Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Wachten op luchtrampen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1509 
|
 telegraaf.nl 
hv_geluidshinder_2813.jpeg

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Luchtvaarttechnici slaan alarm. Er wordt volgens hen in heel Europa steeds meer bezuinigd op gecertificeerd toezicht op vliegtuigonderhoud.

Brancheorganisatie Aircraft Engineers International (AEI) heeft een brandbrief gestuurd aan de Europese veiligheidswaakhond EASA. „Het is wachten op rampen, als de regels niet strikt worden nageleefd. Uit kostenoverwegingen worden die juist versoepeld. Een gevaarlijke ontwikkeling.”
„Vliegtuigen moeten na een onderhoudsbeurt sneller de lucht in, eisen de maatschappijen. De voorschriften bepalen dat dit alleen kan na persoonlijke inspectie van een bevoegd ingenieur, die moet controleren of het werk van monteurs goed en veilig is uitgevoerd. Maar sluipenderwijs worden die procedures met voeten getreden”, zegt de Nederlandse AEI-topman Fred Bruggeman.


Lees ook onderstaand (Bron Telegraaf dd. 3 mei 2015)

’Wachten op ramp als regels niet strikt worden nageleefd’

Luchtvaart waarschuwt voor gebrekkig toezicht


Door Paul Eldering

SCHIPHOL - Luchtvaarttechnici slaan alarm. Er wordt volgens hen in heel Europa steeds meer bezuinigd op gecertificeerd toezicht op vliegtuigonderhoud.
Brancheorganisatie Aircraft Engineers International (AEI) heeft een brandbrief gestuurd aan de Europese veiligheidswaakhond EASA. „Het is wachten op rampen, als de regels niet strikt worden nageleefd. Uit kostenoverwegingen worden die juist versoepeld. Een gevaarlijke ontwikkeling.”

Sneller de lucht in
„Vliegtuigen moeten na een onderhoudsbeurt sneller de lucht in, eisen de maatschappijen. De voorschriften bepalen dat dit alleen kan na persoonlijke inspectie van een bevoegd ingenieur, die moet controleren of het werk van monteurs goed en veilig is uitgevoerd. Maar sluipenderwijs worden die procedures met voeten getreden”, zegt de Nederlandse AEI-topman Fred Bruggeman.
Het groeiende probleem is volgens hem overal in Europa merkbaar. „Bij erkende onderhoudsbedrijven, maar ook bij bekende airlines. Het moet allemaal goedkoper en sneller, maar dat gaat ten koste van de veiligheid. Nationale toezichthouders laten steken vallen. EASA moet ingrijpen en in alle landen weer de touwtjes aantrekken”, meent hij.
Er zijn volgens Bruggeman voorstellen uit de industrie in omloop, die de taak van gecertificeerde ingenieurs beperkt tot aftekenen van onderhoudswerkzaamheden zonder fysieke controles.
„Administratief kruisjes zetten ondermijnt hun wettelijke verantwoordelijkheid bij het afgeven van Certificates of Release to Service, die nodig zijn om toestellen weer de lucht in te sturen. Dat moet een halt worden toegeroepen, voordat er ongelukken gebeuren. Passagiers worden zo aan onaanvaardbare risico’s blootgesteld.” AEI wil gauw met EASA om de tafel om uitholling van de regels te voorkomen. „Maar dat lijkt soms wel een papieren tijger. De luchtvaart pakt alle ruimte die autoriteiten geven en vindt verplichte checks door geautoriseerde technici vaak alleen maar lastig en tijdrovend. Wij zien vonken in een uitgedroogd bos. Nu blussen, anders hebben we straks een vuurwerkramp in de lucht”, aldus Bruggeman.
De vliegmaatschappijen verenigd in de Association of European Airlines, zeggen zich te houden aan de wettelijke voorschriften. ,,We doen nooit concessies aan veiligheid, ook niet bij onderhoud."" De AEI-kritiek richt zich echter vooral op de luchtvaartinspecties.
Onder meer het Nederlandse ministerie van Infrastructuur heeft Bruggeman gisteren een uitnodiging gestuurd om te komen praten. Inspectie ILT kon vooruitlopend daarop nog geen reactie geven.
Wel zei ILT gisteravond zich niet te herkennen in administratieve controles. „Het onderhoud en de vrijgave van vliegtuigen worden door de autoriteiten serieus genomen. Wij checken of procedures op papier en in de praktijk aan alle eisen voldoen. EASA controleert of de inspecties hun verantwoordelijkheid adequaat invullen.”
Onderhoudsbedrijven worden volgens de ILT-woordvoerster periodiek onderzocht en processen worden aan steekproeven onderworpen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Waar rook is, is vuur.
Zo luidt een oud gezegde.
Zelf werkzaam in de techniek, weet ik dat de bedrijven wel degelijk bezuinigen op onderhoud.
Geen, of nauwelijks opslag van materialen, want dat wordt als ´dood kapitaal´ gezien.
Of deze: materialen uit oostelijke landen die toch aan de specificaties voldoen, althans op papier.

De luchtvaartsector zal de lat qua veiligheid heel hoog hebben liggen (absolute noodzaak), maar ik ben er niet gerust op dat er luchtvaartmaatschappijen zijn die niet voor de volle 100%
aan veiligheid kunnen blijven investeren.
Ook het vernieuwen van de vloot valt onder deze noemer.
Men zal het uitstellen en vliegt dus door met oudere toestellen, met alle risico´s.
Vreemd vind ik het gegeven dat de sector word gesubsidieerd en toch ontstaan er bovengenoemde situaties. Dat kan betekenen dat de financiële verdelingen zo scheef staan als de toren van Pisa! Er lopen te veel kopstukken rond die veel te veel geld bij elkaar weten
te graaien.