen.’’

Laagvlie­gen boven de Veluwe is waanzin
Robert Tieskens, Stichting Red de Veluwe


Vliegverkeerd Wageningen heeft een ansichtkaart van een ijsvogel gemaakt, omdat ze die liever dan een Boeing 737 laag over Wageningen zien vliegen. Die kaart wordt massaal naar de minister gestuurd.

Robert Tieskens van stichting Red de Veluwe is blij met de Wageningse actiebereidheid: ,,Laagvliegen boven de Veluwe is waanzin. Dus niet op 2700 maar minstens op 6000 meter hoogte. En stem op 20 maart niet op de huidige regeringscoalitie. Lelystad Airport mag zo niet open.’’ Hij kon rekenen op een stevig Wagenings applaus. De minister komt binnenkort met een nieuw luchtvaartbesluit. In Wageningen liggen de zienswijzen al klaar.

Bekijk bericht op "gelderlander.nl - 20-11-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed

Wat een weelde, 65 vliegtuigen op 2700 meter! Ik zou zo graag ruilen. Dit staat in geen verhouding tot wat bijvoorbeeld de gemeenten in de buitengebieden van Schiphol moeten verdragen. Daar gaat het om een veelvoud aan vluchten op een hoogte van 600-1200 meter en een piek belasting tot ruim boven de 65 dB. Maar....... dat is natuurlijk niet normaal en dat mag het ook nooit worden!! Wageningen heeft groot gelijk met z'n verzet. De luchtvaart in Nederland moet krimpen.

Geplaatst door Henk Bartels

Heel goed dat het 'verzet' steeds meer wordt. Echter we moeten er wel voor waken dat bij uitstel van Lelystad Airport de uitbreidingen elders worden gerealiseerd (waar de overlast al meer dan 'normaal' is. Als we de bewustwording bij de gebruikers (dat vliegen enorm milieubelastend is) niet kunnen veranderen en onze gekozen politici blijven instemmen met verdere groei, dan is er geen andere keuze: ook rondom Lelystad zullen ze een stuk(je) van de overlast moeten dragen. Daar wonen ook mensen die gebruik maken van de (goedkope) vliegreizen. Toch!

Geplaatst door Peter

Prima dat mensen lokaal verzet tonen. Hopelijk denken ze ook wel even aan hun eigen vlieggedrag, stemmen ze landelijk geen VVD, CDA, PVV en FvD die vol gas met Schiphol willen groeien.
Rond schiphol hebben we nu al 1.500 vluchten per dag.
Practice what you Preach Lelystad en omstreken!

Geplaatst door Wobbe

Je gelooft het niet: bij de tussentijdse gemeenteraadsverkiezingen werd de VVD de grootste partij in de Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarnwoude.

Geplaatst door Ed

Nederland heeft ca 18 miljoen inwoners waarvan slechts de helft af en toe vliegt. Als 9 miljoen mensen jaarlijks 1 vlucht maken (uit/thuis) dan gaat het bij een bezetting van 200 passagiers per vliegtuig om slechts 90.000 vluchten. Zelfs als we 2-3 keer paar jaar vliegen kunnen we terug naar het aantal vluchten in 1990 (ca 250.000). Hiermee is de Randstad een heel stuk leefbaarder, is Lelystad overbodig, kunnen er woningen gebouwd worden, kan er nieuwe bedrijvigheid ontstaan, en halveren we ook nog eens de CO2 uitstoot. Dit geeft aan dat het echte probleem de main port (hub) functie van Schiphol is. Zodra dit achterhaalde business model wordt losgelaten en Schiphol wordt getransformeerd naar een moderne "fit-for-purpose" luchthaven, optioneel in zee, is het probleem verholpen. Overstappen kan uitstekend elders, bijvoorbeeld in de woestijn in het midden oosten. Niet/beperkt vliegen is uiteraard nog veel beter.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.